Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks

Anbefalte innlegg

Brukte kameraer i prisklassen rimelig er Nikon D40, D60, D70, D80, D90, D3000 og D5000.

Tok et søk på brukte kameraer etter å ha lest ditt og Psilo sitt innlegg, er dette noe å satse på? Er jammen en kompis av meg som selger kameraet sitt på Finn.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27923025

Edit: Ser ut til at jeg kan få det for 4500 hvis jeg slår til.

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk denne siden for å finne ut av hva som er vanlig bruktpris på forskjellige ting.

3500kr er "normal" bruktpris for kameraet, batterigrepet koster 109$ på BHPhoto. Batterigrep er gjerne ikke nødvendig for deg når du begynner. Det er ikke en sinnsykt god deal, verken 4800kr eller 4500kr.

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=d90&id=151137 - D90 - 3400kr, inkl. 4GB CF.

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=151095 - D80 (foregående modell) - 1500kr (vanlig er 2500kr).

Bruk heller foto.no, på finn er det langt og lenge mellom de gode prisene.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, har ingen planer om å gå videre med det tilbudet etter å ha lest tilbakemeldingene deres.

Har lest litt kamera i dag og har kanskje blitt mer forvirret enn jeg var før jeg vurderte å kjøpe kamera. Ut fra det jeg har lest så virker det som at Nikon D3100 er blant de minste kameraene og det falt i god jord hos meg. At det vil ta mindre plass i sekken på tur er absolutt noe jeg kan like. Det jeg ikke forsto helt betydningen av er at det mangler motor på autofokus eller lignende på D3100? Betyr det at for å få bildet i fokus så må det gjøres manuelt for hvert eneste bilde? Prismessig ser det jo ut til at D3100 er blant de rimeligste modellene Nikon har, og det kan jeg også like.

Det jeg sliter mest med er å forstå spesifikasjonene på objektivene som følger med, her er det for eksempel listet opp mange forskjellige varianter:

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Systemkamera/Nikon/Nikon-tilbeh%C3%B8r/Nikon-D3100-kit-Pakke-med-objektiv-122590.aspx

Hva som "fungerer til alt" eller er dedikert til spesielle oppgaver aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke forsto helt betydningen av er at det mangler motor på autofokus eller lignende på D3100? Betyr det at for å få bildet i fokus så må det gjøres manuelt for hvert eneste bilde?

Nei, det betyr det ikke. Autofokusmotoren er kun til bruk med eldre objektiver. Det som følger med og de fleste objektivene man får kjøpt i dag har autofokusmotor i objektivet. Da trenger du ikke motor i kamerahuset i tillegg. Det objektivet som følger med gir deg altså autofokus.

Dette er noe du bør være obs på hvis du skal kjøpe gamle, brukte objektiver i framtida.

På det medfølgende objektivet finnes det en bryter for å slå av autofokusen hvis/når du ønsker det. Du MÅ altså ikke bruke autofokus bestandig.

Det jeg sliter mest med er å forstå spesifikasjonene på objektivene som følger med, her er det for eksempel listet opp mange forskjellige varianter:

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Systemkamera/Nikon/Nikon-tilbeh%C3%B8r/Nikon-D3100-kit-Pakke-med-objektiv-122590.aspx

Hva som "fungerer til alt" eller er dedikert til spesielle oppgaver aner jeg ikke.

Jeg ser ikke noen objektiv-spesifikasjoner i linken, men det som følger med er en allrounder som er grei å starte med. Du trenger ikke noe mer fra dag 1. Jeg er sikker på at minst halvparten av speilrefleks-kjøpere aldri kjøper et eneste objektiv til. Flere objektiver er noe man vurderer etter hvert.

Aha, nå ser jeg spesfikasjonene. Den mest vanlige objektivet er Nikon 18-55 VR med pakkepris på 4395 kr

18 og 55 er brennvidde. 18 er mild vidvinkel og 55 er mild tele. 55/18 = 3, altså 3 ganger zoom.

VR er Vibration Reduction, bildestabilisering. Det er kjekt å ha med og verd de 400 kronene etter min mening.

De andre objektivene har stort sett mer tele f.eks de to som går helt til 200. Sigma kaller bildestabilisering for OS (Optical stabilisation).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nei, det betyr det ikke. Autofokusmotoren er kun til bruk med eldre objektiver. Det som følger med og de fleste objektivene man får kjøpt i dag har autofokusmotor i objektivet. Da trenger du ikke motor i kamerahuset i tillegg. Det objektivet som følger med gir deg altså autofokus.

Simen1 "glemmer" en ting. Det finnes og en del bra/brukbar tredjepartsoptikk av ny dato som heller ikke gir autofokus på D3100.

Dette kan komme til å begrense deg noe, men er ikke nødvendigvis et alvorlig problem.

Lenke til kommentar

Så denne pakken er absolutt noe jeg burde vurdere?

http://www.komplett....aspx?sku=618573

Den pakka så ikke dum ut, både kul bag og ei bra fotobok.

Skal gi deg en rask oppklaring angående D3100, Som et nybegynnerkameraet fungerer D3100 veldig godt mye av grunnen er den innebygde opplæringfunksjonen kameraet har. Angående uteblivende fokusmotor så har det ingen betydning for en fotograf da man får omtrent alle type objektiver man normalt har brukt for med innebygget fokusmotor så at autofokus fungerer smertefritt, Problemene kan være den dagen du vil utvikle hobbyen til et mye høyere nivå og har brukt for spesielle objektiver, men da vil du sikkert allerede ha et mer profesjonelt kamera-hus også.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er på utkikk etter mitt første speilreflekskamera. Jeg har litt erfaring med fotografering fra tidligere (canon g10 - nå solgt), men anser meg selv som nybegynner innen faget. Har som sagt aldri eid et speilreflekskamera tidligere.

Jeg har fått tilbud av en god kamerat av meg på et Canon 1000D m/veske, minnekort, forsikring og objektiv (18-55 kit) på 2000,- . Jeg vet at kameraet knapt er brukt og følgelig er så godt som nytt.

Det andre alternativet jeg har er Nikon D3100 som jeg har hørt mye bra om. Dette vil koste meg ca 4200,- nytt, uten veske og minnekort.

Noen som har noen anbefalinger? Tar også i mot andre forslag. I øyeblikket heller jeg litt mot Canon-kameraet da det virker som en veldig god deal + at jeg da har mulighet til å "teste ut" foto på nytt uten å svi av altfor mye penger. Når det er sagt er jeg virkelig interessert i å utvikle ferdighetene innen foto!

Håper på noen gode svar.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Takk for svar! Ja, er klar over at Canon-kameraet er eldre teknologi og noe svakere enn Nikon D3100. Men med god forsikring, veske og minnekort i tillegg må det da være et godt kjøp til et par høvdinger.

Noen tips til et godt, billig objektiv jeg kanskje kunne kjøpt i tillegg? Ser for meg at det er litt begrensede muligheter med det som følger med. Har så vidt prøvd kameraet hans tidligere, mener å huske at zoomen ikke var noe særlig å skryte av. Så kanskje en telelinse?

Endret av datating
Dobbelpost
Lenke til kommentar

Skal du ha billig tele er det et soleklart alternativ - EF-S 55-250 IS - har bildestabilisering og fin bildekvalitet til prisen. Fåes for ca. 2k hvis du finner den billig.

Takk for tipset! Fant det nytt til under 2k.

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon/canon-ef-s-55-250mm-f4-5.6-is

Tror jeg går for Canon 1000D. Med gode objektiver vil jeg tro at det er et kamera jeg kan få glede av i mange år :)

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning av at "Nifty fifty" (50mm f1.8) bør være det første objektivet noen kjøper. Det slipper inn betraktelig mye mer lys enn kitlinsen, noe som gir deg mulighet til å få kurante lukkertider uten å bruke blits eller øke ISO for mye. Den ligger på rundt 800kr. Ulempen er at brennvidden er fast, så du må bruke føttene for å zoome.

Ellers bør du sjekke ut bruktmarkedet på foto.no. Veldig ofte mye fint til Canon der, vanligvis til 50-70% av nypris. Skal du kjøpe et teleobjektiv, så ville jeg kjøpt 70-200mm F4 L først som sist. Å gå innom disse middelmådige 70-300mm-objektivene (spesielt Sigma/Tamron) er bortkastede penger. Det ligger ett her nå, 3500kr er helt vanlig bruktpris.

Lenke til kommentar

Kitobjektivet er totalt dynge på 50mm sammenlignet med 50/1.8. Men - kitobjektivet er en zoom, og kan endre brennvidde fra vidvinkel på 18mm til lett tele på 55mm. Og det er kjekt.

70-200/4 er mye bedre optisk enn 55-250, men har ikke bildestabilisering (den med IS er mye dyrere).

Skal du kjøpe ny billig og morsom VW Golf eller betale nesten dobbelt så mye for en brukt Porsche? Begge deler er mye valuta for pengene... :)

Lenke til kommentar

Hva og hvor mye du kjøper synes jeg er veldig avhengig om hvordan du vil utvikle deg innen fotografering, hvis du ikke har til hensikt og lære deg de fotografiske spissfindighetene klarer du deg lenge med kid-objektivet og en 55-250 IS, eventuelt ved tiden bytter du ut kid-objektivet til et tilsvarende med IS* eller et 15.85 IS så du har litt mere Zoom. 50mm f/1.8 krever litt av fotografen for å bli utnyttet til det fulle, kan være vanskelig og få fokus riktig hvis man ikke kjenner til "knepene".

* IS= stabilisering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...