kns Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Min bror venter på å få refundert en billett fra KLM. Han har fått innvilget refundering og fikk i dag tilsendt en mail med instruksjoner. Det er flere ting her som gjør at han (og jeg) stusser litt, og som får oss til å faktisk lure litt på om dette er ren svindel. Det rare er at han nettopp har vært i kontakt med KLM, så det ville jo vært litt for tilfeldig at noen forsøker å svindle ved å utgi seg for å være flyselskapet. Likevel virker dette helt humbug, gjør det ikke? Se bare her: Mailens avsenderadresse er [email protected]. Hvorfor er ikke domenetnavnet knyttet til KLM? Hva i all verden er domenet iscits.com? Her er mailen: ---------- Forwarded message ---------- From: <[email protected]> Date: Fri, Jan 2, 2009 at 3:17 PM Subject: Card Refunds: PNR No.: Z3KNS2 To: [email protected] Dear Mr. NISEN SKRUDLAND, In order to process your refund request, you are requested to click on the below link and fill in the required details. https://www.iscinfotech.com/KLRPS/Forms/frm...e=2009010200061 Please ensure all fields are filled in correctly to avoid any delay in handling your refund. Yours sincerely, KLM Service Center This is an Auto-generated Mail. Please do not reply. --------------------------------- For det første bør jo KLM allerede ha alle kontodetaljer, i og med at billetten er kjøpt med VISA fra KLMs nettsider. Dessuten, når man klikker seg inn på denne siden, ser den veldig suspekt ut. Klikk på linken ovenfor og se. Dersom den ikke skulle fungere, se screenshot her. Dessuten virker det rart at de må ha hele kortnummeret, utløpsdato og navn på kortholder. Dette er jo alle informasjon man trenger for å trekke beløp fra kortet, og jeg ville vært veldig forsiktig. Alle vet jo at man ikke trenger dette for å sette INN penger. Da trenger man bare et kortnummer. Jeg forsøkte også å gå inn på www.iscinfotech.com, for å se hva slags firma dette er. Tidligere i dag kom jeg inn på en side som kunne se ut som det var et slags webdesign-firma. Nå, noen timer senere, kommer jeg ikke inn på siden. Det står bare "Sorry No Page Available for viewing". Se screenshot. Merkelig. Vel, hva tror dere? Svindel eller ikke? EDIT: Jeg kommer fremdeles ikke inn på domenet mailen er sendt fra, iscinfotech.com, men jeg googlet KLM +iscinfotech og fikk 3 treff. Rart, dersom disse skulle ha et så tett samarbeid. Ser imidlertid ut som iscinfotech står for Innovative Systems and Computers og at de leverer "airline services". Her er en underside av iscinfotech.com for et indisk flyselskap: http://www.iscinfotech.com/isc-india/asp-bin/airline.asp Endret 2. januar 2009 av kns Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Synes det virker rimelig fishy for å si det mildt. Slik ser jo KLMs sider ut: http://www.klm.com/travel/nl_en/travel_inf...ancel/index.htm Refunds: http://www.klm.com/travel/nl_en/travel_inf..._refundform.htm Endret 2. januar 2009 av Rayline TWB Lenke til kommentar
kns Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 @Rayline: Ja, jeg er enig. Og hadde dette vært en mail som bare dumpa inn i innboksen, hadde jeg nesten umiddelbart markert den som junkmail. Det rare er imidlertid at min bror som nevnt rett førdette hadde vært i kontakt med KLM og gikk og ventet på en mail ang refund. Hvordan kan da dette dukke opp? Kan nesten ikke tro at det er tilfeldig...?! Samtidig er jeg enig med deg, det virker utrolig fishy.. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Istedet for og spekulere om det er ekte eller ikke så ring KLM og hør med dem! Simple is better Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 http://www.outsourcing-suppliers.com/i/inn...mputersinc.html ISC IT Services is an established BPO/IT solutions company based in India serving global organisations within the Airline/Travel Industry. ISC offers various outsourcing solutions to airlines including-Revenue Integrity(Fare Audit/Sub-Class Audit),Fare Filing Quality Check,Travel Analytics,Fares/Ticketing Desk Support,Queue Processing,Teletypes/Rejects, ADM Reject Handling.Our major Airline clients include KLM Royal Dutch Airlines & Alitalia Airlines for whom ISC conducts world-wide Fare Audit Process. