Trond. Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei, jeg har nu en 3 år gammel data som var kjempe bra på den tiden men nu kjører den knapt World of Warcraft på 20 fps og age of conan på en knapt 7 fps (og all grafikk er på det laveste). De moderne spillene kan bare så vidt spilles men det er ikke til å skryte av akkurat... Jeg har tenkt å kjøpe en ny pc men før det ønsker jeg å lære meg om data. Så langt vet jeg at hovedkortet er på en måte en kjørekryss eller dataens nervesystem. Alt går gjennom den, men om hvor bra den burde være eller hva som sier at den er bra vet jeg ikke skulle gjerne likt å vite. Jeg har fokusert mye på skjermkort og funnet ut ganske mye om dem. Men det jeg fortsatt ikke vet er hva er klokke hastighet (f.eks. 602 ms) og RAMDAC-klokke hastighet, Memory clock speed og teknologi (vi kan ta dette som et eksempel ) Så er det prossessor. Så langt vet jeg at denne delen skal sitte direkte på hoved kortet og er dataens hjerne. Den bestemmer hvor kjapt pcen skal gå men vet ikke ka som sier om den er bra eller ei. Strømforsyning vet jeg nok om håper jeg. Jeg har søkt men kommer bare opp salg eller hvordan bygge en pc guide (som jeg har lest). Lurer på om noen data (nerder) kan ta seg litt tid til å beskrive litt her og der for meg Hmm... lenken fungerer desverre ikke. Den skulle gå til et skjermkort som jeg tok tilfeldig fra Komplett.no Lenken fungerer desverre ikke men ignorer at det står løst. Missklikka .P Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det er riktig som du sier CPU er hjernen som behandler oppgaver, og hovedkortet forbinder cpu mot de andre delene. GPU behandler grafiske oppgaver. Hovedkortet burde ha riktig brikkesett, det er stor forskjell der, hadde via brikkesett før og det sugde ****, bytta til P45 brikkesett det er stor forskjell. CPU med høy cache minne og høy klokkehastighet er vel best. Merker forskjell mellom en cpu på 1.8ghz og 3.0ghz. Skjermkortets hastighet er vel hastigheten på GPU, minne og shader... Kan ikke så veldig mye om det her Skjønte ikke helt hva du skulle frem til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå