Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil til ung, nybakt sjåfør (18 år)!

Requi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men man vill strengt tatt fortsatt få billigere forsikring om bilen hadde mindre motor. Selv om prisen er grei med motor.

Ikke nødvendigvis. Kangooen jeg har er en del dyrere å forsikre med 1,9 diesel 65hk enn 1,6 bensin 95hk. Greit nok at motorstørrelsen er større, men så er den veldig mye daffere også da.

Lenke til kommentar
Er det ikke akkurat det vi snakker om motorstørrelse? LES, skreiv mindre motor, ikke mindre hk. Men uansett så finnes det vell unntak.

Så du mente faktisk mindre motor? Det blir jo helt feil iallefall. Det er som oftest antall hk som bestemmer hvor høy forsikring en bil har. En ungdom velger som oftest en bil med masse hester, og dermed stiger forsikringen hvis noen skjer. Er ikke mange ungdommer som cruiser rundt i eldre amerikanere med 4.0 liters motor og 140hk vet du. Slik som du skriver så burde det jo vært sky-høy forsikring på disse.

Lenke til kommentar

Neida, mente egentlig ingen av delene, tenkte bare på motor generelt. Nå er vell de amerikanerne du nevner sikkert veteraner, noe som gjør forsikringen veldig mild. Men enkelt og greit, "ungdomsbiler" har dyre forsikringer, biler med mye hk, nye biler, og sikkert biler som kommer mest i ulykker.

Lenke til kommentar
vi kan snu det hele på hodet og si dette: en bil med mindre motor er bedre enn en med større motor, hvorfor? billigere forsikring ;)

Ikke nødvendigvis. Det blir alt for generaliserende. Klart vil en Bmw 316 være billigere å forsikre enn en 320, men bmw er et merke med rimelig høy forsikring hvis man er ung. Får man seg en bil som ikke er typisk ungdomsbil så kan man få rimelig forsikring selv om man har greit med motor.

forsikrings selskapet sa det når jeg skaffa forsikring for litt sia, så jo.

Lenke til kommentar
vi kan snu det hele på hodet og si dette: en bil med mindre motor er bedre enn en med større motor, hvorfor? billigere forsikring ;)

Ikke nødvendigvis. Det blir alt for generaliserende. Klart vil en Bmw 316 være billigere å forsikre enn en 320, men bmw er et merke med rimelig høy forsikring hvis man er ung. Får man seg en bil som ikke er typisk ungdomsbil så kan man få rimelig forsikring selv om man har greit med motor.

forsikrings selskapet sa det når jeg skaffa forsikring for litt sia, så jo.

Dette er hva Gjensidige vil ha dersom jeg skulle forsikret en typisk og en utypisk ungdomsbil på meg:

Citroën Xsara VTS (170 hk): 6689,-

BMW 316i (102 hk?): 13 856,-

Lenke til kommentar
ja det er jo helt klart, men hvis vi tar to like biler, hvor eneste forskjellen er motor størrelse, vil den med større motor bli dyrere.

Når du sier "større motor", hva mener du da? Motoreffekt? Motorvolum? Som jeg nevte ovenfor med meg selv, så var dieselmotoren som hadde større motorvolum, men langt mindre effekt, dyrere.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller spurt på et bilforum. :)

Er da et bilforum dette?

Uansett, mange som har/har hatt bil(-er) også, så er ikke så dumt dette. Bare om flere har bidratt litt mer, og kommer med egen-erfaringer/begrunnelser.

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Er da et bilforum dette?

Uansett, mange som har/har hatt bil(-er) også, så er ikke så dumt dette. Bare om flere har bidratt litt mer, og kommer med egen-erfaringer/begrunnelser.

Han hinter kanskje til at det blir fort litt avsporinger fordi folk flest her inne er glad i å diskutere ;)

Lenke til kommentar

Er da et bilforum dette?

Han hinter kanskje til at det blir fort litt avsporinger fordi folk flest her inne er glad i å diskutere ;)

Har troen på folk her inne, derfor :)

Diskusjoner om det er jo bra, forsåvidt, om de forblir saklige (, ikke barnslige).

Men tror mesteparten som henger her er ganske ordentlig, og ikke barnslige (bare er ute etter å krangle, favoritiserer bilen de har selv, selv om de har hatt masse trøbbel med den etc..) , håper det ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...