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 iscits.com er registert på: Domain Name: ISCITS.COM Registrant: ISC IT Services Pvt. Ltd. ISC IT Services Pvt. Ltd. ([email protected]) A-16, Mohan Cooperative Industrial Estate Mathura Road, New Delhi Delhi,110044 IN Tel. +11.41699033 Fax. +11.41699066 Creation Date: 21-Feb-2004 Expiration Date: 21-Feb-2011 iscinfotech.com Registrant : Name: Praveen Joneja Organization: Innovative Systems & Computers Address: A-16, Mohan Cooperative Industrial Estate, Mathura Road City: New Delhi State: DE Postal Code: 110044 Country: IN Phone: +91.41699033 Email: [email protected] Begge er indiske firmaer som har så det kan vere at det er outsourcing av dette men det synes eg er jo litt rart at ikkje dataene følger med kunden. Ved refunsjon frå SAS for nokre dager sidan var det nok med ein telefon til kunderservice og dei førte pengene tilbake til kortet som var benytta. Lenke til kommentar
kns Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) @mreinha: Jada, vi er ikke så fortapte at vi ikke har tenkt på det. Det er klart vi skal ringe til dem. Grunnen til at jeg imidlertid poster det her, er fordi jeg synes det virket suspekt og useriøst til å komme fra et så stort firma. Jeg er ikke redd for at vi ikke skal få ordnet opp i saken, men ville høre litt hva dere tror om hvorvidt dette er legitimt eller ikke? @Jarmo: Hm. Ja, jeg fant også ut at iscinfotech jobber for både KLM og andre flyselskaper, men det lukter liksom litt svidd her likevel.., gjør det ikke? Eller hadde du tastet inn kortinfo nå når du vet at indiske iscinfotech oppgir KLM som en kunde? @Jankee: Takk, jeg kom ikke engang på å slå opp domenetregistreringen..! :-) Blir jo enda mer skeptisk nå når jeg ser at det er India-registrert. Som du sier kan det være outsourcing, men jeg er fremdeles skeptisk.. Og som du sier, det burde være så enkelt som en telefonsamtale. Kan godt hende det er det også, men vi har ikke kommet så langt enda.. Endret 3. januar 2009 av kns Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 googlesøk på KLM og begge domenene ser ut til å gi nokre treff på at KLM skal bruke system får desse to. Men forsatt synes eg det er litt fishy. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Blir jo enda mer skeptisk nå når jeg ser at det er India-registrert. India er vel et av verdens største "mottaksland" på outsourcing av datatjenester og softwareproduksjon i dag. Endret 3. januar 2009 av Jarmo Lenke til kommentar
kns Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Det vet jeg også, og jeg tror du misforstod meg litt. Grunnen til at jeg blir skeptisk er ikke landet i seg selv, men at KLM gir kunden en indisk ip-adresse når de ska refundere et kjøp. Jeg hadde forventet et hollandsk eller i det minste et europeisk domene. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Så og si ingen av de store internasjonale firmaene gjør disse tingene selv, men outsourcer til et eller annet firma på lik linje med all annen kundeservice de har. Ta f. eks. HPs PCer: Teknisk support ligger hos tredjepart. Utbetalinger av penger til kunder skjer gjennom tredjeparts finsansfirma i Tyskland. Utsending av recoveryplater gjøres fra Bulgaria av Moduslink, som også gjør denne jobben for for alle andre større PC-produsenter. Reparasjoner utføres av InfoCare. Deler distribueres gjennom tredjeparts firma i England. etc. etc. etc. ISC IT Services er et av de største firmaene i verden som utfører denne typen oppgaver for andre. Det er ikke snakk om noen svindel, ganske enkelt en helt standard prosess. ISC IT Services trenger informasjonen fra deg fordi de ikke har tilgang på denne infoen fra firmaet som håndterer billettbestillinger for KLM. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 @mreinha: Jada, vi er ikke så fortapte at vi ikke har tenkt på det. Det er klart vi skal ringe til dem. Grunnen til at jeg imidlertid poster det her, er fordi jeg synes det virket suspekt og useriøst til å komme fra et så stort firma. Jeg er ikke redd for at vi ikke skal få ordnet opp i saken, men ville høre litt hva dere tror om hvorvidt dette er legitimt eller ikke? Spiller det noen rolle hva vi tror? Det viktige er vel om det faktisk er legitimt eller ikke. Hvis KLM sier at dette er legitimt, og 9 av 10 forumbrukere sier det er fishy, vil du da ikke stole på KLM? En annen sak er at du kan si til KLM at dette opplegget virket såpass suspekt/amatørmessig at dere faktisk ikke tok sjansen på det, og at de bør ta kontakt med sin partner for å endre på dette. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå