gardkarlsen Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei Her om dagen kjøpte jeg en langtidsholdbar melk og på den står det blant annet "ultrapasteurisert og homogenisert helmelk. Melken er spesielt utviklet for kaffebarer og har optimale egenskaper for skumming med steam". Jeg har en kaffemaskin hjemme og skummet som ble laget med denne langtidsholdbare melken ble veldig bra. Men er det noen her som har testet forskjellen? Er det like greitt å kjøpe vanlig H-melk eller kanskje lettmelk for skum på cappuccino? Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei Her om dagen kjøpte jeg en langtidsholdbar melk og på den står det blant annet "ultrapasteurisert og homogenisert helmelk. Melken er spesielt utviklet for kaffebarer og har optimale egenskaper for skumming med steam". Jeg har en kaffemaskin hjemme og skummet som ble laget med denne langtidsholdbare melken ble veldig bra. Men er det noen her som har testet forskjellen? Er det like greitt å kjøpe vanlig H-melk eller kanskje lettmelk for skum på cappuccino? Altså, på jobben bruker vi nok denne langtidsholdbare melken (Ser ut som vanlig Q-melk, men den holder lenger), men hjemme bruker jeg bare det vi har - som regel ekstra lett. Det som skal bli noen forskjell er vel sødmen på melka og hvis ikke jeg tar helt feil har det med fettinnholdet å gjøre. Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Hei Takk for svaret...blir det noen forskjell på selve skummet? Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Hei Takk for svaret...blir det noen forskjell på selve skummet? Ikke konsistens, men har forstått at mange syns det er vanskligere med lettmelk, osv. Tviler på at skummet blir bedre med Kaffebarmelk, man kan bare lagre melka lenger. Altså H-melk smaker bedre og mange syns lettmelk er vanskeligere (og mindre søtt), jeg har aldri hatt problemer med å få riktig konsistens på noe jeg har prøvd i melkemugga, hverken på jobb eller hjemme. Tilbake til spørsmålet ditt: Kjøp det som er billigst, hvis du vil være litt "sunnere" kjøper du lettmelk - Ekstra lett. Men for all, del det er best med H-melk. Endret 3. januar 2009 av G.Julius Lenke til kommentar
Tobias Abrahamsen Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har lest litt om kjemien med melkeskumming et sted. Der gjorde de et poeng av at det var fettet, eller proteinet i fettet som dannet melkeskummet. Det er sannsynlig, siden det bare er fløte, som inneholder mer fett enn vanlig melk, som kan piskes stiv. Det er absolutt min erfaring at lettmelk, er vanskeligere å skumme. For ikke å snakke om smaken, fysjom, fysjom! Som kokk har jeg lært at den gode smaken ofte sitter i fettet. Hadde vi byttet ut fløte med melk i sausen til gjestene på restauranten jeg jobber, hadde vi fått tallerkenen tilbake. Det smaker utvannet, akuratt som en melkedrikk med lettmelk istedet for helmelk. Den ultrapastoriserte melken smaker søtere fordi den nettopp er ultrapastorisert. Pastorisering handler om å varme melken slik at bakteriene dør. Når temperaturen stiger karameliseres det naturlige søtstoffene i melka og når den er ultrapastorisert kommer søtsmaken sterkere frem, derfor smaker ultrapastorisert melk søtere enn vanlig H-melk. Tobias Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå