Gå til innhold

FAQ om Posten Norge og pakker V 2.1. Oppdatert 11.01.2013


Anbefalte innlegg

Du kan spore pakker fra utlandet før de ankommer Norge. Jeg vet ikke om dette gjelder alle, men samtlige av mine pakker fra USA har vært sporbare før de har ankommet Norge. Da står det typisk:

 

Innhentet 9999 Ingen ny postadresse

Sendt fra avsenderland 9999 Ingen ny postadresse

Ankommet mottakerlandet 0024 Oslo

 

Dette gjelder dessverre ikke alle pakker, vet faktisk ikke hvorfor. Men kan ha noe med forskjellig bruk av datautstyr og dårlig avtaler mellom forskjellige selskaper og gjøre.

Men de fleste pakker fra USA burde du kunne spore tidlig ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Sendes pakker videre i helga / lørdager eller søndager?"

Burde legges til :p

 

Det kan vi ordne:) Siden du lurte så ja og nei. Pakker blir ikke hentet fra PIB på lørdager så samt det ikke er ekstremt mange pakker som venter. Herfra kommer de til lokaldistribusjonen hvor de blir liggende til neste virkedag. Altså ikke søndag, med unntak av fks jula. Men ja, du kan motta en pakke på lørdag og hente den på ditt lokale postkontor.

 

Okei... Men jeg ser pakken min ble levert inn på post i Sarpsborg på fredag. Den har ikke flyttet seg 1 cm siden fredag, dermed går jeg ut i fra at pakken ikke har blitt flyttet på siden fredag? =/

Lenke til kommentar
Okei... Men jeg ser pakken min ble levert inn på post i Sarpsborg på fredag. Den har ikke flyttet seg 1 cm siden fredag, dermed går jeg ut i fra at pakken ikke har blitt flyttet på siden fredag? =/

 

Hørtes merkelig ut, pakker skal sendes videre til postkontor på lørdager også. Du vil sikkert ikke si høyt på forumet hvilket postkontor du har, men det hender att de i PIB glemmer og scanne pakkene eventuelt tømme scanneren for info. Nå veit jeg som sagt ikke hvor du bor så det er vanskelig og få svart på hvorfor du ikke har fått pakken. Eneste som kan slå meg i farta er att pakken kom frem etter 4-6 tia på lørdag morgen. Da spørs det om den ble med videre fra Sarpsborg til deg (nå antar jeg att du bor i østfold). En annen ting er om du har valgt att pakken skal leveres på dør, da vil du ikke få pakken før tidligst mandag om du bor utenfor kjerneområdet for denne tjenesten (gjerne de store byene i fylket, vil tro det blir halden, sarspborg, fredrikstad og moss). Da blir pakken først sendt til deg på mandag, venter en dag på postkontor gjerne før postbudet tar det med hjem til din dør.

Lenke til kommentar
Du kan spore pakker fra utlandet før de ankommer Norge. Jeg vet ikke om dette gjelder alle, men samtlige av mine pakker fra USA har vært sporbare før de har ankommet Norge. Da står det typisk:

 

Innhentet 9999 Ingen ny postadresse

Sendt fra avsenderland 9999 Ingen ny postadresse

Ankommet mottakerlandet 0024 Oslo

Skjer med meg også og et firma som jeg bestiller ting fra jevnt og trutt, jeg kan spore pakken til Norge, men ikke lengre enn det. Ringte Posten og der sa de at pakken hadde fått et nytt sporingsnummer i det den ankommer landet så da var det bare å oppgi det gamle sporingsnummeret så kunne de gi meg det nye :)

Lenke til kommentar
Okei... Men jeg ser pakken min ble levert inn på post i Sarpsborg på fredag. Den har ikke flyttet seg 1 cm siden fredag, dermed går jeg ut i fra at pakken ikke har blitt flyttet på siden fredag? =/

 

Hørtes merkelig ut, pakker skal sendes videre til postkontor på lørdager også. Du vil sikkert ikke si høyt på forumet hvilket postkontor du har, men det hender att de i PIB glemmer og scanne pakkene eventuelt tømme scanneren for info. Nå veit jeg som sagt ikke hvor du bor så det er vanskelig og få svart på hvorfor du ikke har fått pakken. Eneste som kan slå meg i farta er att pakken kom frem etter 4-6 tia på lørdag morgen. Da spørs det om den ble med videre fra Sarpsborg til deg (nå antar jeg att du bor i østfold). En annen ting er om du har valgt att pakken skal leveres på dør, da vil du ikke få pakken før tidligst mandag om du bor utenfor kjerneområdet for denne tjenesten (gjerne de store byene i fylket, vil tro det blir halden, sarspborg, fredrikstad og moss). Da blir pakken først sendt til deg på mandag, venter en dag på postkontor gjerne før postbudet tar det med hjem til din dør.

 

Nei jeg er litt lengre nord enn østfold, og dette er en vare jeg har bestilt sørfra :) Faktisk har pakken ENDA ikke beveget seg 1 cm fra Sarpsborg siden Fredag, når skal jeg begynne å bli forbanna på at den ikke kommer seg fra det postkontoret/post i butikk/ hvor enn bedriften har levert pakka mi? :p

 

Jeg bruker kollinummeret til pakken, og bruker "spor pakken din på nett" funksjonen om det har noe å si...

Lenke til kommentar

Fin liten guide det her :)

 

Har et lite spørsmal ang skadd vare. Mottok skadd vare i Posten, og fylte så ut en skademelding. Jeg har bedt om penger på konto.

Det jeg da lurer på: Hvis jeg får penger på konto, kan jeg også få varen også? Hvis ikke - hva skal Posten med dette?

 

Har en sak ang skadd Bluray-spiller med Posten serru. Har fått to mails jeg aldri helt forstod, noen som kan tyde?

 

Hei

 

Beklager at din sending har blitt skadd.

 

Når sendingen er skadet ved ankomst, må innhold og emballasje tas med til postkontoret.

 

Posten vil da ta opp en skademelding på sendingen.

 

Vi kan dessverre ikke si deg nøyaktig hvor lang tid behandlingen av skademeldingen vil ta. Da det er avsender som har erstatningsretten når sendinger blir skadd underveis i posten anbefaler vi deg å ta kontakt med avsender når det gjelder ny vare.

Hei.

Dette henger sammen med hvilke avtaler avsender av pakken har med oss i forhold til hvilken erstatning som gjelder. Her kan det variere ut fra hva kunden ønsker å betale i porto.

Håper dette gjorde det noe klarere. Du som mottaker må altså forholde deg til avsender av pakken i forhold til å motta ny pakke eller få erstatning for skadet innhold. Vi tar alltid oppgjøret med avsender.

 

Hvorfor i svarte helvette er det avsender som står for oppgjøret når Posten har skadet spilleren under frakt?

Det har forøvrig tatt over 3 uker nå.

Om jeg ikke får penger tilbake på dette her, vurderer jeg sterkt å si opp jobben i Posten (!)

Lenke til kommentar

Jobber du i posten? (ironisk hehe)

 

Hm,, her var det mye rart egentlig.

Nei du får ikke varen. Kan vel sammenligne dette med att du har en defekt mobil som du tar på reklamasjonen og får en ny? Du beholder ikke den du har byttet inn da;)

 

Hva posten gjør med disse varene har jeg faktisk ikke greie på. Kan tenke meg att de blir sendt til avsender for reparasjon og blir solgt som demo vare.

 

3 uker er ikke en unormal tid, noe mer enn dette skal det dog ikke ta. Ring og hør hvordan saken din ligger ann. Hjelper alltid.

 

Når det kommer til erstatningen og hvorfor det er avsender og ikke mottager som får den er fordi det er avsender som er rettmessige eier av pakken inntil den er betalt for av mottager. (man pleier ikke og betale for varen om den er tydelig skadet på posten). Men i ditt tilfelle virker det rart om det ikke er du som får pengene.

Lenke til kommentar

Jobber i Posten, ja ;)

Altså, det er kun fronten som er skadet - det er en stor ripe i plexiglasset. Så den er hvertfall umulig å selge videre, og den tar seg absolutt ikke pent ut i racket!

Selvom det kun er en "minor" feil, er det noe jeg likevel velger å klage på. Tenk deg du kjøpe en bil som blir sendt via Posten (haha, ja riktig), klart man klager om den får bulk eller riper i lakken. Selv mener jeg dette er reelt å klage på.

 

Jeg sendte en mail til Posten for noen dager siden ang når jeg kunne forvente å få tilbake varen/pengene, men har ennå ikke hørt noe.

Det kommer nok, er bare til å vente.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet på skadeavdelingen på Postens kundeservice i ett år før jeg nå har gått over til studentlivet igjen.

 

Det er helt riktig det han skriver. I utangspunktet så er alt det juridiske ansvaret til Posten ovenfor avsender dersom noe skulle gå galt under sending (skader, bortkomst, etc.) Det er avsender som har kjøpt produktet av Posten og den tilhørende forsikringen..

 

Dersom spilleren er kjøpt på en nettbutikk har de som regel gode rutiner på hvordan de behandler slike saker og sender deg som regel ny, og tar saken videre med Posten. I situasjoner der både avsender og mottaker er privatpersoner har jeg sjeldent(/aldri) opplevd problemer, de aller fleste mennesker er ærlige og ønsker å gjøre opp for seg på en ordentlig måte.

 

I tillegg så er det kun norgespakken, smartpost og bedriftspakke ekspress over natt som har fullverdi erstatning(opptil 50 000 for bp. o. natt, 10 000 for de andre). De andre produktene som servicepakker, bp dør - dør, etc. følger forsikringen "lov om vegfraktavtaler" som gir en erstatning på 17 SDR per kilo. Etter dagens kurs vil det gi en erstatning på kr. 180,56 per kilo. Det sier seg selv at dette er ugunstig for deg som forbruker.

 

At dette virker urimelig for deg som mottaker forstår jeg og hadde nok følt det samme selv. Men all erfaring jeg har sier at alt går så mye ryddigere for seg når vi tar saken med avsender.

 

Det meste jeg skrev over gjelder også for bortkomne pakker.

Lenke til kommentar

Trusk forklarte det her så bra att jeg sitter passiv på sidelinjen og anbefaler deg igjen og ringe kundeservice for og høre hvordan ting går.

 

Men ripe i dekslet? Høres da ut som om pakken er uforsvarlig pakket i mine øre. Dette skal da ikke være mulig (veit slikt skjer, så det er jo mulig)

 

Men som sagt, hør med avsender om de ikke gidder og sende en ny vare.

Lenke til kommentar

Spilleren var svært anstendig pakket inn i bobleplast, samt plastikkposer med luft i (sånne som følger med når en kjøper ting fra netshop, mpx, amentio..)

Avsender er privatperson, og varen finnes ikke lenger til utsalg (så vidt jeg har fått med meg), så da er nesten eneste utvei å kreve penger av Posten, som da igjen må kreve av avsender.

Syns det er helt feil, men det er vel en annen sak.

Lenke til kommentar
Spilleren var svært anstendig pakket inn i bobleplast, samt plastikkposer med luft i (sånne som følger med når en kjøper ting fra netshop, mpx, amentio..)

Avsender er privatperson, og varen finnes ikke lenger til utsalg (så vidt jeg har fått med meg), så da er nesten eneste utvei å kreve penger av Posten, som da igjen må kreve av avsender.

Syns det er helt feil, men det er vel en annen sak.

 

Tviler ikke på det du skriver, men om pakken var så godt pakket inn høres det fryktelig rart ut om Bluray leseren din har blitt skadet under frakt. Var det tydelig skader på pakken? Løse deler i pakken som kan ha ripet opp fronten? Kan fronten ha verdt slik fra avsender? (kun en hypotese)

 

Om det er norgespakken den er sendt med regner jeg med att du får pengene dersom den var sendt i oppkrav og du har betalt beløpet. Da er pakken din. Ellers så gjelder det samme enda, er den sendt med norgespakken uten oppkrav er den tilhørende avsender.

Lenke til kommentar

Bare du endrer:

Alle pakker som har en total verdi+frakt kostnader på under 200 norske kroner slipper unna.

til

"Alle pakker som har en total verdi på under 200 norske kroner slipper unna. (uavhengig av fraktkostnad)",

så er jeg veldig enig i sticky.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beetlebunn: Done! glemte den forrige posten din (om den var din :tease: )

 

Forøvrig så er posten blitt stickey :w00t:

Tenkte også att jeg skal skrive litt om retningslinjer når det kommer til bruk av posten Norge som en tjeneste. Tror folk kan få seg ett lite sjokk der. (Da som jeg akkurat er ferdig med ett litt spesielt kurs angående dette så er det vel på tide og få det med)

Lenke til kommentar
Tviler ikke på det du skriver, men om pakken var så godt pakket inn høres det fryktelig rart ut om Bluray leseren din har blitt skadet under frakt. Var det tydelig skader på pakken? Løse deler i pakken som kan ha ripet opp fronten? Kan fronten ha verdt slik fra avsender? (kun en hypotese)

 

Om det er norgespakken den er sendt med regner jeg med att du får pengene dersom den var sendt i oppkrav og du har betalt beløpet. Da er pakken din. Ellers så gjelder det samme enda, er den sendt med norgespakken uten oppkrav er den tilhørende avsender.

 

Det var en bulk på den ene siden av ytre emballasje, så vil anta det kom derfra. Spilleren fungerer den, men frontplaten er skadet. Skal nevnes at første gang jeg åpnet skuffen var det noe plastikkgreier i skuffen, vet ikke hvor det har kommet fra :S

Det var en fjernkontroll og noen manualer i pakken, men disse lå oppa spilleren, så det kan umulig ha skadet fronten. Vel, 3 runder med bobleplast skulle en tro holdt.

**Sjekket akkurat mail, og fikk svar fra avsender**

...

Slik jeg skjønner det kommer du nå til å motta et tilbud om erstatning fra

Posten, og forhåpentligvis er denne saken nå i ferd med å nærme seg en

løsning.

Det var forresten egenemballert 3\'erpakke.

Da ser det ut til at saken ordner seg. Takk for all informasjon til dere som bidro.

 

Magnalf: Flere fra Vestfold, jo! Jeg jobber på Team 1 Tønsberg, kjøyrer post.

 

EDIT: leif

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Lil-H, det er godt det ordner seg:)

Men om du kjører post ser du vel kanskje ofte bulkete pakker? Ikke uvanlig.

 

Men til pakken din må jeg bare si att det høres ekstremt mistenkelig ut att pakken er blitt ripet opp av posten. Inntrykket mitt ble bare forsterket da du sa att det lå plast i BD-skuffen. Men godt det ordnet seg for deg:9 Kos deg med en ny spiller!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...