Gå til innhold

FAQ om Posten Norge og pakker V 2.1. Oppdatert 11.01.2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trist. Jeg ønsker å beholde postkontorene, da det er der kompetansen ligger.

Jeg opprettet Postbanken-kontoen min på postkontoret.

 

Men nå er Postbanken blitt innlemmet i DNB. Banktjenester kan jeg utføre i alle DNBs filialer.

 

En positiv side ved å gå over til "Post i butikk" er at de er over alt, og med lange åpningstider.

En lørdag jeg kom med buss som var forsinket, rakk jeg ikke posten, og fikk ikke hentet min nye Samsung Galaxy S2.

Da ønsket jeg meg "post i butikk", for da hadde de hatt brukbare åpningstider.

 

 

Vet dere om det er mulig å presisere hvilket postkontor jeg vil hente pakken på, når nettbutikken sender?

I så fall vil jeg be dem sende til mitt lokale "Post i butikk", som har bedre åpningstider, og ligger nærmere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/pakker/leveringsalternativer-netthandel

 

Valgfritt postkontor

Du kan også velge å hente sendingen på et annet postkontor/Post i Butikk enn ditt lokale. Se etter dette alternativet når du handler på nett eller pr postordre. Etterspør denne muligheten hvis den ikke finnes der du handler.

 

Personlig har jeg veldig tro på PiB. Det virker til å ha livets rett. Banktjenester havner mer og mer på nett, da må noe gjøres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet hva som skjer videre når denne oppdateringen dukker opp på en pakke fra USA?

 

Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret

Årsak: Avgifter beregnes før utlevering / videresending

 

Fikser de det selv eller må jeg sende inn dokumentasjon?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som sitter på litt mer/oppdatert informasjon som burde ha havnet på førstesiden? Regner med at det kommer nye priser 1.1 som vanlig, så oppdaterer ihvertfall FAQ'en da!

Skal si ifra når vi kommer med telefonsporing (tast inn telefon# og se om du har pakker på vei til deg). Slipper å huske lange sendingsnummer da :)

 

Ellers er det en god del under utvikling på sporing og pakker men det er for det meste på API mot bestilling og ikke så mye mot konsumenter.

(Api for å bestille pakker og ekspress er forresten klart http://developer.bring.com/ )

 

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det men sporingen kan brukes som rent api også, bare ta vekk .HTML på slutten og erstatt den med .JSON eller .XML

 

Prøv: http://sporing.bring.no/sporing.xml?q=TESTPACKAGE-EDI

 

 

..men for de som ikke er så veldig teknisk-interesserte eller for konsumenter så er det vel mobilsporing som er neste nyhet ut i dette kvartalet.

Lenke til kommentar

Jeg venter på en pakke, men har ikke fått sporingsnummeret.

Er det noen mulighet for å sjekke om den er på veg, uten å mase på selgeren om å få sporingsnummeret?

 

Den sendes med Posten.

Kommer litt an på. Folkene på postkontoret/Post i Butikk kan søke på navnet ditt, og se om de har liggende (og sannsynligvis også om noe er underveis?) pakker til deg, forutsatt at navnet ditt er med i opplysningene de har på data om pakken (dataprintet, ikke håndskrevet pakkeetikett, m.a.o.)

 

Uansett må du få hjelp av enten selger eller Posten, det funker ikke å søke på navn på pakkesporinga som er åpent tilgjengelig (da ville man jo kunne søke på naboen sitt navn og finne ut hvor han får pakker fra, f.eks. -personvernhensyn..)

 

Se posten før denne om mobilsporing. Jeg lover å poste på denne tråden når vi har det klart i prod.

MEN.. du kan prøve å skrive enten ordrenummer eller mobiltlf # i sporingsfeltet på sporing.posten.no, dersom noe av det er tatt med som referanse eller e-ref (elektroniskmeldingsreferanse) så kan den være mulig å søke på.

Mobilnummer er det en viss sikkerhet på i forhold til informasjonen vi deler men du burde se pakken i allefall.

(Sjekk også selger, noen ganger så viser de hva de har brukt som referanse på transportsendingen, referansen er søkbar!)

 

Mvh

R

 

Noen som vet hva som skjer videre når denne oppdateringen dukker opp på en pakke fra USA?

 

Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret

Årsak: Avgifter beregnes før utlevering / videresending

 

Fikser de det selv eller må jeg sende inn dokumentasjon?

 

Fikses.

Ellers så sender de en forespørsel til selger og tilslutt mottaker.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har en pakke som er på vei fra Oslo til meg, den ble levert inn på terminalen i Oslo og videresendt den 18.05.2012 kl 11:40. Sender Posten/ Bring pakker videre i helgen? Eller må jeg vente til Mandag før den kommer til Stavanger og blir videresendt der fra?

