Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jobber i norge for amerikansk firma... skatt?

screwcork

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått tilbud om jobb som grafisk designer for et amerikansk firma, men skal i så fall jobbe fra mittt hjemmekontor i norge. Hvordan skal jeg betale skatt av pengene jeg tjener?

Dette er snakk om en 40% stilling med fast lønn over lengre tid.

Endret av screwcork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normalt skatter du til det landet du hever ytelser - altså Norge i ditt tilfelle.

Det regna jeg nesten med, men har du noen idé hvordan? skal jeg evt skatte på eget foretak, eller finnes det en annen løsning? Er vant til at arbeidsgiver tar seg av den slags.

Lenke til kommentar

Regner med at det er snakk om et amerikansk firma som ikke driver virksomhet i Norge ellers?

I så tilfelle tviler jeg på at de vil ta seg av trekk av norsk skatt.

Men kommer du til å ha status som vanlig ansatt? Umiddelbart ville jeg tro at det ville vært mer praktisk om du starter et enkeltmannsforetak og så fakturerer det amerikanske selskapet?

Lenke til kommentar

Eller man kan rådføre seg med skatteetaten for å høre hva som er den beste måten å gjøre det på. Koster en telefon.

Uansett må du jo levere en selvangivelse, og da er det nok greiest å ha snakket med de (skatteetaten) på forhånd, slik at du slipper å bli skjønnslignet.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Takker for svar fra begge to! Tenker jeg tar en tur ned på skattekontoret i dag og hører med dem.

Det er som du sier Keystone. De driver ingen virksomhet i norge, og jeg kommer til å ha status som en helt vanlig annsatt ja.. enste forskjellen er at jeg jobber fra hjemmekontor i norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...