Jostein337 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Heisann, jeg har i dag et telezoom objektiv fra canon, EFS 55-250 4-5,6 IS. Har brukt det i snart ett år og er stort sett fornøyd. Men merker spesielt nå i den mørke årstiden på full tele at en sliter veldig med å få raske lukkertider pga blenderåpningen (5,6). Tar ellers også mest action bilder ( travløp, barnelek, hunder, fugler og andre dyr) så stativ og IS er ikke så veldig hjelpsomt for min del. Spørsmålet mitt er da om Canon sin 70-200 f4L vil gi meg raske nok lukkertider eller bør jeg helst ha blender 2,8. Alternativene fra canon blir nok litt for dyre men har funnet 3 andre alternativer med blender 2,8 Sigma 50-150 f2,8 EX Sigma 70-200 f2,8 EX Tamron 70-200 f2,8 Er det noen som har erfaringer med en eller flere av disse? Blir de veldig tunge å dra på (1300g+ på 70-200)? Og hvordan er kvaliteten kontra orginal optikken fra Canon? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Forskjellen på 4/5,6 er ikke stor nok. Hvilken iso bruker du ? Lenke til kommentar
buitre Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Den optiske kvaliteten på de du nevner matcher Canon sin original, men forskjellen ligger i den mekaniske kvaliteten( AF) og i byggekvalitet. Siden det er action du skal ta bilder av, tror jeg Tamron 70-200 ryker pga AF( tregere enn Canon og Sigma sine ). Sigma optikk er topp, men sliter av og til med dårlige eksemplarer. Får du et godt eksemplar, vil den være like bra som Canon L på det meste( utenom byggekvalitet, selv om Sigma EX linser er bra). Har brukt Sigma 70-200 en del. Man blir vant til vekta, men ville vurdert en monopod hvis du skal bruke den over lengre tid. En annen utvei er å se på fastoptikk som 85 f/1,8 eller 100 f/2. Lenke til kommentar
Jostein337 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg bruker iso 400 og 800 når jeg må, syns det blir litt drøyt med 1600. Har Eos 400D uten auto iso og da blir det en del fikling med kamera hvis det plutselig blir litt mørkere. Ønsker jo alltid å ha lavest mulig iso, men kanskje det bare er noe jeg må akseptere at isoen må opp. Fastoptikken er nok bra den men synes det blir litt lite tele. Er heller ingen stor fotograf og da er det godt å ha en zoom til å forandre brennvidden når jeg bommer på min egen plaseringe i forhold til motivene:-) Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Tror du vil ha stor utbytte av f2.8 kontra f4. Alle 70-200mm f2.8-objektivene blir for tunge til å fotografere actionbilder for frihånd. Jeg ville nok ha gått for Sigma 50-150mm f2.8. 770 gram er mer holdbart kontra 1300++ gram. Endret 3. januar 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Alle 70-200mm f2.8-objektivene blir for tunge til å fotografere actionbilder for frihånd. Jeg vil heller si at vekten er en fordel fordi det er mye lettere og holde stødig med litt vekt. Enda viktigere på en tele og holde det stødig. Har hatt canon 70-200/2.8 et par år nå og synes det går helt fint og bruke/bære det en hel dag selv om det veier endel. Ville aldri byttet det bort med tanke på den fantastiske bildekvaliteten. Ellers er jo F4 varianten et alternativ med bortimot halve vekten, eller sigma 50-150 som nevnt. Endret 3. januar 2009 av Gertab Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Forskjellen på 4/5,6 er ikke stor nok. Hvilken iso bruker du ? Ikke stor nok i forhold til hva? Er jo et lukkertrinn da. 30 sek f/4 = 60 sek f/5.6. Litt drøyt eksempel mtp. sportsfoto, men likevel. Alle 70-200mm f2.8-objektivene blir for tunge til å fotografere actionbilder for frihånd. Det var da veldig bastant sagt. Om det er mulig kommer nok helt ann på fotografen. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Forskjellen på 4/5,6 er ikke stor nok. Hvilken iso bruker du ? Ikke stor nok i forhold til hva? Er jo et lukkertrinn da. 30 sek f/4 = 60 sek f/5.6. Litt drøyt eksempel mtp. sportsfoto, men likevel. Alle 70-200mm f2.8-objektivene blir for tunge til å fotografere actionbilder for frihånd. Det var da veldig bastant sagt. Om det er mulig kommer nok helt ann på fotografen. I forhold til det han mest sansynlig er ute etter. Lenke til kommentar
Jail Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg fikk anbefalt 70-200 F4 L her på forumet, og at jeg kjøpte den angrer jeg ikke på. USM er et must for meg da jeg ofte fotografere tog i fart og serie. Det hender at jeg må slette noen bilder når jeg ikke klarer å holde kamera støtt nok men det er ganske sjeldent etter litt trening. Holder man objektivet i "en vugge" med hånden kan man strekke to fingre fram for å manuelt justere fokusering om man vil. Lenke til kommentar
Jostein337 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 50-150 f2,8 fra Sigma virker veldig lokkende på meg men tror dere at jeg vil savne de 50mm opp til 200mm. Har jo allerede blitt vant til 250mm Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 50-150 f2,8 fra Sigma virker veldig lokkende på meg men tror dere at jeg vil savne de 50mm opp til 200mm. Har jo allerede blitt vant til 250mm Nei. Og blir det for ille, så kan du anskaffe deg en 1.4x konverter, som gjør om objektivet til 70-210mm f/4. Det er det jeg har gjort. Tom Lenke til kommentar
Jostein337 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Tomsi42 da tolker jeg det dithen at du har dette objektivet, er fornøyd og annbefaler det... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Tomsi42 da tolker jeg det dithen at du har dette objektivet, er fornøyd og annbefaler det... Det stemmer, Sherlock. Har også konverten; men bruker den mindre enn jeg trodde jeg ville. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå