ktkjelsnes Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg har kjøpt et Intel D945GCLF2 hovedkort til å bruke i et Casetronic C138 kabinett. Det ser ut som at hovedkortet krever at det er strøm på 2x2 12V-kontakten, men det er ikke med noen slik kabel fra strømforsyninga på kabinettet. Som dere kan se på strømforsyninga er det en likedan 2x2-kontakt på den, men det er ikke med noen kabler. Det jeg lurer på er: 1. Er det mulig å skaffe en kabel som er 2x2 i hver ende til å bruke for dette? 2. Er det meninga at det er sånn det skal gjøres? Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Mulig dette burde vært stilt under forumet om kabler. Var usikker og valgte å ta det her. Bare flytt om det blir mer riktig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Den pluggen kalles oftest for en "P4" kontakt. Den er altid påkrevet, gir strøm til CPU. Så det er vel noe merkelig hvis den ikke følger med. Du finner løse kabler hos Microplex. Den nye standarden er 8-pins, men den er kompatibel. http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=35209 Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Takk for svar! Kompatibel som i at det går fint å plugge i fire av de åtte pin-ene? I tilfelle håper jeg det er på riktig side på PSU-sida, siden det er en kondensator som blokker på den andre (jf. bildet). Hadde vært kjekt med en kortere kabel også, mtp. at det er heller trangt inni der ;-) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Kontakten deles i to, slik at den andre delen bare henger løst og ikke er i veien. Den kan du jo eventuellt klippe av. Godt mulig at det finnes andre kabler, men jeg vet ikke hvor. Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 @hårek: Det er bare den ene enden som kan deles i to. Siden det er 2x2 i begge ender for min del, kan jeg bare plugge i fire av de åtte pinene på den siden den ikke kan deles? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Ja, det er helt kurant. Det er vel laget slik at en 8-pins plugg kan settes inn i en 4-pins kontakt. http://www.playtool.com/pages/psuconnector....html#eps4plus4 Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Takk. Nå er eneste irritasjon at den kun finnes på nettbutikker og jeg må betale 5-6 ganger mer i frakt enn selve delen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Kan du finne et par kasserte PCer så klipper du av to slike kabler og skjøter de sammen. Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Det er vel kasserte PSUer vi snakker om da. Må de ikke være av noe nyere dato for å ha slik kabel? Det er ihvertfall ingen på den PSUen jeg har liggende til overs her i huset for øyeblikket. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det er jo noen år siden Pentium 4 kom på markedet. Det var da den pluggen ble introdusert. Lenke til kommentar
ktkjelsnes Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg har fortsatt ikke fått satt sammen denne boksen min. Jeg veit ikke helt hva som skal være neste steg, uten å sløse for mye med penger. Så jeg prøver å ta problemstillingen en gang til. Jeg har et Casetronic C138 kabinett, med en 90W strømforsyning. I den vil jeg sette et Intel D945GCLF2 hovedkort og en Samsung F1 1TB harddisk. Og det er alt jeg skal ha i boksen. (Jeg må kanskje ha en CD-ROM under installasjon av OS da). Kort fortalt er problemstillingen at jeg ikke får starta opp, fordi hovedkortet krever strøm på P4-kontakten, noe det ikke er kabel til fra strømforsyninga i kabinettet. Se ellers de første innleggene mine i denne tråden. Kabinettet kjøpte jeg fra Multicom, så jeg tok opp problemstillingen med de for en stund siden. Det ble mye fram og tilbake. Multicom hentet også svar fra leverandøren av kabinettet, som kunne fortelle oss følgende: Strømforsyningen der er normalt ikke stor nok for drift av Intel-baserte kort. Vi selger kun VIA mini itx kort til disse kabinettene - noe annet er ikke testet fra vår side. Et noe merkelig svar, da Casetronic selv lister mye mer enn bare VIA-kort som kompatible hovedkort på sine nettsider (inkludert D945GCLF). Jeg ba da Multicom klargjøre det som var mitt opprinnelige spørsmål: Om den ekstra 2x2 kontakten på strømforsyninga var en P4-kontakt og om den kunne brukes til å sette strøm på P4-kontakten på hovedkortet. Svaret fra leverandøren: Jeg antar det ikke er mulighet for å koble til denne P4 kontakten på denne strømforsyning. Som sagt er det KUN de med 120W power som kan kjøre et Pentium hovedkort - og som vi vet har denne kontakten. Travla C138 med 90W power har nok ikke denne kontakten. Men vil han ha denne kabel så er det varenr. C-I-POWER-P4 (For ordens skyld kan det vel påpekes at det aldri var nevnt at det KUN var de med 120W power som kan kjøre Pentium-kort i samtalene jeg hadde med de, men det får være.) Så det spørsmålet mitt koker ned til: 1) Er det i det hele tatt mulig å få fart på boksen min med det hovedkortet og den harddisken med en 90W strømforsyning – eller blir det for lite? 2) Hvis det ikke er for lite: Er det noen sjans for at jeg vil lykkes om jeg kjøper en slik P4-kabel (den med varenr. C-I-POWER-P4). 3) Eller må jeg punge ut med 800 kroner for en større strømforsyning (Multicom foreslo en 150W fra Morex)? Eller skal jeg evt. finne meg et nytt hovedkort: Og hvilket bør jeg da velge? Håper at noen kan gi meg litt hjelp og noen vettuge svar. For dette har jeg grublet og spekulert på og leita mye fram og tilbake for å finne ut av – uten særlig til hell foreløpig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå