Gå til innhold

Datamaskin finner ikkje harddisk

Anbefalte innlegg

Har ein 500gb western digital ekstern harddisk. Tok den ut av skallet for eg ville ha den intern.. Men windows finner den ikkje. Det er ein sata disk, er det noken som veit korleis ein aktivere sata i bios... Har aldri hatt ein sata disk før... Eller er det noken som veit kva som kan feile den???? trenger svar fort! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Start - Kontrollpanel - administrerende verktøy - datamaskinbehandling - lagringsplass - diskfragrementering ? Prøvd det?

Du mener diskbehandling håper jeg... Litt vanskelig og unødvendig å defragmentere en harddisk han ikke finner :p

eh, jo! Lenge siden jeg gjorde det der!

Lenke til kommentar
Fant du den i diskbehandling?

kontrollpanel>administrative verktøy>datamaskinbehandling>diskbehandling

Hei. Har samme problemet sjølv, kjøpte berre 1TB harddisk intern. Har sett den inn og er 100% sikker på att kablar ol. fungerar. Finner ikkje disken i det du "GullLars" skriver.

Lenke til kommentar

OK, da har dere utført feiltest nr 1. Dette var test for disken kommer ikke opp i selv om den er koblet i.

Før dere fortsetter ber jeg dere om å sjekke at disken lever og oppererer først. Start opp PC'n med kabinettet åpent og hør at disken starter, spinner opp, og fortsetter å spinne til maskinen er inne i windows. Dette utelukker strømfeil.

Alternativ nr 2: WINDOWS finner ikke disken, men HK finner den.

Feiltest: Start maskinen og spam DEL, F2, F8, F10, eller F12 (avhengig av hovedkort. Det står i hvit tekst...) så du kommer inn i bios.

Bla deg fram i BIOS til der diskene står listet og se om den nye disken din står på listen, hvis ikke så finner ikke hovedkortet disken.

Hvis hovedkortet finner disken men ikke windows så er det sansynligvis en feil i instillingene i BIOS. Hvis ikke hovedkortet finner disken kan det være en feil på datakabelen fra disken til hovedkortet, så hvis du har en ekstra kabel kan det være greit å prøve en annen før du fortsetter.

Hvis diskene ikke vises i BIOS, eller enda ikke funker etter tukling i BIOS så er det på tide med alternativ 3, det kan hende det er noe galt med enten maskinen eller disken.

Feiltest: Plugg disken i en annen maskin og sjekk om den kommer opp. Hvis ikke utfør feiltest 1 og 2 på nytt på den andre maskinen. Det er en fordel hvis den andre maskinen har et annet hovedkort enn den første for sikkerhets skyld.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Har gådt gjennom BIOS. BIOS finner disken, og den har samme instillinger som de to andre diskene. Kan sette disken inn i en annen maskin i morgen og prøve.

EDIT: Har prøvd harddisken i en annen maskin nå, og windows finner ikke harddisk der heller, men BIOS finner den.

Endret av katet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...