Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan snu døgnrytmen?


kandinsky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fungerte helt fint for meg å legge med halv seks og stå opp halv elleve. Skal nå legge meg cirka klokka ett og stå opp ni ... :)

 

Har prøvd ut "drop en natt med søvn" metoden flere ganger, men har som regel blitt så trøtt at jeg rett og slett ikke klarer å holde meg våken. Hvis du skal gjøre dette, bør du gjøre ting som holder deg våken samt at du allerede har hatt mye søvn dagen før. Det anbefales ikke av meg, rett og slett fordi det kan være skadelig å holde på med det, og at den er ganske ubehaglig. Leste et sted at metoden kan brukes for å 'resette' døgnrytmen, men i ditt tilfelle trengs det bare justeringer... og da fungerer det best å gjøre det gradvis (ja, vi er alle forskjellige, baserer dette mest på egne erfaringer, men jeg har lest mye om emnet og tør påstå at det er slik for de fleste).

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg er på rett vann nå, men prøver allikevel.

 

Jeg har en døgnrytme som nå omtrent går på at jeg sovner mellom 5 og 7 og står opp mellom 13 og 16. Dette føles naturlig for meg nå, men jeg hater å stå opp så sent. Har null selvdisiplin og klarer ikke dra meg opp av senga klokka 10, selv om jeg vet jeg kommer til å angre i 13-tiden. Sååå..

 

Hva er viktigst/best for å få inn en bra døgnrytme: Legge seg til samme tidspunkt hver dag (f.eks. 01.00), stå opp til samme tidspunkt hver dag (f.eks. 10.00) eller sove like mange timer (f. eks. 01-09 eller 05-13) hver natt.

 

Det beste ville vel naturligvis vært om jeg stod opp og la meg samtidig hver eneste dag, men det klarer jeg ikke og det passer helt med arbeidet mitt heller. Så hva er viktigst for å få en normal rytme hvor jeg senest våkner 10 hver dag?

 

Takk for all hjelp :)

Les om Sovehygiene på wikipedia.

Lenke til kommentar

Trikset er å bare tvinge seg opp mye tidligere enn vanlig når man har sovet til 15 hver dag i 2 uker. Sett vekkeklokka på 11 f.eks. Da har du underskudd på søvn, men har du fri hele dagen er det bare smooth. Deilig å være litt sånn søvn-dazed også bare hoppe i seng kl 20 og steinsove til morgenen igjen. Må bare IKKE falle for fristelsen å "sove et par timer" på ettermiddagen, da ødelegger du alt igjen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Trikset er å bare tvinge seg opp mye tidligere enn vanlig når man har sovet til 15 hver dag i 2 uker. Sett vekkeklokka på 11 f.eks. Da har du underskudd på søvn, men har du fri hele dagen er det bare smooth. Deilig å være litt sånn søvn-dazed også bare hoppe i seng kl 20 og steinsove til morgenen igjen. Må bare IKKE falle for fristelsen å "sove et par timer" på ettermiddagen, da ødelegger du alt igjen.

I phail.

Lenke til kommentar

Jeg sliter big time, skal på skolen i morgen og fikk ikke sove før kl 06:30 i natt og stod opp for litt siden. Kommer vel ikke til å sovne før 4-5 i natt tipper jeg:P Værste jeg vet med en ferie er at jeg alltid er lenge oppe og har problemer med å sove den første uka på skolen, men så blir det vanlig igjen neste uke.

Lenke til kommentar

Sånn ordnet jeg det:

 

På Fredag la jeg meg kl 9 på mårran omtrent og sov til kl 17 omtrent, altså døgnet snudd nesten 180 grader på huet, og sånn har det vært i ca en uke :D. Så jeg holdt meg oppe fra kl 17 på Fredag til kl 16 på Lørdag og la meg da stup trøtt. Så sov jeg til kl 2 på Søndags mårran. Da var det bare å holde seg oppe til kl 19:00 på søndag og legge seg da stup trøtt og få 11 timers god søvn før jeg sto opp kl 6:00 på mandags morgen for å komme på jobb :D.

 

Funka som faen det, snu døgnet ved å sove lenge, ikke å stå opp ekstra tidlig som er umulig når man er så i koma at man ikke hører vekkeklokka.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Mitt triks er at jeg tvinger meg opp når jeg må og legger meg når jeg er trøtt. Jeg går på et lite underskudd på ukedagene før jeg lader batteriene i helgen.

På ukedagene legger jeg meg mellom 22 og 2 og står opp ca 7. På lørdag sover jeg i 12 til 14 timer. Så legger jeg meg når jeg er trøtt mellom 1 og 3. Jeg har helgejobb på søndager, så da står jeg opp litt før 9. Da sover jeg godt fra 23 og så starter det hele om igjen.

I sommer- og juleferien har jeg ingen fast døgnrytme, men for å peile meg inn til riktig tid stiller jeg vekkerklokka mellom 1 og 2 timer tilbake hvert døgn. Hvis jeg har vondt for å sto opp bruker jeg flere vekkerklokker som ringer med 5 minutters mellomrom.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Å droppe en hel natt med søvn er ingen vits. Du ødelegger bare hele uka pga søvnunderskuddet som bygger seg opp.

Vil ikke si at jeg har noe søvnunderskudd når jeg sov 11 timer natt til jobb. Bare forsøyv sovinga fremover til den ble riktig ved å sove lenge og være våken lenge.

Lenke til kommentar

Søvnmangel over kortere perioder—som ett døgn— har ved forsøk vist tendenser til redusert kortidshukommelse, trøtthet, og redusert oppmerksomhet. Uteværende søvn over flere døgn svekker individet ytterligere, kan gi store konsentrasjonsproblemer og kan resultere i hallusinasjoner og paranoia. Virkningen kan sammenlignes med å være i en beruset tilstand.

 

Randy Gardner holder verdensrekorden (Guinness rekordbok) for å holde seg våken lengst. I 1965 var gutten, da 17 år, våken i vel 10 døgn, i sammenheng med et skoleprosjekt.[1] Han ble alvorleg mentalt svekka under forsøket, men ble normal igjen etter få dager. Ved slutten av forsøket klarte likevel Gardener å slå læreren sin over 100 ganger i et arcadebasert basketballspill.[trenger referanse] Det blir ikke nye rekordholdere; Guinness vil ikke godkjenne flere på grunn av helsefaren. På grunn av dette finnes det ikke lenger noen offisiell rekordholder, bortsett fra Randy Gardner, men Briten Tony Wright holder den uoffisiell rekorden etter å ha holdt seg våken i mer enn 264timer (11dager) i Mai 2007 [1]

 

Frarøvelse av søvn blir også benyttet som en torturmetode.

 

Klippet fra Wikipedia.

Lenke til kommentar

Selv lot jeg være å sove på et døgn og fekk fint og raskt orden på døgnrytmen igjen. Nå legger jeg meg i ni-ti-tiden på kvelden og våkner av meg selv i seks-tiden om morgenen. Ganske deiligt med en skikkelig døgnrytme i motsetning til å sove et par timer om natten og legge seg for å sove et par timer etter skolen. Spørsmålet er hvor lenge jeg klarer å holde døgnrytmen, men til nå ser det ut til å gå bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...