Kapli Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Hei, Moren min skal kjøpe ny bil og jeg kommer til å gjøre alt i min posisjon for å få henne til å kjøpe en miljøvennlig bil. Vil gjerne kjøpe elektrisk, men dessverre er utvalget for begrenset ettersom vi trenger en bil som kan kjøre langt. Tenker derfor på en hybrid, usikker på pris, men ja trenger hjelp til å finne en liten og grei hybrid bil. Takker Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 En liten dieselbil >>>>>>>>>>>>> hybrid. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Golf eller Polo diesel av noe slag? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Du har desverre ikke så mange valg. Jeg har prøvekjørt det jeg kunne finne av hybrider i lavere prisklasser, og det var bare to. Honda Civic Hybrid og Toyota Prius. Av disse igjen så var det ingen tvil om hvilken av dem jeg ville ha kjøpt. Priusen er milevis foran Civicen på komfort, motor og ekstrautstyr. Men i og med at det bare er to biler det er snakk om så er det jo lett å få prøvd alle... -KJ Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Forbrenningsmotorene/bensinmotorene i disse hybridene er ikke akkurat veldig mye å snakke om. Hvor mye har priusen? 80kh? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 En VW Polo BlueMotion er mye mer miljøvennlig enn en Prius. Den er mindre også, men du sier ikke noe om hvor stor plass moren din trenger. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Er vel rundt der, ja. Eller litt mindre hvis jeg ikke husker feil. Men det tenker du faktisk ikke over med mindre du er vant til en sprek bil fra før. Selv ved forbikjøring så gjør Priusen en OK jobb med å akselerere bilen fra 70 til 90+ Etter å ha prøvd Hondaen så hadde jeg lave forventninger til landeveiskjøring med Prius, men ble grundis overrasket. Der Hondaen fort ble kortpustet og slet med å levere så opplevde jeg at Priusen faktisk i alle aspekt føltes som en normalt motorisert bil. I tillegg er den svært godt støyskjermet og mye fint utstyr. (Ryggekamera og autolukeparkering er en hit hos damer... ) -KJ Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Takk for svarene Jevel: Tenkte på litt mindre biler, moren min trenger et bagasjerom men ikke så stort. Polo BlueMotion virket ganske grei i størrelse og sånt, har vel faktisk heller ikke behov for 5-dører. Hva med Toyota Aygo? Noe sånt tror jeg, men som jeg sa i første post så vil jeg ha det mest miljøvennlige. ahpadt: Du mener altså at diesel er bedre enn hybrid? Endret 2. januar 2009 av Kapli Lenke til kommentar
rublings Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Hybrid er oppskryt. Iallefall Toyota Prius. BlueMotion utgaven av Polo er laget for minst mulig utslipp og lavt forbruk. Du får mye lavere forbruk på en Polo BlueMotion enn med en Prius, noe som igjen vil si mindre utslipp av Co2. Det at bilen veier mindre er også et pluss. Hvis du vil gå enda mindre kan du jo ta en titt på Smart Fortwo diesel. Disse bruker vel enda mindre igjen, men er kanskje for liten? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg oppfattet det slik at OP spurte spesifikt etter hybrider. Hvis du skal se på andre løsninger så er jeg enig i forslaget over. VW Polo Bluemotion er et godt valg. Den er liten og nett og bruker lite drivstoff, samtidig som den oppleves som en god bil å kjøre. Vesentlig mer småbil enn f.eks. Prius, men samtidig draget fra en dieselmotor. Ingen av de små bilene til Toyota kan måle seg med tanke på forbruk. -KJ Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Så VW Polo BlueMotion er altså mer miljøvennlig enn alle de andre sine små hybrider? