Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt hovedkort, defekt? [Uløst igjen]

Anbefalte innlegg

Heisann

Var ute og kjøpte et nytt hovedkort til maskinen min i dag.

Ett ASUS P5Q PRO, P45, Socket-775.

Dette kortet skal inn i en eksisterende maskin som fungerer.

Har satt i kortet og koplet til skjermkort, CPU, PSU og minne.

Når jeg slår på maskinen lyser power led'en og viftene starter.

Om jeg holder inne av knappen i 4 sek slår den seg av igjen.

Men det er også absolutt alt som skjer. Ingenting kommer opp på skjermen, HD'en begynner ikke å gå. Skjermen får ikke noe signal i det hele tatt.

Alle deler utenom hovedkortet er verifisert i orden på den andre maskinen.

jeg har også forsøkt å fjerne all rammen, ettersom bruksanvisningen sier at den da skal pipe. Nøyaktig det samme som skjer.

Noen som har noe god ide om hva som kan være problemet? Er det rett og slett kortet som er defekt, eller er det noe jeg kan gjøre for å feilsøke?

mvh, Trond-Eirik

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når man skifter hovedkort er det lurt å være 2034% sikker på at du ikke har spacere stående opp i hovedkortet og kortslutter det. 251015.jpg

ellers må du se over kablene. p4 kontakta som nevnt. pcie kontakta til skjermkort. eventuelt ekstra molex kontakt til hovedkort. (om det er pleier det å funke uten også.)

Lenke til kommentar
når man skifter hovedkort er det lurt å være 2034% sikker på at du ikke har spacere stående opp i hovedkortet og kortslutter det. 251015.jpg

ellers må du se over kablene. p4 kontakta som nevnt. pcie kontakta til skjermkort. eventuelt ekstra molex kontakt til hovedkort. (om det er pleier det å funke uten også.)

Har ingen ekstra spacere.

P4 kontakten er i.

Det er ikke noe ekstra PCIE kontakt til skjermkortet på dette kortet, noe som forøvrig forundret meg litt siden det var det på det forrige kortet mitt...

Bruker 8pins for p4 kontakten (4x2). Er det den andre 4 pins kontakten her du referer til som ekstra molex?

Lenke til kommentar

molex er den gamle typen for strømtilkobling. det er lite sansynlig at du har det. og det er enda mindre sansynlig at systemet ikke ville fungert uten, om du hadde tilkoblinga.

det jeg ville prøvd var å kjøre kun 4 pin p4 kontakt. ta ut cpu, og se om alle pinnene i hovedkortet er hele. sjekke om ramen er riktig plasert. sjekke frontpanel tilkoblingene.

Lenke til kommentar
Heisann

Var ute og kjøpte et nytt hovedkort til maskinen min i dag.

Ett ASUS P5Q PRO, P45, Socket-775.

Dette kortet skal inn i en eksisterende maskin som fungerer.

Har satt i kortet og koplet til skjermkort, CPU, PSU og minne.

Når jeg slår på maskinen lyser power led'en og viftene starter.

Om jeg holder inne av knappen i 4 sek slår den seg av igjen.

Men det er også absolutt alt som skjer. Ingenting kommer opp på skjermen, HD'en begynner ikke å gå. Skjermen får ikke noe signal i det hele tatt.

Alle deler utenom hovedkortet er verifisert i orden på den andre maskinen.

jeg har også forsøkt å fjerne all rammen, ettersom bruksanvisningen sier at den da skal pipe. Nøyaktig det samme som skjer.

Noen som har noe god ide om hva som kan være problemet? Er det rett og slett kortet som er defekt, eller er det noe jeg kan gjøre for å feilsøke?

mvh, Trond-Eirik

Lenke til kommentar

hei.jeg oplever noe veldig lignende og jeg byttet ASUS P5NSLI med en helt likt og det er bare vifter og signal-lys som fungerer.jeg synes at det er veldig frusterende med sonne typer produkter.jeg skal prøve å returnere hovedkort som jeg foreslør til deg også.lykke tilllll.

Lenke til kommentar

Hva mener du med 8-pins til CPU'en?

Vedlagt bilder viser de strøm kontaktene jeg ser at dette kortet har. Rød indikerer 2x 4-pins kontakten (hvor jeg bruker begge).

Blå indikerer kontakten til hovedkortet.

Pluggene som benyttes er de samme som jeg bruker på mitt tidligere Gigabyte GA-P35-DS4, og jeg har verifisert at alle komponenter fungerer både før og etter at jeg forsøkte det nye hovedkortet.

Frontpanel tilkoplingene har jeg verifisert flere ganger.

Går ut fra at kortet er defekt, og vil stikke innom med det i morgen.

Forsøkte å få byttet det på lørdag, men kundeservice er tydeligvis ikke det datakjeden legger aller størst vekt på.

(har litt forståelse for det i dette tilfellet, men er allikevel mektig irritet!)

TEK

post-140761-1231086950_thumb.jpg

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar
Kundeservicen deres er Ok den, men i helga så er den vanligvis stengt.

Kundeservie er i mine øyne ikke det samme som teknisk verksted.

Det som irriterer meg er at de overhode ikke var villige til å forsøke å finne en løsning.

Virkelig god kundeservice ville vært følgende:

Jeg kommer inn. Sier at kortet er defekt.

De sier: Hmm, det var ikke bra. De sjekker så at varen ser ok ut, at jeg ikke har gjort noe håpløst som loddet på kortet, gnidd det inn med smør eller lignende.

De tar så kortet i retur og tilbyr en erstatningsvare.

DET ville vært god kundeservice.

"Verkstedet er stengt så da kan vi ikke gjøre noe, ikke engang ta imot kortet for å få sjekket det over helgen"

Det er IKKE god kundeservice.

TEK

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar

Får vel ta en liten oppsummering.

Først, takk til dem som har kommet med innspill!

Jeg dro ned på Datakjeden på mandags morgen.

Kom inn på teknisk der og fikk god kundeservice. Ref tidligere melding om hvordan god kundeservice bør være. Akkurat slik var det!

Bra!

Så får en bare legge på minnet at kundeservicen kun finnes når teknisk er åpent ;-) Og at teknisk åpner 10 og ikke 9 som det står på hjemmesiden deres...

Den eneste forklaringen teknisk kunne komme på var:

- kortet var defekt

- eller kortet måtte ha en BIOS oppdatering for å støtte CPU'en min.

De tok i alle fall det gamle kortet og skulle teste det samtidig som jeg fikk et nytt kort av samme type.

Så etter jobb dro jeg lykkelig hjem igjen, kople ned media-PC'en for n'te gang.

Inn med det nye kortet og kople opp.

Kun basis, dvs kort, cpu, ram, strøm, skjermkort.

Samme igjen. ARGH!

Ikke kortet altså!

For å gjøre en laaaang historie kort.

Etter utallige forsøk kom plutselig skjermen på. Løsning? En rambrikke i slotten lengst unna prosessoren. Crash, boom, bang. Inn med siste BIOS. Inn og øke volten på RAM'en til 1.2v. Shutdown, inn med resten av RAM'en.

Voila!

Så etter litt installasjon og dilling er maskina oppe og går igjen med alt av kort og tilbehør! Yes!

Endret av Trond-Eirik
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så var det tilbake til start da...

Var en uke på ferie og dro ut kontakten av maskinen mens vi var borte. Når jeg kommer tilbake vil ikke maskinen starte igjen.

Hva i huleste er dette for noe?

Har tidligere opplevd en eller to ganger at bios'en har resatt seg og at jeg på nytt har måtte åpne maskinen og fjernet RAM brikkene til jeg kun har hatt en brikke igjen, for så å på nått gått inn og satt opp volten.

Hvorfor biosen'en har resatt seg de andre gangene skjønner jeg ikke.

Men denne gangen hjelper det ikke, så nå aner jeg ikke hva det er for noe. Eneste jeg kan tenke meg er at bios'en av en eller annen grunn er blitt resatt til en versjon som ikke takler RAM'en min i det hele tatt.

Planlegger å kjøpe inn en vanlig 1.8V ram brikke for å se om det vil fikse problemet. Utrolig vanskelig å feilsøke når en ikke få opp en dritt på skjermen og det ikke er noen lydsignaler...

Ikke veldig fornøyd gitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...