Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

Vurderer å investere i et speilrefleks kamera, men trenger litt hjelp. Vet det finnes en del tråder om dette, men jeg blir rett og slett ikke klok på de, da jeg ikke kan se at noen spesielle kameraer peker seg ut...

 

Er helt nybegynner og relativt grønn på det meste, men et sted må man starte. Som dere sikkert skjønner vet jeg ikke hva jeg bør vurdere/hva jeg trenger.

 

Jeg lurer da på følgende.

 

#1 Hvilken prisklasse bør man legge seg på når det gjelder "ytelse"/pris?

#2 Hvilket kamera hus i 3-7k prisklassen peker seg ut?

#3 Hva slags objektiv trenger jeg til å begynne med?

#4 Trenger jeg noe mer utstyr i første omgang?

 

Oppsummert lurer jeg rett og slett på hva jeg skal kjøpe.

 

#1 Litt over det aller rimeligste er en grei tommelfingerregel for det meste, også for SLR.

 

#2 Nikon D90, Canon EOS 40D og Olympus E-620.

 

#3 Jeg anbefaler deg å prioritere en god normalzoom. Hvis du tror dette kan utvikle seg til en hobby bør du prioritere denne normalzoomen. Optikk taper seg ikke like mye i verdi som kamerahus. Tamron 17-50mm f2.8 og Sigma 18-50mm f2.8 er to normalzoomer som gir vanvittig mye for pengene (3500-4000,-), som du neppe vil føle trang til å oppgradere med det første.

 

#4 Du er godt på vei med en kjekk skulderveske, gjerne med plass til et ekstra objektiv, samt et par minnekort. Sør for at de raske nok til å holde følge med serieopptak.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Trenger hjelp til valg mellom to kameraer. Jeg skal kjøpe kamera til datteren min i julegave og har kommet frem til at Nikon D5000 er et godt valg som førstekamera for en amatørfotograf. Hos Japanfoto har de to pakker med dette kamerahuset hvor jeg er usikker hvilket jeg skal velge. Jeg er selv helt grønn på fotografering så aner ikke forskjell på objektivene...tar imot anbefalning med takk.

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...0-m-18-55mm-vr/

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...m-vr-og-sb-400/

 

På den nederste følger det med blitz så regner med at objektivet er litt dårligere, men hvor mye? Hvis dere har anbefalning på et annet kamera i samme prisklasse så gjerne kom med den:)

Lenke til kommentar
Hos Japanfoto har de to pakker med dette kamerahuset hvor jeg er usikker hvilket jeg skal velge. Jeg er selv helt grønn på fotografering så aner ikke forskjell på objektivene...tar imot anbefalning med takk.

 

På den nederste følger det med blitz så regner med at objektivet er litt dårligere, men hvor mye? Hvis dere har anbefalning på et annet kamera i samme prisklasse så gjerne kom med den:)

Kit med SB-400 blits er et pakketilbud fra Nikon nå i desember, så dette er ikke en merutgift for salgsstedet.

 

Om det er samme objektiv er litt uklart, men det kan det godt være. Det finnes flere varianter av det (eldre og nyere versjon), men forretningen kan vel svare på dette hvis du spør.

Lenke til kommentar
Hos Japanfoto har de to pakker med dette kamerahuset hvor jeg er usikker hvilket jeg skal velge. Jeg er selv helt grønn på fotografering så aner ikke forskjell på objektivene...tar imot anbefalning med takk.

 

På den nederste følger det med blitz så regner med at objektivet er litt dårligere, men hvor mye? Hvis dere har anbefalning på et annet kamera i samme prisklasse så gjerne kom med den:)

Kit med SB-400 blits er et pakketilbud fra Nikon nå i desember, så dette er ikke en merutgift for salgsstedet.

 

Om det er samme objektiv er litt uklart, men det kan det godt være. Det finnes flere varianter av det (eldre og nyere versjon), men forretningen kan vel svare på dette hvis du spør.

 

På tilbudet uten blits heter objektivet " Nikkor AF-S 18-55 II VR ", mens på tilbudet med blits heter objektivet " Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR "

 

Noen som vet hva som er forskjellen?

Lenke til kommentar
På tilbudet uten blits heter objektivet " Nikkor AF-S 18-55 II VR ", mens på tilbudet med blits heter objektivet " Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR "

 

Noen som vet hva som er forskjellen?

Det står så, men det kan være en unøyaktighet også. II-utgaven er vel en smule oppfrisket, men forskjellen er liten i følge photozone.

 

Det skal være en ED-utgave også i følge hjemmesiden til Nikon. Men den ser ut til å ha en helt annen optisk konstruksjon. Denne vet jeg ikke noe om, og aner ikke om den er i salg.

Lenke til kommentar
Er helt nybegynner og relativt grønn på det meste, men et sted må man starte. Som dere sikkert skjønner vet jeg ikke hva jeg bør vurdere/hva jeg trenger.

Noen egenskaper du kan se etter. Vurder hva som er viktig for deg.

- Seriebildehastighet. I den prisklassen er 3-5 bilder per sekund normalt

- Sensorstørrelse. 2x til 1,5x crop. Lavere tall = bedre.

- Lanseringsdato. Jo nyere jo bedre sensor (veldig forenklet)

- Er det bildestabilisator i kamera eller objektiver?

- Maks ISO (les tester over hvor mye f.eks ISO 1600 duger på de ulike kameraene)

- Størrelse og vekt. Stort = stabilt. Lite = lett å ta med.

- Ergonomi. Folk har ulike hender så her må du bare finne en butikk og prøve deg frem.

- Hvis noen i familien har en gammel filmbasert speilrefleks, sjekk merke og eventuell kompatibilitet mellom gamle objektiver og nytt kamera.

- Skjermen. God oppløsning er bra. Sjekk tester.

- Knapper og hjul. Jo flere jo vanskeligere i starten og bedre når du blir kjent med kameraet.

- Mulighet for bruk av skjermen som søker. (NB. Lær å bruk okkularet mest mulig)

- Videomulighet. NB. Dette er umoden teknologi så ikke forvent at det erstatter et skikkelig videokamera. Det er bare et kjekt tillegg om du ikke har videokamera fra før.

- Batteritype og kapasitet.

- Sjekk driverstøtten for kameraet til ditt operativsystem. Ikke alle støtter Linux eller 64bit Windows med kabel fra kamera til PC.

- Åpent råfilformat (DNG) vs lukkede råfilformat.

- Hvilke objektiver kan følge med (kit) og til hvilken pris?

 

#1 Hvilken prisklasse bør man legge seg på når det gjelder "ytelse"/pris?

#2 Hvilket kamera hus i 3-7k prisklassen peker seg ut?

#3 Hva slags objektiv trenger jeg til å begynne med?

#4 Trenger jeg noe mer utstyr i første omgang?

1. 5-7 tusenlapper inkludert kitobjektiv.

 

2.

- Pentax K-x: video, live view, 4,7 bilder per sekund, markedets beste kit-objektiv, lanseringsdato okt 09, DNG-format, stabilisator i kameraet, 1,5x crop, AA-batterier.

- Nikon D5000: video, live view, 3 bilder per sekund, lanseringsdato, 1,5x crop, LiIon-batteri. Mye det samme som Nikon D90. Viktig: Finn et med VR i objektivnavnet.

- Canon 500D: video, live view, 3 bilder per sekund, 1,6x crop, LiIon-batteri. Viktig: Finn et med IS i objektivnavnet.

- Pentax K20D: Live view, 3 bilder per sekund, DNG-format, 1,5x crop, stabilisator i kameraet, markedets beste kit-objektiv.

- Nikon D90: Video, live view, 4 bilder per sekund, 1,5x crop, Li-Ion-batteri.

 

3. Kun kit-objektivet. De er sterkt rabatterte når man kjøper de med kamera og man bør bli kjent med kameraet før man kjøper flere objektiver. Ett objektiv av gangen for å lære å kjenne hvert enkelt best mulig og få best mulig læringseffekt.

 

4. Viktig: Minnekort! Mindre prekært: kameraveske, stativ, ekstern blits, flere objektiver, polariseringsfilter, vaterblokk, ekstra batteri, vertikalgrep osv.

Lenke til kommentar
Er det D3000 som er avtageren for D60 i disse dager, eller er det fortsatt mulig å oppdrive D60? Hvilken anbefales av de to?

Det stemmer at D3000 er arvtageren til D60. Den store fordelen med D3000 er et forbedret autofokus system. Ellers er det ganske likt i ytelse.

 

Du skal nok lete litt for å finne D60 ny nå.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er det D3000 som er avtageren for D60 i disse dager, eller er det fortsatt mulig å oppdrive D60? Hvilken anbefales av de to?