 

Informasjon fra Bring på sporingsnummeret:

 

Sorted at terminal NO-0024 Oslo 2012-05-18 11:43 - Status OK, Scanned

Lenke til kommentar

Moren min jobber hjemmefra en dag i uken, og to ganger har hun opplevd å ha sittet hjemme og jobbet har postmannen levert post, og i tillegg lagt ved en hentelapp med påskriften "forsøkt utlevert". Begge gangene har hun sittet bare noen få meter fra inngangsdøren, men uansett hører man ringeklokka over hele huset. Merker at jeg blir irritert, ettersom hun da må kjøre til postkontoret, som ikke har pakka før i 16-17-tiden.

 

Flere som har opplevd tull med pakker som skal leveres på døren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moren min jobber hjemmefra en dag i uken, og to ganger har hun opplevd å ha sittet hjemme og jobbet har postmannen levert post, og i tillegg lagt ved en hentelapp med påskriften "forsøkt utlevert". Begge gangene har hun sittet bare noen få meter fra inngangsdøren, men uansett hører man ringeklokka over hele huset. Merker at jeg blir irritert, ettersom hun da må kjøre til postkontoret, som ikke har pakka før i 16-17-tiden.

 

Flere som har opplevd tull med pakker som skal leveres på døren?

 

Slikt skal selvfølgelig ikke skje. Er huset deres merket tydelig med nummer og navn på ringeklokke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flere som har opplevd tull med pakker som skal leveres på døren?

 

Dette kjenner jeg godt til. Opplevd det selv. Ventet en pakke som hastet ganske mye og valgte å få den levert på døra. Jeg var hjemme hele dagen og ventet på den pakken uten at noen ringte på døra. Latterlig dårlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-10579

Jeg føyer meg inn i rekken av kunder som har problemer med pakker som skal leveres på døren.

 

Jeg fikk først mail, og SMS, om at pakken var lastet for utkjøring og at de skulle komme mellom kl. 1700 - 2100 samme dag.

 

Så sjekker jeg postkassa kl. 1400, og der ligger det en lapp hvor det står at de har forsøkt å levere varen kl. 1330. Det er litt merkelig, jeg var hjemme hele dagen og ingen har ringt på. Kanskje han ringte på hos naboen, jeg skal la tvilen komme postbudet til gode.

 

Jeg ringer Posten, glad og fornøyd, jeg har fridag og spiser god lunsj i godt selskap. Dama på servicetelefonen (direkte misvisende betegnelse på den tjenesten skulle det vise seg) forsøkte seg med at det ikke var dekningsområde for utkjøring på min adresse. Når jeg spurte om hvorfor de da hadde lagt igjen en lapp hvor det sto at de hadde forsøkt å levere den så fikk jeg til svar "at de skulle bare forsøke å være snille da vettu". Det lønner seg å tenke før man evt lyver for en kunde. Når jeg så ramset opp pakkenr på pakker som er utlevert til den adressen så endret hun tone litt, men mente fortsatt at hun hadde rett. Posten sine nettsider viser forøvrig at jeg bor innenfor dekningsområde. Det hun kunne tilby var at Posten "kunne forsøke å levere til meg i morgen, dersom jeg var hjemme da da....". Ga opp, hentet pakken på PIB.

 

Etter å ha diskutert med kassadama på Prix, som er min PIB, refunderte hun differansen for levering på døren ettersom jeg hentet pakken selv.

 

Fantastisk bra logistikk som vanlig fra Posten sin side. Jeg holder meg til Komplett heretter, de har pick-up point rett i nærheten, så slipper jeg Posten. Jeg har unngått de i 2 år, og håpet at de kanskje hadde skjerpet seg, men det er fortsatt samme tullingene som leker seriøse.

 

Jeg har brukt postvesen i både Hellas og Russland, jeg har aldri fått så dårlig service som i Norge. Dyrt, dårlig og overmoden for konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dyrt, dårlig og overmoden for konkurranse.

 

Det blir bedre kvalitet om posten får mindre inntekter altså?

 

Du mister Rødt/SV, det har seg slik at hvis man ikke har konkurranse kan man gjøre hva faen man vil, ettersom kundene ikke har noe annet sted å gå uansett. Med konkurranse vil selskapene presse hverandre til å levere bedre tjenester, ettersom kundene da har minst ett alternativt selskap å gå til.

Lenke til kommentar

Du mister Rødt/SV, det har seg slik at hvis man ikke har konkurranse kan man gjøre hva faen man vil, ettersom kundene ikke har noe annet sted å gå uansett. Med konkurranse vil selskapene presse hverandre til å levere bedre tjenester, ettersom kundene da har minst ett alternativt selskap å gå til.

 

La oss gå over det nivået der vi kaller hverandre for politiske parti...right?

 

Jeg forstår tankengangen din, men når du tar vekk inntektsgrunnlaget, så vil det gå ut over andre ting, f.eks. kvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...