Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trondster, det finnes midrange kameraer som har en autofokus og knipsing som er like kjapp via Live-view som de kjappeste er via optisk søker, så det du sier stemmer nok ikke helt. Bruker man disse er det absolutt ingenting som sier at det endelige bildet skal bli noe som helst dårligere. Jeg protesterte nå ikke hardt, men reagerte på et punkt i et ellers bra innlegg. Det må da være lov å ha en diskusjon på enkelte punkter.

Og godeste herr Simen:

Det har jeg da aldri sagt. Det jeg sier er at om personen som skal kjøpe et kamera skal bruke dette i situasjoner der en nøyaktig og kjapp liveview hadde vær en klar fordel så må man jo ta dette med i beregningen. Skal det for eksempel tas mange bilder i sosiale sammenhenger, eller på andre høyder enn hodehøyde, så er en lynkjapp og nøyaktig autofokus via liveview et kjempepluss. Har man liveview så er det greit å bruke dette så man finner ut av hvor og når det passer seg, akkurat som med den optiske søkeren. Forskjellige situasjoner krever forskjellige teknikker, og ofte kan det lønne seg å bruke en skjerm istedefor en søker. Liveview og optisk søker har begge sine pluss og minus, og kjenner man godt til begge to så er man bedre forberedt til å ta et bra bilde. Bare fordi at dette er et speilrefleks så betyr ikke det at man må benytte den optiske søkeren eller at dette på alle modeller gir bedre bilder.

Skulle jeg alltid ta seriøse portrett-, bygg- og landskapsbilder hadde ikke liveview vært så viktig. Men for en nybegynner på speilrefleks tviler jeg sterkt på at dette er hele bruksområdet, dette blir mer et leketøy, litt P&S, og mye knipsing når noe plutselig skjer. Det vil være positivt å kunne bruke skjermen aktivt for å benytte seg av fordelene og ved å bevege kameraet uten å følge etter med hele kroppen. Å indikere at liveview bare er en forglemmelig backup blir litt feil da mener jeg.

Lenke til kommentar

cFc: Dine innlegg gikk til angrep på mine og Trondster sine innlegg der vi hovedsaklig anbefaler den ferske speilrefleksbrukeren å bli vant til den optiske søkeren og bruke den aktivt. Det er der stridens kjerne ligger. Ikke i om Live view bør brukes i det hele tatt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva vil IS-objektivet si? Er dette fint å bruke for en fersking?

Betyr to ting - først at det er bildestabilisering (som kun er en god ting), og i tillegg er tilfeldigvis "EF-S 18-55 IS" skarpere og bedre optisk enn "EF-S 18-55" uten IS. Skal du først ha en Canon EF-S 18-55, så legg de ekstra hundrelappene for å få versjonen med IS.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kan jeg bruke dette minnekortet uten noe problem?

Ser det er billigere enn de fleste andre SDHC kortene, er det da raskt nok til f.eks seriefotografering?

PS: Haster litt :grin:

Ville spandert på et bedre og et mer stabilt kort,sandisk og lexar blir ofte anbefalt her.

I stede for å slette bildene på kortet er det mer fornuftig og formatere kortet i kameraet hver gang.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

cFc: Dine innlegg gikk til angrep på mine og Trondster sine innlegg der vi hovedsaklig anbefaler den ferske speilrefleksbrukeren å bli vant til den optiske søkeren og bruke den aktivt. Det er der stridens kjerne ligger. Ikke i om Live view bør brukes i det hele tatt.

Jeg reagerte noe på et avsnitt av posten din, og skrev inn et lite svar. Dette er et forum, så man må jo regne med at noen er uenig av og til. Å si at jeg gikk til angrep blir da vel å ta litt hardt i. Slik som jeg oppfattet ordleggingen din så virket det som om du sa det du nå sier du ikke sa.

Endret av cFc
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

HEI.

Dette er første gang jeg slriver inn til et forum som dette, selv om jeg har lest noen innlegg tidligere da.

Grunnen til at jeg skriver inn til dere "vise menn og kvinner" her inne, er at jeg skal gjøre mitt første ordentlige kamerakjøp. Tidligere har det kun vært billig versjoner av kompaktkamera. Dette ordentøige kameraet har jeg tenkt og gi til min kjære kone i 30 års gave, det er hun som tar de flotteste bildene i familien. Det er hun som ser de flotteste motivene, i naturen, i en by, eller hvor det måtte være.

Så jeg vil gjerne ha et kamera som er liten i størrelse, men høy i ytelse. Med dette i bakhodet, så har jeg tenkt på et kamera fra Panasonic som er ganske nylansert, nemlig Panasonic dmc gh-2. Tenkte først på gh-1, men de sier at gh-2 skal være raskere i autofokusen, og skal gi litt bedre bilde kvalitet, både i video og stillbilde. Stemmer dette?? Noen der ute som har noen tanker/erfaringer rundt om gh-2 forsvarer prisdifferansen ned til gh-1?? Lurte på om noen kunne gi meg svar på om dette gh-2 kameraet er et riktig valg for et ektepar som har lyst til og begynne og fotografere litt, og utforske denne verden. Uten at vi har noe erfaringer med slike kameraer fra før?? Dette kameraet bør også kunne settes i automodus, og kunne ta bra bilder, i de fleste situasjoner. Men i noen situasjoner, kan man gå inn i manuell modus og gjøre noen innstillinger, for og få det siste lille, for et "perfekt" bilde.

Om det er noen som har noen erfaringer eller tanker rundt gh-2, eller gh-1 kamera, skriv gjerne noen ord om dette. Som alle skjønner som bruker dette forumet, så har jeg absolutt ingen kjennskaper til de tekniske spesifikasjoner til slike kameraer.

Vennlig hilsen

Jørgen Bråten

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+7123456

Jeg ønsker å kjøpe et speilrefleks kamera til maks 4000 kr, utenom at det tar bra bilder ønsker jeg live-view funksjon og stabilisator (noe jeg skjønner Sony har innebygget?). Har sett litt på dette tilbudet:

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Systemkamera/Sony/Speilrefleks/APS-C/Sony-Alpha-DSLR-A330L-m-18-55mm-inkludert-18-55mm-objektiv-119591.aspx

og

http://www.elkjop.no/product/foto-video/systemkamera/DSLRA390LKIT/sony-dslr-a390l-m-18-55mm-objektiv

Hvilket kamera er å anbefale? Behøver nødvendigvis ikke være ett av de to over..

Kan ellers nevne at jeg er nybegynner med slike kameraer, ønsker å lære meg litt mer enn standardinstillingene, liker å ta bilder av venner og natur men ingen planer om å gå til innkjøpt av et mer profft kamera senere..

Takk for eventuelle tilbakemeldinger

Lenke til kommentar

Den største forskjellen på de to du har linket til er grepet. A390 har et langt mer behagelig grep og sitter i hånden mye bedre. A330 har et grep som ikke er designet for menneskelige hender, og er over tid ikke særlig behagelig å holde på. A390 har en nyere bildebrikke så bildekvaliteten skal være bedre på høy iso selv om den har flere megapixel dog forskjellen er nok veldig liten. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe a330 over a390, så lenge prisen er noen lunne lik.

Om du ikke var klar over det, a390 er erstatteren til a330.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7123456

Tusen takk for oppklarende svar, var faktisk og kjente på kameraene i butikk tidligere i dag og syntes selv 390 hadde et bedre grep, så tror nok valget faller på den:)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spørsmål jeg har grublet over i nesten to uker nå.

Valge er mellom Nikon D90 og Canon 550D, jeg selv klarer ikke å bestemme meg derfor spørr jeg dere om litt hjelp.(Men dere kan komme med andre kameraer som jeg ikke har nevnt her)

Jeg skal ikke bruke kamerat så mye til video men, jeg kommer til å ta en del bilder, både sports bilder, landskap og familiebilder. Jeg kommer også til å være med på en del bilmesser hvor det er en masse spreke farger og mye detaljer.

Så utifra det info jeg har gitt tror jeg dere kan komme med innspill på hvem som egener seg best til mitt bruk. Ikke så mye info men jeg tror det skal holde. Og i tillegg jeg har store hender så kanskje ikke noen av de kameraen passer så godt i hendene mine :)

Endret av V7aquaman
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spørsmål jeg har grublet over i nesten to uker nå.

Valge er mellom Nikon D90 og Canon 550D, jeg selv klarer ikke å bestemme meg derfor spørr jeg dere om litt hjelp.(Men dere kan komme med andre kameraer som jeg ikke har nevnt her)

Jeg skal ikke bruke kamerat så mye til video men, jeg kommer til å ta en del bilder, både sports bilder, landskap og familiebilder. Jeg kommer også til å være med på en del bilmesser hvor det er en masse spreke farger og mye detaljer.

Så utifra det info jeg har gitt tror jeg dere kan komme med innspill på hvem som egener seg best til mitt bruk. Ikke så mye info men jeg tror det skal holde. Og i tillegg jeg har store hender så kanskje ikke noen av de kameraen passer så godt i hendene mine :)

Begge kameraene (og de fleste andre) vil tjene deg godt i de situasjonene. Hvis du ikke har holdt i dem, så synes jeg du skal forsøke å få gjort det. Forøvrig så vil jeg si at selv om kameraet bør ligge godt i hendene dine, så betyr ikke det nødvendigvis at store hender -> stort kamera, selv om mange synes det er best. D90 er det lett å finne brukt til en pris som gjør det mulig å suplere med ekstra optikk, f.eks. et 35/1.8 eller 85/1.8 som begge vil være fine tillegg til en kit-zoom. Du skriver sportsbilder som et av områdene, og sportsbilder er mye rart - hvis det er fartsfylt i lite lys krever det mer av kamerahusets fokussystem og objektivets lysstyrke enn ellers. Jeg har lite peil på video, men hvis du planlegger å bruke det endel, så har nok 550D et overtak på D90.

Lenke til kommentar

Med sports bilder da er det fotballkamper bil racing etc. kommer ikke til å være så veldig mye borti mørke når det gjelder sport.

Men til neste punkt jeg skal faktisk til et kamera butikk idag for å ta på de forskjellige kameraene de har. Også har jeg et spørsmål til. Er er noen spesielle SD kort som skal brukes på disse speilreflekskamera?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...