Gå til innhold

FAQ om Posten Norge og pakker V 2.1. Oppdatert 11.01.2013


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har en pakke som ankom og ble videresendt terminal for rundt 28timer siden. Postkontoret er bare 1mil unna, burde ikke denne ha ankommet postkontoret i går eller i dag?

Er det mulig å bare møte opp på postkontoret med kollinr og spørre om de kan se etter den?

 

Siste på sporing:

Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt

11.03.2011 09:11, 5020 BERGEN

Lenke til kommentar

Pakker går ikke i helgen

Ut fra sorteringsterminal til postkontor/PiB gjør de nok det. Min erfaring er at om pakken blir sortert (og lastet opp på bil) på fredag, så er den klar til henting på lørdag. At den kan hentes samme dag som den er sortert, skjer derimot aldri.

Lenke til kommentar

Pakker går ikke i helgen

Ut fra sorteringsterminal til postkontor/PiB gjør de nok det. Min erfaring er at om pakken blir sortert (og lastet opp på bil) på fredag, så er den klar til henting på lørdag. At den kan hentes samme dag som den er sortert, skjer derimot aldri.

Har fått pakker som har kommet inn til oslo 05 på morningen, og som har blitt sendt ut til butikk 07, og vært klar til henting rundt 12.

Lenke til kommentar

Forhørte meg på postkontoret om når jeg kunne vente pakken, de sa at den skulle vært der lørdag siden den var sortert fredags morgen, men det var den visstnok ikke likevel..

Den har fremdeles ikke kommet frem i følge sporingen, så nå begynner jeg å bli bekymret for at den har "forsvunnet". :no:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hva er greia med Posten og hentelapper? Noen ganger kommer de på epost, noen ganger på sms og noen ganger på en fysisk lapp som kommer på postkassa. Og enda ofte kommer de ikke i det hele tatt. Sistnevnte gjelder særlig små nettbutikker, eneste måten å få hentet pakken på da er å kontakte avsender for å få tak i et sporingsnummer.

 

I gamle dager kom det alltid en fysisk hentelapp i postkassa, hvorfor har de sluttet med det?

Lenke til kommentar

Det jeg har hørt er at avsender (bedrifter) velger hva slags varsling kunden får. Kan sjekke det opp på jobb på onsdag. At kunden ikke får noen som helst form for hentelapp skal jo ikke skje, da. Pakker sendt fra privatpersoner (Smartpost) har egne lapper som tas ut av pakkene og sendes til mottaker i posten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet noe om logistikken på 0024 terminalen i Oslo? Hver eneste gang jeg venter på en pakke så ser det ut til at den blir liggende 1. døgn der. Står at pakka er mottatt og sendt videre fra terminalen vanligvis rundt 07.30, men det dukker stort sett ikke opp noen ny oppføring før dagen etter.

 

Postkontoret mitt er Etterstad, så det er jo ikke lange veien pakkene skal fraktes. Kan det hende at pakka ligger et døgn på postkontoret uten at den registreres som innkommet, så jeg kan dra å hente den der selv om den ikke er registrert i systemet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dagens kaktus går til Posten. Mitt lokale postkontor leverer som sagt aldri hentelapper. Aldri. I dag måtte jeg ringe avsender å etterspørre en pakke som hadde uteblitt og fikk da et hentenummer. Leverte dette på Posten og kommenterte samtidig at det ikke hadde blitt sendt en hentelapp.

 

Vedkommende i skranken kvitterte deretter med dagens beste svar: "Men du greide jo å hente pakken likevel"?!?!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens kaktus går til Posten. Mitt lokale postkontor leverer som sagt aldri hentelapper. Aldri. I dag måtte jeg ringe avsender å etterspørre en pakke som hadde uteblitt og fikk da et hentenummer. Leverte dette på Posten og kommenterte samtidig at det ikke hadde blitt sendt en hentelapp.

 

Vedkommende i skranken kvitterte deretter med dagens beste svar: "Men du greide jo å hente pakken likevel"?!?!?

 

 

Det er nok ikke det lokale postkontoret ditt som leverer ut hentelapper, med budavdelingen for ditt distrikt. Det er to forskjellige avdelinger i posten og ofte så er de også på forskjellige lokaler. F.eks. i Oslo, så er det mange PiB (post i butikk) og postkontorer, men selve postsorteringen og postleveringen skjer ikke der, men på en av posten sorteringsentraler.

Når det gjelder hentelapper, så er det firmaet som bestemmer hvordan du skal få beskjed om pakken. Valgmulighetene her er SMS-varsel, e-post-varsel og fysiske hentelapper. Hvis bedriften ikke har noen spesiell avtale med posten, så blir vanlige hentelapper brukt. Hvis pakken er blitt sent fra en privatperson, så er det også hentelapp som gjelder.

 

Hvorfor du ikke får hentelapper for pakker du har bestilt, vet jeg ikke. Men jeg synes det var dårlig kundebehandling av postdama/mannen, å svare deg slik og ikke kanskje finne ut hvorfor du ikke får hentelapp. :hmm:

Har opplevd å ikke få hentelapp flere ganger selv, og noen ganger 2 uker etter at pakken var mottat.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke det lokale postkontoret ditt som leverer ut hentelapper, med budavdelingen for ditt distrikt. Det er to forskjellige avdelinger i posten og ofte så er de også på forskjellige lokaler. F.eks. i Oslo, så er det mange PiB (post i butikk) og postkontorer, men selve postsorteringen og postleveringen skjer ikke der, men på en av posten sorteringsentraler.

Når det gjelder hentelapper, så er det firmaet som bestemmer hvordan du skal få beskjed om pakken. Valgmulighetene her er SMS-varsel, e-post-varsel og fysiske hentelapper. Hvis bedriften ikke har noen spesiell avtale med posten, så blir vanlige hentelapper brukt. Hvis pakken er blitt sent fra en privatperson, så er det også hentelapp som gjelder.

 

Hvorfor du ikke får hentelapper for pakker du har bestilt, vet jeg ikke. Men jeg synes det var dårlig kundebehandling av postdama/mannen, å svare deg slik og ikke kanskje finne ut hvorfor du ikke får hentelapp. :hmm:

Har opplevd å ikke få hentelapp flere ganger selv, og noen ganger 2 uker etter at pakken var mottat.

Pakker som kommer fra større nettbutikker har jeg aldri noen problemer med. Der kommer, som du sier, pakkelappene via SMS eller epost. Problemet er bedriftspakker samt pakker sendt fra privatpersoner. Der sitter pakkelappen klistret på selve pakken (som nevnt lenger opp). Alle tilfellene hvor pakkelapper har uteblitt så har jeg lagt merke til at pakkelappen fremdeles sitter inne i den "konvolutten" som er klistret på pakken.

 

Er for øvrig tilknyttet et relativt stort postkontor (ikke PiB), så de ansatte burde kunne jobben sin. Mulig det er andre enn de ansatte på postkontoret som "har skylda", men det burde da ringe en bjelle hos dem når de sorterer inn en pakke som fremdeles har påklistret hentelappen.

Lenke til kommentar

Hva er greia med Posten og hentelapper? Noen ganger kommer de på epost, noen ganger på sms og noen ganger på en fysisk lapp som kommer på postkassa. Og enda ofte kommer de ikke i det hele tatt. Sistnevnte gjelder særlig små nettbutikker, eneste måten å få hentet pakken på da er å kontakte avsender for å få tak i et sporingsnummer.

 

I gamle dager kom det alltid en fysisk hentelapp i postkassa, hvorfor har de sluttet med det?

 

 

Det er avsender (butikken) som velger hvilken metode som skal brukes for å levere hentelapp.

Noe som gjør det litt vanskelig dersom de velger SMS men ikke sender med et gyldig telefonnummer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at det er en liten papirlapp som skal innom noen ledd før den havner i postkassen, er det en viss mulighet for at den blir borte. Så det sikreste er å sørge for å få kollinummeret til pakken fra avsender. Da kan man holde styr på pakken selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...