tarald91 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei Jeg har nå satt inn 3 x 500 GB disker i en maskin som kjører Windows Home. Jeg ønsker å sette opp disse i et Software raid (raid-0 eller raid-5). Jeg har googlet en del og funnet ut at jeg må sette de som dynamiske disker, men det er bare xp pro++ som har denne muligheten, så derfor lurer jeg på om det er noen måte å få ordnet dette på? Noen programvare jeg kan innstalere, eller om windows har en funksjon jeg har oversett? På forhånd takk for all hjelp! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Først: Hvilket OS er Windows Home? Det har jeg aldri hørt om. Har du XP eller Vista? (home edition regner jeg med) Hadde du giddet å poste noen maskinspecs? Det som er relevant her er hovedkortet ditt, hvis du klarer å finne fult navn og modellnummer kan vi hjelpe deg bedre. Hvis hovedkortet ditt støtter det kan du sette opp raidet i BIOS. Lenke til kommentar
tarald91 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Beklager ble litt dårlig beskrivelse! XP Home edition er OSet. Det er en gammel dell dimension 8400 jeg har hatt stående, så tviler hovedkortet har støtte for hardware raid. Derfor jeg tenkte mer på SW raid. Her er infoen jeg fant på dell.no om maskinen: 1 LIST D04842 APR 1 DIMENSION 8400 P4 PROCESSOR 530 WITH HT 1 ENGLISH- DOCUMENTATION WITH EUROPEAN POW 1 1024MB DUAL CHANNEL DDR2 400MHZ (2X512) 1 3.5" FLOPPY DRIVE 1 160GB (7200RPM) SATA HARD DRIVE 1 SONIC SOFTWARE FOR DVD/RW+R (MEDIA CD NO 1 DVD 5.1 POWER SOFTWARE (NO MEDIA) 1 16X MAX. DVD +/- RW WITH DUAL LAYER WRIT 1 FP/MG - EURO - 19IN (E193FP TCO99) VALUE 1 256MB PCI-EXPRESS NVIDIA GEFORCE 6800 GR 1 PCI-ADAPTERKORT IEEE 1394 1 EUROPEAN -DELL A215 STEREO SPEAKERS 1 MODEM NOT INCLUDED 1 MUSEMATTE MED DELL-LOGO 1 DELL MIDNIGHT GREY PS/2 2 BUTTON WHEEL M 1 NORWEGIAN (QWERTY) - DELL ENTRY MIDNIGHT 1 NORWEGIAN WXP SP2 HOME 1 NORSK MICROSOFT WORKS 9.0 (WORD PROCESSO 1 PHOTO ALBUM SE BASIC - ENGLISH (TRIAL VE 1 PAINT SHOP PRO X STD - ENGLISH (TRIAL VE 1 ENGELSK ADOBE READER 8.1 (INGEN GJENOPPR 1 DELL MEDIA EXPERIENCE 3.1 1 NO DELL ONLINE SUPPORT 1 NORWEGIAN - NORTON INTERNET SECURITIES 9 1 BASE WARRANTY 1 1Y CAR (COLLECT AND RETURN) 1 SVC BASIC 3Y NBD, 30DAY ONLINE MM TRAINI 1 NO INSTALLATION ORDERED 1 SUPPORT PACK MULTIMEDIA E-LEARNING LITE 1 DIMENSION ORDER - NORWAY 1 DELL INTERNET ORDER. 1 ENVIRONMENTAL 1 BILTRANSPORT 1-10 ENHETER Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Står ingen ting om hovedkort der... Men siden det er en P4 prosessor begrenser det alternativene. Hvis det er denne maskinen du skal ha raid på regner jeg med det er som en lagrings-server, og raid for sikkerhet (5?). Jeg er en smule skeptisk til hvordan det vil gå å kjøre raid5 software på denne, hvis det går i det hele tatt. Lenke til kommentar
tarald91 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 JEg fant dessverre ikke noe mer ang. hovedkortet! Maskinen skal stå som en backupløsning for en ekstern disk jeg bruker til filmredigering. Ideen er å koble til den ekstern regelmessig, og at den eksterne skal speiles over til den dell maskinen. Det er to grunner til at jeg vil ha raid: 1. Sikkerhet om 1 av diskene ryker! 2. Den eksterne disken er på 750 GB, de som står i maskinen er på 500 GB, dermed kan den ikke speiles over på en av dem, men jeg må sitte å dele opp manuelt dersom jeg ikke setter opp raid. Det er en mye mer tungvindt løsning og sitte med copy/past! Har du noen gode forslag til løsning? Takk for at du tar deg tid! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Har du annledning til å åpne kabinettet? Hvis du har en ledig PCI port kan det gå ann å stappe i en 4-porters SATA kontroller. Jeg tviler egentlig litt på om den maskinen du har linket til der har SATA på hovedkortet, og da trenger du et slikt kontrollerkort uansett. Et alternativ er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326140 , det er en raid-5 kontroller. Det er en fyr som har skrive i review at den ikke var så glad i linux, og at den ikke gir full skriveytelse, men for deg vil ikke det ha noe å si. 1350kr er det for den. EDIT: den er PCI grensesnitt, og ikke PCI-e, så det er større sjangs for at den passer hos deg. Endret 3. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
tarald91 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Hovedkortet har SATA kontroller, og alle hardiskene er koblet til og kjører normalt! Jeg er klar over at jeg kan kjøpe raid kort, men håpet jeg ville slippe flere utgifter, og heller sette det opp i windows. Tror du det blir helt umulig? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Er ikke noen ekspert på raid, kan bare teorien bak de diverse raid nivåene, og har satt opp mitt eget SSD raid med 2 i raid-0 fra hovedkortets egne SATA-kontroller, så det blei gjort på bios-nivå. Hvis Nizzen eller Simen1 sniker seg innom her så kanskje en av de kan svare deg. Nizzen er skikkelig raid-guru. Lenke til kommentar
tarald91 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Okey da får jeg håpe på det! Kan jo også sjekke om det er noe muligheter for å sette det opp i BIOS, selv om jeg tviler på DELL har sørget for det! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Av min egen erfaring med dell (dimension 4400) så er dette maskiner for folk som ikke bryr seg om hva som er inni, men ønsker å ha en maskin som de bare kan plugge i veggen når de får den, og fungerer til internett og kontorprogrammer... Med mindre du har en arbeidsstasjon (10.000+ stasjonær når det gjelder Dell) eller en gaming modell, så tror jeg du kan glemme alt som heter raid fra bios. Jeg ser egentlig på dell noe ala microsoft. Det fungerer veldig fint for de som ikke kan mye om pc, og ikke stiller store krav. Du får noe som fungerer til det meste så lenge du ikke har store krav. Og siden dette passer ca 90% av alle som eier en datamaskin så går disse selskapene så det suser. Og ja, hvis du kan mer enn gjennomsnittlig om data og ringer kundeservice blir du satt over til teknisk avdeling etter 2 settninger hos begge ("Ja hei, jeg får en feilmelding X under boot selv om Y er i orden og koblet til, og jeg finner ikke instillingene Z skal ha i papirene som fulgte med") EDIT: Du kan jo prøve for morroskyld å ringe kundeservice på mandag (hvis de ikke har åpent i helga) og spørre om sørbru på hovedkortet støtter RAID-5 med SATA2 disker eller om du må bruke software RAID, og se hva som skjer Det er 99% sikkert at det er en "kundebehandler" fra "medie og komunikasjon" som sitter der og ikke skjønner en skit og sier "vent litt så skal jeg sette deg over til teknisk avdeling". Der treffer du en annen geek som har mekket PC i alle år og vet nøyaktig hva du mener, og kanskje også hjelper deg med å sette opp software RAID. Endret 3. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
tarald91 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Hehe du sier noe, forresten sjekket jeg litt ut i bios! Noe her som kan brukes nærmere eller? Om jeg ønsker raid på 3 av 4 disker. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Hvis jeg ikke er helt borte vekk nå så står det raid ON to faner til høyre for den du er i der... Hvis du napper ut harddisken du har windows på kan du trygt leke deg litt. Tull litt rundt med settings så ser det ut som du kan få til raid, men vilke nivå er jeg ikke sikker på. EDIT: Etter du restarter da kommer det sikkert et alternativ med en hurtigtast der du kan gå inn i en raid-meny på samme måte som BIOS og sette opp et raid. Etter du har satt det opp kan du koble i windows-disken igjen og boote. Så er du trygg på at du ikke drar den inn i raidet. Endret 3. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå