Gå til innhold

Umulig å komme inn i BIOS uten Harddisk?

Anbefalte innlegg

Tjena alle i hopa...

Fikk ett lite laptop problem i fanget første nyttårsdag.

Kona fikk ikke til å slå på maskinen. Alle lysene på volum-/mute-/bluetooth-knappene lyste, og jeg hørte harddisken gå og noen vifter.

Ellers intet livstegn på skjermen, ei heller noen variasjon i viftehastighet som den ellers har. Ingen mulighet til å gå inn i BIOS en gang.

Spurte tidligere etter om jeg kan ta ut harddisken for backup purposes her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1054677&hl=

Har nå tatt ut harddisk, tatt backup og satt den i igjen...

Bare av nysgjerrighet så fant jeg ut at jeg hadde lyst til å prøve å slå på maskina igjen... and guesss what... Nå funker den akkurat som før.

Så spørsmålet presser seg fram... Dersom harddisken ikke virker som den skal (dårlig kontakt eller noe), kan dette hindre at resten slår seg på i en laptop?

Dette er jo ikke tilfelle på noen av mine stasjonære, så jeg føler spørsmålet er litt dumt, men all den tid at laptopen fungerer etter at jeg har tatt ut og satt i harddisken igjen???

Som en tilleggsopplysning, så kan jeg nevne at jeg tok ut harddisken i går, Siden har laptopen stått på "hodet" med lokket på og blitt flyttet ett par ganger. Laptopen kom på rett kjøl igjen for 30 minutter siden (ca) etter at jeg installerte harddisken igjen.

Kan det være at noe annet ikke har helt den bunnsolide kontakten som den bør ha?

Litt vanskelig å feilsøke når feilen ikke lengre er til stede...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tjena alle i hopa...

Fikk ett lite laptop problem i fanget første nyttårsdag.

Kona fikk ikke til å slå på maskinen. Alle lysene på volum-/mute-/bluetooth-knappene lyste, og jeg hørte harddisken gå og noen vifter.

Ellers intet livstegn på skjermen, ei heller noen variasjon i viftehastighet som den ellers har. Ingen mulighet til å gå inn i BIOS en gang.

Spurte tidligere etter om jeg kan ta ut harddisken for backup purposes her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1054677&hl=

Har nå tatt ut harddisk, tatt backup og satt den i igjen...

Bare av nysgjerrighet så fant jeg ut at jeg hadde lyst til å prøve å slå på maskina igjen... and guesss what... Nå funker den akkurat som før.

Så spørsmålet presser seg fram... Dersom harddisken ikke virker som den skal (dårlig kontakt eller noe), kan dette hindre at resten slår seg på i en laptop?

Dette er jo ikke tilfelle på noen av mine stasjonære, så jeg føler spørsmålet er litt dumt, men all den tid at laptopen fungerer etter at jeg har tatt ut og satt i harddisken igjen???

Som en tilleggsopplysning, så kan jeg nevne at jeg tok ut harddisken i går, Siden har laptopen stått på "hodet" med lokket på og blitt flyttet ett par ganger. Laptopen kom på rett kjøl igjen for 30 minutter siden (ca) etter at jeg installerte harddisken igjen.

Kan det være at noe annet ikke har helt den bunnsolide kontakten som den bør ha?

Litt vanskelig å feilsøke når feilen ikke lengre er til stede...

Uten harddisken er alle drivere og bootmuligheter borte, derfor starter den ikke. Dette var nok mest en dårlig kontakt, kanskje satt den litt skjevt eller noe. Kjør en systemdiagnose, finner den ingenting kan du anta ting er greit så lenge den oppfører seg ellers normalt. Alle PCer får jo sine hickups i tide og utide.

Lenke til kommentar

Ehh, nei? Alle bootmuligheter er slettes ikke borte.

Da min harddisk gikk til de evige jaktmarker kunne jeg gå inn i BIOS, kjøre tester og slikt. Det var slik jeg fant ut at det var HDD som hadde gått. Men selvfølgelig, kan variere fra PC til PC.

STeam6: Det er ikke nødvendig å sitere førstepost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...