Gå til innhold

BK: På jakt etter Yngve

Anbefalte innlegg

Her et bilde av stormen der jeg har prøvd å få med villskapen i stormen som herjet langs kysten av Nordnorge 31/12-08.

*f/11

*3 sek lukkertid

*ISO-100

*Eksp.avvik +0.5trinn

*55mm brennvidde

*Hard skarphet, lukkerprioritet, lav metning og manuell hvitbalanse!

Lett redigerte fargetoner i PS.

post-179066-1230950872_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemning i bildet, det er det virkelig. Fargetonene kan kanskje diskuteres. Det virker noe unaturlig og de fleste vil kanskje foretrekke mer grå/blå palett? Ikke vet jeg, men jeg syns det er helt ok å påvirke fargene litt, bare ikke for mye.

Tredelingen er kanskje grei nok. Forgrunn, bakgrunn osv... er kanskje ogå greit. Med en gang jeg så bildet ville jeg ha dratt bildet en liten tanke lengre ned. Jeg er ikke helt for "det perfekte gylne snitt", men samtidig tenker jeg på at det skjer veldig lite i tåkeskyene øverst i bildet. Dette kan nok fikses på med beskjæring også, hvis du er enig.

Et fint bilde og en god avveksling fra juletrebilder i normalmodus som preger årstiden!

:thumbup:

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Synes du har en fin strøm av bilder, liker både dette og "Hoggtanna" og "Fyret" også.

Jeg er bare delvis med på det med lukkertida, på et sånt bilde som dette så bidrar litt lukkertid til å vise at det er bevegelse, men 3 sekunder er kanskje litt mye?

Syns komposisjonen sitter fint, men at eksponeringen er litt mørk, du kunne nok ha lagt den opp enda et helt trinn tror jeg. Du kunne sikkert satt opp iso mye uten å få problemer med støy med det kameraet du bruker? Det er fort gjort å overvurdere støyproblemet når du sjekker bildet på skjerm, prøv en stor print en dag, gjerne av noe du er litt usikker på om har for mye støy.

Lenke til kommentar

Kaian, takk for det :innocent:

Ja, det er kanskje litt mye med 3 sekunder lukketid. Enig der..

Er så mange muligheter med kameraet , og nå når jeg har ått meg et stativ så blir det vel noen overdrivelser av lukkertid den første tiden jeg tar bilder ja.

Kunne gjerne sett hvordan det blir på print, men har ikke fått printet ut noen bilder jeg har tatt med dette kameraet faktisk!

Får nesten ta meg en tur til fotografen her på stedet

(som for øvrig er en anerkjent nordlysfotograf med enorme kunnskaper i sitt felt.) og printe ut noen av bildene mine i diverse størrelser.

Er ikke enig i at det gir en slags drømmeeffekt dette havet. Men ser jo at jeg ikke fikk ut den effekten jeg prøvde på; for de som har sett storhavet utenfor Vesterålen i opprør, vet at det ikke nødvendigvis er de store bølgene som råder nært land på storm. Men heller det piskende, hvitjagende skummet og skvettet fra havet som kjennetegner uværet.

Men skal til en annen lokasjon i nærområdet i løpet av nær framtid og få tatt noen bilder av bølger på "bakkeplan" for å se om jeg kan ta bilder av bråttbølger på nært hold :cool:

Lenke til kommentar
Får nesten ta meg en tur til fotografen her på stedet

(som for øvrig er en anerkjent nordlysfotograf med enorme kunnskaper i sitt felt.) og printe ut noen av bildene mine i diverse størrelser.

Oi, høres ut som en suveren kilde til verdifulle tips! Og bilder er liksom ikke helt virkelige før de finnes på papir...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...