Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Cpuen min er 80 grader Hjelp!

Anbefalte innlegg

Va inne å sjekka i biosen under pc health og sjekka tempraturen. Og den ligger på 80 C er ikke det farligt? Stilte biosen til User safe elle Default men det hjalp ikke, har ikke klokka pcen heller. Håper på rask hjelp fra dere folkens.

Hovedkort Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, PCI-Ex(2.0)x16

Prossesor Intel Core™ 2 Duo E7300 2,66GHz, Socket 775, 3MB, 1066MHz, Boxed w/Fan

Ram Crucial DDR2 PC6400 2048MB CL6, Kit w/two matched DDR2 PC6400 1GB CL6

Har også skrudd av det ene dekselet på kabinettet men det hjelper heller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, last ned CoreTemp og se om det programmet også måler 80 C.

Bruker du stock-kjøleren (den som følger med)? Uansett, sjekk om kjøleren sitter skikkelig (bom fast) og om det er for lite/mye kjølepasta på.

80 C er ikke spesielt gøy, ihvertfall ikke i idle.

EDIT: Fælt så raske folk var idag da ... :p

Endret av heanwi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
(...) og eg har ikke klokket den i det hele tatt.

Det spiller ingen rolle om du ikke har klokket den, så lenge CPU-kjøleren ikke henger ordentlig på. Sjekk den før CPU-en din tar kvelden! :ermm:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Har jo ikke skrudd inne i pcen på 2 år

Der har vi grunnen! Du må ta en grundig støvtørk av CPU-kjøler og ganske sikkert resten av systemet også.

Lenke til kommentar
Har jo ikke skrudd inne i pcen på 2 år

Der har vi grunnen! Du må ta en grundig støvtørk av CPU-kjøler og ganske sikkert resten av systemet også.

Tror du at det er støv som gjør det? Skal eg skru av prossesoren og støvsuge? Er et helvete å skru av den prossesoren off

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Du "skrur ikke av prosessoren", men selve kjøleren. Denne tar du så ut av kabinettet og gjør ordentlig ren for støv på den måten som faller deg enklest inn. Ikke gjør dette før du vet du har kjølepasta som du kan bruke når den skal på igjen. Det er kanskje stress å gjøre, men sannheten er at CPU-en din akkurat nå ikke har det særlig bekvemt, for å si det mildt.

Det er vanskelig å si om det er støv som gjør det, da jeg ikke har PC-en din foran meg. Uansett vil jeg tro at kjøleren bør monteres på nytt, med dine temperaturer. Hva lå temperaturen på når systemet var nytt, eller er dette første gang du sjekker temperaturen? I så fall kan det jo være den alltid har vært på 80°C.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Du "skrur ikke av prosessoren", men selve kjøleren. Denne tar du så ut av kabinettet og gjør ordentlig ren for støv på den måten som faller deg enklest inn. Ikke gjør dette før du vet du har kjølepasta som du kan bruke når den skal på igjen. Det er kanskje stress å gjøre, men sannheten er at CPU-en din akkurat nå ikke har det særlig bekvemt, for å si det mildt.

Det er vanskelig å si om det er støv som gjør det, da jeg ikke har PC-en din foran meg. Uansett vil jeg tro at kjøleren bør monteres på nytt, med dine temperaturer. Hva lå temperaturen på når systemet var nytt, eller er dette første gang du sjekker temperaturen? I så fall kan det jo være den alltid har vært på 80°C.

Mener å huske den lå på 60 grader før, eg skal renske pcen for støv. Men eg kan bare ikke fatte å begripe at støv kan forårsake 20 grader i forskjell. Skal bli spennende og se :) Takk får hjelpen

Lenke til kommentar

Klart støv kan utgjøre en stor forskjell! hele poenget med en kjøleribbe er å lede varmen bort fra CPU og spre den til omgivelsene vha varmeledende materiale (oftest aluminium eller kobber) med størst mulig overflate. Når støvet ligger som en sovepose utenpå alt dette og isolerer er det en selvfølge at det ikke fungerer så bra som det skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...