Gå til innhold

Kunne trengt litt hjelp med å starte med Discworld


Anbefalte innlegg

Jeg har samlet bøker i årevis og har over 300 av dem i bokhyllene. Selvsagt har jeg null kontroll på hva jeg egentlig har, og senest i dag fant jeg fire Discworld-bøker jeg ikke visste jeg hadde. Jeg har lyst til å lese dem, men hvilken skal jeg starte med? De fire er

 

Thief of time (Hardcover. av alle ting)

Monstreous Regiment

Small Gods

Science of Discworld

 

Mente jeg leste Science of Discworld for mange år siden, så jeg vil starte med en av de tre andre. Hvilken vil dere anbefale at jeg starter med? Tenker både på hva som har best kvalitet (humor, historie osv), men også at jeg vil lære mer om selve verdenen. Har så vidt begynt på Monsterous Regiment, men er bare tre sider inn.

 

Er det andre Discworld-bøker dere anbefaler?

 

Takk for tips! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Ahh så du skal starte å lese Discworld. Vel, jeg vil annbefale deg å starte fra starten, dvs Colour of Magic.

 

Start på den og les de i den rekkefølgen de ble gitt ut, det var det jeg gjorde for mange år siden og vel, den serien er noe for seg selv. :D

 

Ekstremt morsom til tider, men fortsatt litt spennende og selvfølgelig veldig underholdende :)

 

(grunnen til jeg sier at du skal starte på begynnelsen er fordi det er endel characters som går igjen i andre bøker senere i serien, ved å lese de i rekkefølge vil du kanskje slippe å sitte å lure på referanser osv..)

 

Kos deg!

Lenke til kommentar

Takk for tips! Jeg har som sagt fire bøker allerede, og har bare lest en av dem for mange år siden. Mener jeg leste noe om en golem (Feet of clay, tror jeg den het), men har den ikke nå. Kan selvsagt starte fra starten, men det er jo litt dumt å kjøpe enda en bok når det er tre jeg ikke har lest ennå og ikke aner om jeg kommer til å like denne serien.

 

Om du skulle anbefale en av de tre jeg ikke har lest, hvilken ville det blitt?

Lenke til kommentar

Hmm, for å være heeelt ærlig så husker jeg ikke de enkelte bøkene.. :(

 

Er noen år, og mange mange tusen sider siden jeg leste Discworld. ;)

Men jeg tror Small Gods er en av de bedre, hvis jeg ikke husker feil så handler denne om de små, glemte gudene.. Uff det er veldig lenge siden :p

 

Men start med en av de du, da får du jo sett hvordan han skriver og om du liker det så er det bare å fyre løs på første boken ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Av de tre bøkene så spiller det ingenrolle hvilken rekkefølge de leses.

Handlingene er lagt til ulike områder, selv om Ankh Morpork (den største byen på Discworld) og personer derifra spiller en rolle i alle (om jeg husker rett)

De første bøkene i serien kan med fordel leses i rekkefølge, siden det er tydelig at forfatterens ide om Discworld utvikles gjennom disse. Men egentlig er det ikke så nøye, de er alle selvstendige bøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...