Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan snu døgnrytmen?


kandinsky

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg er på rett vann nå, men prøver allikevel.

 

Jeg har en døgnrytme som nå omtrent går på at jeg sovner mellom 5 og 7 og står opp mellom 13 og 16. Dette føles naturlig for meg nå, men jeg hater å stå opp så sent. Har null selvdisiplin og klarer ikke dra meg opp av senga klokka 10, selv om jeg vet jeg kommer til å angre i 13-tiden. Sååå..

 

Hva er viktigst/best for å få inn en bra døgnrytme: Legge seg til samme tidspunkt hver dag (f.eks. 01.00), stå opp til samme tidspunkt hver dag (f.eks. 10.00) eller sove like mange timer (f. eks. 01-09 eller 05-13) hver natt.

 

Det beste ville vel naturligvis vært om jeg stod opp og la meg samtidig hver eneste dag, men det klarer jeg ikke og det passer helt med arbeidet mitt heller. Så hva er viktigst for å få en normal rytme hvor jeg senest våkner 10 hver dag?

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stå opp til samme tid hver dag. Kroppen vil bli tvingt inn i en naturlig rytme, og med mindre du virkelig må, ikke ødelegg rytmen (nyttårsaften ødela min, skal få den tilbake på rett spor igjen med mindre min ubeviste del skrur av alarmen).

 

Du kan stille oppvekningstid gradvis.

 

Dag en: 12

Dag to: 11

Dag tre: 10

Dag fire: 9

etc.

 

Når du er i en rytme er det viktig å holde den. Å legge seg til samme tidspunkt hver dag aleine er bare tull. Får man ikke sove, får man ikke sove. Vent til du virkelig vet du kan sovne. Ikke ligg i senga mer enn en halvtime. Les gjerne en bok. Å prøve å sove klokka 10 etter å ha våkna 12 fungerer ikke, og det veit jeg. Det fungerer dog å sovne klokka 5 og stå opp 10 med å være litt trøtt, for så å sovne 12 og stå opp 8... men som sagt så bør oppvåkningstiden være konstant og leggetiden ganske variabel dersom den må (du kan gjøre deg trøttere med fysisk aktivitet og sånt). En konstant oppvåkningstiden vil alltid få deg inn i en rytme. Sovner du seint en dag, vil du kunne sove tidligere en dag.

Lenke til kommentar
. Sovner du seint en dag, vil du kunne sove tidligere en dag.

Akkurat det svaret og den motivasjonen jeg trengte! Hjertlig takk for svar (begge to).

 

Da blir det 12 i morgen osv. Det du sier om leggetid er veldig bra, for jeg hadde aldri klart å lagt meg 23 for å sove uansett hvor trøtt jeg hadde vært. Er som regel i fysisk aktivitet 5-6 timer i døgnet om sommeren, men om vinteren er jeg en slask uten like. Kjenner meg ikke igjen. As we speek har jeg ligget i senga, under dyna, klar for å sove i 4 timer uten å kjenne tegn til søvn. Det blir opp klokken 12 i morgen og rett i dusjen samma hvor lyst jeg har til å sove videre :) I beste fall kan jeg skrive her hvordan det går.

 

Takk for hjelp :)

 

edit: kutta quoten.

Endret av niko_90
Lenke til kommentar

Jeg jobber natteskift, og er i samme bås som deg, hver eneste natt i rom jula har klokka passert 2 før leggetid og gjerne 12 før jeg sto opp igjen. Skal jobbe natt til søndag også, så det tar på på mandagen igjen, får prøve å stå opp tidlig på søndagen slik at det blir lettere å snu det tilbake igjen. :)

Lenke til kommentar

Etter mye prating med folk til langt på natt ble det til at jeg i julen var oppe alt for lenge, og nå klarer jeg ikke å sovne før fire-fem. Samtidig er folk oppe her i huset klokka ti, så jeg våkner som regel i eleve-tolvtiden.

 

Jeg som har satt meg mål å stå opp klokka seks hver morgen og jogge en tur når jeg begynner kommer til hybelen. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har slitt med det samme i denne ferien :p. Klarte å snu døgnrytmen til å legge meg kl 6-7-8-9 tia om morgenen og sove til rundt 16-17-18 tia. Drivi på sånn nesten en uke.

 

I dag sto jeg opp kl 16 og nå har jeg ikke sovi siden da, så skal holde meg våken helt til i kveld og så legge meg litt tidlig. Da tror jeg det skal gå an å stå opp til normal tid i mårra så døgnrytmen er sånn nogenlunde på plass til mandagen :).

Lenke til kommentar

Jeg har også det problemet. Men mye av det skyldes nok mangel på rutiner. Det tar nok litt tid å komme tilbake til normal døgnrytme, men det er bare å gi det litt tid, rett og slett.

 

Det jeg gjør når jeg må stå opp tidlig er å slå på noen lys, gå og lage meg en god frokost og sette med ned med diskusjon.no hvis jeg har tid til det, hehe. Da har jeg nok energi til komme seg ut døra. :)

Lenke til kommentar

Oi! Her var det mange med samme problem. Ja, vi får gjøre dette sammen.

 

I dag fikk jeg bekrefta én gang for alle hvor jævlig dårlig viljestyrke og selvdisiplin jeg har. Hadde vekkerklokka på 12 (etter å ha sovet 5 timer). Våkna og tenkte "Jeg må jo snu døgnrytmen!" men samtidig sa en annen stemme i hodet "Neeeh.. Hva er så farlig med å sove til 14? :) Legg deg du..".

Og nå har jeg akkurat våkna. Skammer meg litt, men lover å starte i dag :)

 

Heng dere på folkens! Lykke til.

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg bekrefta én gang for alle hvor jævlig dårlig viljestyrke og selvdisiplin jeg har. Hadde vekkerklokka på 12 (etter å ha sovet 5 timer). Våkna og tenkte "Jeg må jo snu døgnrytmen!" men samtidig sa en annen stemme i hodet "Neeeh.. Hva er så farlig med å sove til 14? :) Legg deg du..".

Og nå har jeg akkurat våkna. Skammer meg litt, men lover å starte i dag :)

Hehe, våknet klokka halv tolv, men sov så til klokka tolv. Det ble 14 her også før jeg faktisk sto opp. Nærmere halv tre faktisk. :( Må stå opp klokka 6 på mandag...

Lenke til kommentar

Ikke bare jeg som sliter ser jeg. :p Skulle liksom legge meg "tidlig" i natt, altså før klokka 3.. Men neida, la meg rundt 5 og ble liggende der til 6 før jeg endelig sovna igjen. Hadde heldigvis nok selvdisiplin til å stå opp såpass "tidlig" at jeg blir trøtt i kveld og kanskje før orden på døgnrytmen før skole igjen.

Endret av Kong _Kake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...