Gå til innhold

[Løst]Boote Win98 med VirtualBox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux er ikke problemet.

Problemet består i å få emulatoren til å boote.

Jeg trenger vel en form for oppstartsdiskett.

Eller kanskje jeg kan gjøre selve platen bootbar?

Det er i hvert fall ikke et Linux-spesifikkt problem. Slike emulatorer finnes vel på alle plattformer.

Problemet er at jeg ikke har diskettstasjon.

Jeg har prøvd å laste ned oppstartsdisketter, men det er bare exe-filer som skal pakke seg selv ut på en diskett. Det jeg trenger er en floppy-image-fil som jeg slipper å lage selv.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd et par gamle windows-CDer, både ME og 98.

Men det eneste MS-systemet som ville boote var XP.

Det virker ikke som om de gamle platene er bootbare på den tiltenkte måten heller, og jeg tror at jeg måtte ha oppstartsdisketter da jeg brukte dem på niittitallet. Problemet er mangelen på diskettstasjon i min laptop.

Windows-platene er ikke originale, men gamle sikkerhetskopier jeg fant i en skuff.De originale platene er for lengst blitt borte. Kopiene kan være laget på feil måte, på en tid da CD-kopiering var vanskelig og jeg ikke visste hva jeg holdt på med...

Hvordan kan en kopiert Windows-CD unngå å være bootbar? Må man ikke gjøre det med vilje for å lage en kopi som er ulik originalen?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å lage en CD som ikke er bootbar. Det skjer hvis man bare kopierer innholdet (filene). Skal man lage en bootbar kopi må man lage et image, akkurat som man gjør med iso.

Men det er også mulig at det finnes både bootbare og ikke bootbare CD'er. Oppgraderings versjonen var antagelig ikke bootbar på den tiden.

Det er riktig at man måtte ha floppy for å initialisere disker, man fikk ikke tilgang til FDISK fra CD.

Her er en guide for å installere Win98 ved å boote fra CD:

http://www.windowsreinstall.com/win98/inst...dexfullpage.htm

Her finnes bootable iso av Win98. http://www.bootdisks.us/windows-98/13/wind...-cd-images.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...