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) BMW 320d Touring ble av svenske Auto Motor & Sport kåret til årets miljøbil 2008, men BMW-merket passer vel ikke imaget Prius-menigheten streber etter. Endret 2. januar 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Så VW Polo BlueMotion er altså mer miljøvennlig enn alle de andre sine små hybrider? VW Polo er ikke en hybrid. Per i dag er det kun to biler å velge mellom hvis du skal ha en hybrid i "fornuftig" prisklasse. Se innlegget mitt over. Polo Bluemotion er en vanlig konvensjonell dieselbil som er tunet med tanke på å redusere forbruket. De har tunet bilen slik at den veier så lite som mulig og har minst mulig luftmotstand. I tillegg har de tunet motor slik at den skal forbruke minst mulig ved fornuftig kjøring. Du finner info om Bluemotion her. Når det gjelder BMW så er denne ikke i nærheten av de tallene man ser på Prius eller Polo BM. I tillegg er den en god del større. Hvis man ser bort fra utslipp og tar med kjøreegenskaper så viner den garantert med en hånd på ryggen, men spørsmålet er om man i det hele tatt bryr seg om kjøreegenskaper i det man begynner å snakke om ting som Polo pg Toyota Aygo? -KJ Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Nå kjører jeg ikke bil selv og moren min bruker Toyota Aygo på jobben og sier den er liten og lett å kjøre så jeg er ikke helt sikker på hva du mener med kjøreegenskaper. Jeg begynner å like den Polo BM, men spørsmålet er om det finnes biler (ikke el), som ligner og har mindre utslipp og er mer miljøvennlig enn Polo BM? Takker for svar. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Test av "miljøvennlige" biler. Som du ser er det ingen som er i nærheten av de tallene Polo BM lover. Jeg vet at det finnes en Renault som skal bruke nær 0,3 på mila, men denne finnes ikke i Norge enda i alle fall. -KJ Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Nye ford fiesta kommer snart som en "ECOnetic"-utgave som slipper ut 99g/km. Noe å vurdere? Endret 3. januar 2009 av ahpadt Lenke til kommentar
rublings Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Nå kjører jeg ikke bil selv og moren min bruker Toyota Aygo på jobben og sier den er liten og lett å kjøre så jeg er ikke helt sikker på hva du mener med kjøreegenskaper. Jeg begynner å like den Polo BM, men spørsmålet er om det finnes biler (ikke el), som ligner og har mindre utslipp og er mer miljøvennlig enn Polo BM? Takker for svar. Som sagt så kan vel Smart ForTwo matche Poloen, men denne er veldig liten. Edit: Her har jeg noen eksempler på de bilene jeg har nevnt. Begge eksemplene er de dyreste som ligger på finn.no av sin type. Smart ForTwo Diesel VW Polo BlueMotion Personlig syns jeg Poloen ser best ut, men om moren din er av den litt "hippe" typen som ikke har noe i mot å skille seg litt ut så vil hun kanskje like Smarten best. Smarten er billigere, men den er også mye mindre enn Poloen. Ikke like fint interiør heller, synes jeg. Noe som kanskje har betydning er at Poloen har 5-seter, mens Smarten bare har 2. Endret 3. januar 2009 av rublings Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Fant denne: http://www.klikk.no/motor/bil/article331331.ece Ser ut som om den ligger 0,01 lavere i både utslipp og forbruk. Spørsmålet er prisforskjellen og når den kommer ut? Ser at forden ligger på 203 og vw'en på 213, men jeg finner ikke ut når den kommer og det er snakk om kjøp i februar. rublings: Virker som om Smart ForTwo ikke har noe bagasjerom så den blir vel litt for liten tror jeg. Endret 3. januar 2009 av Kapli Lenke til kommentar
rublings Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Forden er selvsagt en god bil. Har fått gode kritikker og skal være god å kjøre også. Designet er også en god del bedre, om man har sansen for Ford sitt "kinetic design". Om man er litt mer glad i anonyme og diskre biler er kanskje Polo et bedre valg. Forden er jo også helt ny, mens Poloen har levd noen år. Både Poloen og Fiestaen er jo begge to miljøvennlige biler, så ingen av bilene er et "feil" valg. Det viktigste er jo at moren din liker bilen, så få hun til å prøvekjøre begge bilene så kan hun selv si hvilken hun likte best Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå