Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei.

Har lekt lenge (veldig lenge) med tanken om å kjøpe et skikkelig kamera, har bare hatt et par kompaktkameraer til nå.

Har sett meg ut enten Canon EOS 500D eller 550D. Vurderer å kjøpe 550D, vet helt hva bruksområdet blir men blir sikkert noe filming i tillegg til fotografering og jeg har skjønt det slik at 550D er merkbart bedre enn 500D på det?

Uansett, det jeg egentlig trenger litt hjelp til er valg av ekstrautstyr som bæreveske, minnekort (helst 32GB) og lignende. Finnes det noen gode tilbud for tiden for eksempel?

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør vurdere 60D, det er litt dyrere, men det er på tilbud hos Lefdal og Elkjøp for 7995 nå. Da følger det med et objektiv som er mye bedre enn standard kit objektivet. Det er viktig at du kjøper minnekort i klasse 6 eller bedre, hvis ikke kan du ikke filme i HD kvalitet.

Lenke til kommentar

Canon 550D koster jo hele 6000 kr med 18-55 IS. Da ville jeg mye heller gått for en av disse:

Nikon D5000 med 18-55mm VR til 4500 kr

Pentax K-r med 18-55mm 5000 kr

Nikon D90 med 18-105mm VR til ca 6000 kr

Takk for tips. Men man får jo som regel det man betaler for, 550D ser ut til å ha bedre video-opptak, større oppløsning, 18 vs 12 (uten at det er det viktigste). I hvert fall det jeg ser ved første øyekast.

Nikon D90 er jo like dyrt og fra 2008, hva er bedre ved det?

Ikke skyt meg for dumme spørsmål, men har ikke akkurat inngående kjennskap til dette.

Lenke til kommentar

Ikke skyt meg for dumme spørsmål, men har ikke akkurat inngående kjennskap til dette.

Det er ikke dumme spørsmål. Og hvorfor gamle D90 istedet for 550D? Det er mange grunner til, med et unntak video. 550D gruser D90 på video. Men D90 gruser 550D på ergonomi. D90 er en klasse over 550D, og har et klart bedre grep (for store hender ihvertfall), den har to innstillingshjul, flere direkte-knapper og en nyttig LCD på toppet av huset. OG D90 kommer med et 18-105mm objektiv som er klart bedre enn kit-objektivet til Canon.

Bildekvalitet en minst like god som Canon, selv om den har "kun" 12 Megapiksler. Og bildekvaliteten på høy ISO er vel litt bedre.

Lenke til kommentar

Alt-Ctrl: Ikke se deg blind på megapiksler eller hvilket merke som har høyest markedsandel. Det er fult av gode kvaliteter ved de andre kameraene jeg nevner som jeg gjerne ville hatt fremfor det i 550D.

Tomsi42 har forklart godt hvorfor D90 fortsatt er attraktivt sammenlignet med 550D, så jeg skal ta for meg de to andre:

Nikon D5000 har i tillegg til bedre bildekvalitet, vippbar skjerm, litt bedre byggekvalitet og ergonomi og koster ikke minst bare 3/4 av 550D. Ulempen er at skjermen ikke er så skarp som på alternativene og at D90 har bedre objektiv-kompatibilitet.

Pentax K-r har i tillegg til bedre bildekvalitet en del tekniske fordeler som raskere seriebildehastighet, raskeste lukker er hele 1/6000 sekund (De andre har 1/4000 s) og stabilisering i kamerahuset. Det gir deg stabilisering på absolutt alle objektiv du måtte finne på å sette på i framtida. De andre merkene har stabilisering i objektivene slik at du må velge hvilke objektiver du ønsker å kjøpe med stabilisering. K-r kan også fåes i flere farger enn sort om det skulle være interessant. Det har også HDR-funksjon og gode "framkallingsmuligheter" av råfiler i kameraet.

Alle de tre forslagene har litt større sensor, som er en fordel, om enn ubetydelig liten fordel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke dumme spørsmål. Og hvorfor gamle D90 istedet for 550D? Det er mange grunner til, med et unntak video. 550D gruser D90 på video. Men D90 gruser 550D på ergonomi. D90 er en klasse over 550D, og har et klart bedre grep (for store hender ihvertfall), den har to innstillingshjul, flere direkte-knapper og en nyttig LCD på toppet av huset. OG D90 kommer med et 18-105mm objektiv som er klart bedre enn kit-objektivet til Canon.

Bildekvalitet en minst like god som Canon, selv om den har "kun" 12 Megapiksler. Og bildekvaliteten på høy ISO er vel litt bedre.

Kjapp oppsumering

550D

+ God video

+ Høy oppløsning

D90

+ Bedre å holde

+ Bedre (lettere?) innstillingsmuligheter

+ Bedre bilder ved høy ISO

60D

+ All over et bedre kamera

- Dyrere

Med tanke på at jeg tyner budsjettet med 6000,- dropper jeg nok 60D selv om det er et bra tilbud, dog absolutt fristende. Ble fort litt usikker nå, men 550D har bedre videomuligheter enn D90. Kommer til å bruke helga på å fundere på det her men takk for hjelpen så langt i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør vurdere 60D, det er litt dyrere, men det er på tilbud hos Lefdal og Elkjøp for 7995 nå. Da følger det med et objektiv som er mye bedre enn standard kit objektivet. Det er viktig at du kjøper minnekort i klasse 6 eller bedre, hvis ikke kan du ikke filme i HD kvalitet.

Er ikke langt unna fra å bestille nå, men kom til å tenke på det du sa med objektivet. Hva er bedre ved objektivet til 60D?

18-55mm vs 17-85mm

Vil objektivet til 60D gi bedre zoom samt at jeg får med mer på bildet ved minste zoom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...