Det stemmer at D3000 er arvtageren til D60. Den store fordelen med D3000 er et forbedret autofokus system. Ellers er det ganske likt i ytelse.

 

Du skal nok lete litt for å finne D60 ny nå.

 

Tom

Det anbefales altså å satse på D3000 hvis man fikk D40/D60 anbefalt en gang i tiden?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har planer om å handle kamera. Satser på D5000 med kit linsa (vr). Kommer til for det meste å ta landskaps bilder ettersom jeg går på fjelltopper, overnatter på vidda osv, men såklart er det med i selskaper og det blir noen portretter også. Har sett noen bilder der man ser vidda, stjernehimmelen, og teltet på natt/kveldstid, og av nordlys osv, der lukkertiden er på 30min +\- men er et kamera til 5.500kr for mye å satse på?

Lenke til kommentar

sickn: Nattbilder av opplyste telt med stjernebakgrunn kan du godt ta med Nikon D5000 + lit-objektiv (og andre rimelige speilreflekskameraer). For å få over 30 sekunder lukkertid må du bruke fjernkontroll eller snorutløser (ekstrautstyr), men jeg tror du skal klare deg brukbart med 30 sekunder. Du får prøve deg frem og føle om behovet er der etter hvert. Prøv deg frem med ulike ISO-verdier for å finne passelig eksponeringstid. Hvis det blir et kompromiss mellom alt for kornete (høy ISO) og alt for mørkt så bør du anskaffe ekstraustyret som gir deg lengre lukkertid. Da kan du sette ned ISO og støy mot at lukkertida blir lengre.

 

Nordlys bør ha under ca 10 sekunder lukkertid for å unngå at de fine og skarpe mønstrene blir helt utvasket av nordlysets bevegelser. Her er det stort sett to ting som fungerer: Stor lysåpning på optikken (f.eks f/2) og/eller høye ISO-verdier (og kamera som takler det på en god måte. Begge deler kan være ganske dyrt. Mitt forslag er derfor å prøve å gjøre det beste ut av Nikon D5000.

Lenke til kommentar

simen; takk for svar. Har lest litt rundt nå, og skjønt att det å handle kamera ikke er lett. Men har sett på Nikon D90 også, koster 15000kr mer. Og ettersom hva jeg har skjønt, er det et bedre kamera. Bestiller meg kamera innen 3 uker. så da har jeg litt bedre tid å lese om objektiv også. men på D5000kameraet jeg har sett at det følger med Vibration Reduction objektiv, og sb-400 blitz.

men på D90 kameraet følger det ikke med noe ekstra, bare vanlig kit objektiv. jeg er helt grønn på dette her, men ser ut som om det fortsatt faller på D5000, siden det koster 1500kr mindre.

Lenke til kommentar

D90 er litt større, tyngre og har bedre skjerm, bedre byggekvalitet og AF-motor i kameraet, men jeg tror de har samme bildebrikke og dermed like god bildekvalitet.

 

I prisguiden fant jeg D5000 til 4999 kr (Elprice.no) inkludert 18-55 VR-objektiv og SB-400 blits.

 

Samme sted fant jeg D90 med 18-55 VR til 6995 kr (Fotovideo.no), men da må man kjøpe SB-400 utenom. Den koster i følge prisguiden fra 974 kr (Japanphoto.no).

 

Det vil si at prisforskjellen kommer opp i 2970 kr. Det synes jeg er ganske dyrt i forhold til forskjellene mellom de to modellene. Jeg ville trolig valgt D5000 av de to kameraene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Halloen godtfolk, da er tiden inne for å innvestere i speilrefleks kamera ( for første gang)

utgangspunktet var EOS500D men siden 550D kom som ble det lagt på is. Nå har jeg egentlig mer eller mindre bestemt meg for D90 fra Nikon pga jeg synes at huset er så ufattelig mye bedre.

har sett på følgende:

http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d90-m-nikkor-af-s-dx-18-55mm-vr-ii/

 

i tilegg så har jeg fått pris på Sigma AF70-300/4-5.6 DG. på ca 1000 kr ny.

 

så hva trur folket her inne er smart. Blir D90 "overkill" for en nybergynner? Har lyst å ha et skikkelig kamera uten å gå over 10 000. Men om det er noen her inne som mener det er galskap eller har noen andre alternativer så si i fra ;)

 

Noen som har erfaring med Japanphoto? heller mot de pga veldig gunstig forsikring siden jeg pleier å være uheldig med elektrovarer.

Endret av stc887
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...