ptfe Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Så, har nettopp bestillt meg en HP laptop, og kom tilfeldigvis over noe interesant på nettet. Det sies at alle Vista dvder inneholder alle versioner av Vista, og at det som avgjør hvilken som blir lagt inn er selve nøkkelen. Denne PCn kommer nemmelig med Vista Home Premium, og jeg har en Vista dvd liggende her med Vista Business, så jeg lurte på om jeg rett og slett kunne bare bruke den til å reinstalere OSet på HPen med keyen som følger med, og ende opp med en helt ren Vista Home Premium instalasjon? Noen som har prøvd noe lignende tidligere? Og er det noen komplikasjoner når det kommer til 32 og 64 bit versjoner? Samt norsk og engelsk versjon? Takker for all respons Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) det skal følge med en ren vista sammen med pc'n. men det er det samme som jeg har lest.. men det er lenge siden. og jeg vet ikke om noen som kan bekrefte det. det er nok forsellige nøkkler mellom 64 og 32 bit. og om vista dvd'n innholder "alle" vista versjonene , så skal heller ikke språk være noe problem. siden ultimate har muligheten til å være alle språk... du vill ikke ha nytte for 64bit om du ikke skal ha mer en 3gb med minne. og har intel cpu. siden det bare er minnehonteringa som er 64bit på intel. og selve cpu er 32. amd har 48bit cpu. (om de ikke har endra noe greier siden de første 64bit'ene) Endret 3. januar 2009 av kjeLL// Lenke til kommentar
ptfe Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 det skal følge med en ren vista sammen med pc'n. Jasså? Som i en ren Vista dvd uten noe bloted software? Som i ikke en recovery dvd? Eneste PCen jeg har kjøpt med OS før var min forige laptop, en Asus, og den kom kun med recovery dvd... stappa med rot. Skulle tror HP er samme leksa... Nåvel, kan jo ha håpet oppe hvertfall Saken er at den dvden med Vista jeg har liggende her er 64bit, og HPen kommer med 32bit, selvom den har 4gb med minne Bestillte PCn i går så den er nok ikke her før om noen dager enda. Men litt skeptisk til å rote med OS uten noen erfaringer fra andre Så om noen har vært borti dette på noen som helst måte, please fortell! Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Gikk bra å innstalere ren versjon av Vista på en Lenovo her, men har ikke prøvd å mikse språk/32/64. Fulgte ikke med vista eller recovery med Lenovo maskina. Kun en egen recovery partisjon på harddisken, og mulighet til å lage 1 recovery DVD. Endret 3. januar 2009 av FBEN Lenke til kommentar
ptfe Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Jasså? Det høres jo lovende ut. Kan du forklare nøye hva du gjorde? Hvordan key du hadde, og hvordan dvd det var osv? På forhånd takk Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det sies at alle Vista dvder inneholder alle versioner av Vista, og at det som avgjør hvilken som blir lagt inn er selve nøkkelen. Noen som har prøvd noe lignende tidligere? Og er det noen komplikasjoner når det kommer til 32 og 64 bit versjoner? Samt norsk og engelsk versjon? Takker for all respons Så vidt jeg vet så inneholder ikke Vista DVDer alle versjoner av Vista. Kjøper du en retail Vista Business så inneholder den 32-bit og 64-bit versjon av Business. Har du en Vista OEM DVD, inneholder den enten 32-bit eller 64-bit, ikke begge to. Nøkkelen for å installere enten 32-bit eller 64-bit er den samme, så lenge det er en retail DVD. Ikke noe problem å gjøre en "ren" installasjon av Vista på en HP eller en Dell. Jeg gjorde en ren installasjon av Vista Home Premium på en Dell XPS M1730 fordi jeg ikke likte alt det "rare" som var installert av Dell. Det er bare å stappe Vista DVD inn i DVD drivet og formatere HD og gjøre en ren installasjon. Har du Ultimate, kan du laste ned tilleggsspråk pakker senere. Vet det for jeg har Ultimate på den stasjonære PC. Lenke til kommentar
ptfe Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Det sies at alle Vista dvder inneholder alle versioner av Vista, og at det som avgjør hvilken som blir lagt inn er selve nøkkelen. Noen som har prøvd noe lignende tidligere? Og er det noen komplikasjoner når det kommer til 32 og 64 bit versjoner? Samt norsk og engelsk versjon? Takker for all respons Så vidt jeg vet så inneholder ikke Vista DVDer alle versjoner av Vista. Kjøper du en retail Vista Business så inneholder den 32-bit og 64-bit versjon av Business. Har du en Vista OEM DVD, inneholder den enten 32-bit eller 64-bit, ikke begge to. Nøkkelen for å installere enten 32-bit eller 64-bit er den samme, så lenge det er en retail DVD. Ikke noe problem å gjøre en "ren" installasjon av Vista på en HP eller en Dell. Jeg gjorde en ren installasjon av Vista Home Premium på en Dell XPS M1730 fordi jeg ikke likte alt det "rare" som var installert av Dell. Det er bare å stappe Vista DVD inn i DVD drivet og formatere HD og gjøre en ren installasjon. Har du Ultimate, kan du laste ned tilleggsspråk pakker senere. Vet det for jeg har Ultimate på den stasjonære PC. Hm ok, hehe. Det høres jo bra ut med mindre det ble litt missforståelser. For saken er jo at jeg har 2 nøkkler, en Vista Business og en Vista Home, men jeg har bare en DVD og det er Vista Business. Det jeg vil er å legge inn Vista Home på min laptop ved å bruke Vista Business DVDen, men Vista Home keyen. Det virker på din post som om du brukte en egen DVD og key du hadde liggende, og gjorde en total instalasjon på en PC på den måten, men det har jeg jo ikke muligheter til siden Vista Business er allerede på min stasjonære PC. Blir litt innvikla det her Lenke til kommentar
TEE Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 det skal følge med en ren vista sammen med pc'n. Det følger ikke med noen Vista-DVD dersom det er OEM-versjon av Vista Home som leveres med maskinen. Det følger med en recoverypartisjon som kan brennes ut på DVD, men da følger også den pre-installerte programvaren med. Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Vista DVDer inneholder alle versjonene, en DVD for 32 bit og en for 64 bit, ihvertfall de jeg har, har selv en student lisens (upgrade) og en som jeg kjøte gjennom Genuine-programmet deres. Student-pakken kom kun med 32-bits DVDen, mens den andre kom med både en 32 og en 64-bits DVD. Men med det sagt så må jeg si at jeg ble sjokkert når jeg så allt tullet som ble installert når jeg satte opp en ny Acer i jula. Endret 5. januar 2009 av zicoz Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jasså? Det høres jo lovende ut. Kan du forklare nøye hva du gjorde? Hvordan key du hadde, og hvordan dvd det var osv? På forhånd takk Maskina kom med Norsk 32-bit Home Basic, innstalerte ren Home Basic med en Norsk 32-bit Vista DVD (Ultimate regner jeg med ), og brukte key fra OEM klistremerke under maskina. P.S Husk å notere opp key et sted, siden klistremerket kan bli slitt hvis du frakter med deg maskina mye rundtomkring. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Okis, misforstod litt jeg da. Det skulle ikke bli noe problem at du bruker Vista Business DVD som installasjonsmedia og Home Premium nøkkelen. Det er nøkkelen som forteller installasjonsprogrammet hvilken versjon av Vista du har. Som FBEN sier, noter ned det nummeret fra klistremerket som sitter på laptopen for det er lett å slite vekk. Som tidligere nevnt, alle retail DVDer kommer med 32-bit og 64-bit, OEM har kun en versjon, enten 32-bit eller 64-bit. Jeg brukte en DVD som kom med laptopen. Dell leverer som regel sammen med maskinen du kjøper separat DVD med OS, i mitt tilfelle Vista Home Premium. Husker ikke om jeg måtte bruke noen DVD key, tror Dell legger den inn på forhånd slik at kunden slipper å skrive den igjen hvis det er aktuelt å re-installere. Endret 5. januar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
ptfe Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Ah supert Var nettopp dette jeg håpet på! Nå er maskinen her og den er rimelig bloated med vås, så tror jeg gjør et forsøk! Takk takk til alle som svarte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå