Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskina booter ikke, røde lys i GPU.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått meg ny maskin relativt nylig men etter at jeg pella i maskinen sist gang booter'n ikke lenger.

Skjermen får ikkeno signal, det er 2 små røde LED-lys på min Asus 4850 GPU. GPU-vifta kjører ikke, men resten av lys og LED's funker.

Ingen tegn på boot med hverken pip eller hyl eller tenkelyder.

Har prøvd å demontere alt og sette det sammen igjen, samt bytta skjermkort.

Greier ikke å drepe maskina så snart den er skrudd på, hverken med avknapp vanlig eller med å holde den inne i 4 sek. Heller ikke av/på-knappen inni. Må kutte strømmen.

Jeg har prøvd å leite etter forklaring på disse røde LED-lysene men finner ingenting.

Noen her på forumet hadde skrevet at de samme doble røde lysene på en 4870 betydde strømfeil. Tror jo at det er likt for mitt, lysa har samme nummer og alt.

Jeg vil tro feilen ligger i hovedkortet eller PSU'en men er jo vanselig å vite. Dette er den første PC'en jeg bygger. Tenkte jeg kunne måle strømstyrken med et voltmeter i mårra, for å feilsøke..?

Strømforsyninga er på 650W og burde ikke være overbelasta.

Flere personer på asus.com's forum klager over samme problemer men jeg har ikke funnet én som har fått svar eller hjelp.

det jeg lurer på er følgende:

- hva betyr de to røde lysene oppå skjermkortet?

- hvorfor får jeg ikke skrudd av maskina så snart den er skrudd på?

- hvorfor booter ikke maskina selv om skjermortet er streika?

- hvordan lokaliserer jeg problemet?

- evt hvordan reparerer jeg problemet?

Iallefall tusen takk på forhånd om noen kunne hjulpet meg med dette :) hatten av :)

Har sikkert glemt en masse, det er litt sent. spør i vei!

EDIT: bør vel nevne at jeg ikke har glemt strøm til GPU eller CPU :)

EDIT2: skjermkortet funker flott det testa det i en annen maskin. hmm...

Endret av shusjord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt å cleare cmos? Dvs resette bios'en?

Det skal være en jumper på hovedkortet som brukes for å resette bios'en, i manualen står det nok godt forklart :)

Når du satte inn ett annet skjermkort, fikk du bootet da, eller var det samme problemet?

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å leite etter forklaring på disse røde LED-lysene men finner ingenting.

Her har du en liste hva de lysene betyr:

D1601 - Shows overheating

D1602 - Power connector #1 removed

D1603 - Power connector #2 removed

D1604 - GPU fail

Se om det stemmer med de lysene du har på kortet ditt, disse er for et 4870 kort.

Jeg ville jo mistenke mobo etter det du sier. Har du en strømfeil til 4850 kortet, burde pcen starte, men du ville ha fått en advarsel om dette under post at strømkabel ikke er tilkoblet. Og mener da at selv om 4850 kortet er kaputt, burde pcen ha startet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...