4588pkdkrikue5c Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Hei, Eg har lest litt rundt på veven, og lett etter eit program som kan skrive til NTFS partisjonar (tenkjer på eksterne harddisker til dømes, FAT32 kan jo berre ha filer opp til 4 GB og er dermed ubrokeleg). Somsagt, eg har lest litt rundt, og sett på nokre alternativ, men eg treng hjelp fra nokon som har prøvd dette. Om eg eventuelt skal gå til innkjøp av eit program må det vere stabilt og trygt i brok - altså eg treng å høyre erfaringar. Produsentane skryt seg sjølve opp i skyene uansett. Så ver no grei - ikkje kom med letmegooglethatforyou i første posten. Eg har Googla mykje og lenge, men eg treng tips og råd. Konkrete dømer på mangler feil og problemer seier eg takk til. Link til ein stad eg kan laste ned programmet hadde óg vore fint. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Fuse med ntfs-3g. Skal være det samme som til Linux, og der fungerer det ihvertfall finfint etter min erfaring. Kjørte hjemmemappa mi på NTFS i flere måneder, og har flere eksterne harddisker med NTFS jeg bruker støtt og stadig. EDIT: MacFUSE heter visst implementasjonen for OSX http://code.google.com/p/macfuse/ Endret 2. januar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Då lasta eg det ned. Men det sto eg måtte ha med MacFuse, så eg innstalerte det óg. Har eg gjort rett no? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Tipper du innstalerte MacFusion? Det er et GUI til MacFuse, så da trenger du naturlig nok det også. Annet enn det kan jeg desverre ikke hjelpe deg med, det er ikke mange gangene jeg har tatt i en mac EDIT: forresten er det ikke bare ntfs du kan montere med fuse, du kan feks montere FTP,SSHFS eller gmailkontroen din, og mye mer som om det var en vanlig harddisk på pcen. Endret 2. januar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) No veit eg ikkje kva som skjer her. Eg prøvde ein NTFS harddisk å fekk ein melding (sjå vedlegg). Korleis gjer eg no? Eg er redd for innhaldet på disken, og må vere sikker på at dette er sikkert.. Faen.. No får eg ikkje lese dei ein gong. Kan eg stille tilbake noko? Angre? Eller er det berre gode gamle Windows triks som fungerer - løp og formater? Kvifor i helvete er det ikkje NTFS skrivestøtte i utgangspunktet? Rettighetstrøbbel ? Endret 2. januar 2009 av steffenz Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Feilmeldingen er da strengt talt ganske klar. Disken har blitt avmontert "urent", dvs uten "sikker fjerning" i Windows. Dette kan du enten fikse opp ved å stappe den tilbake i en Win maskin og ta sikker fjerning (valg 1), evt bruke den oppgitte kommando i en terminal (valg 2). Når alt er montert osv vil du normalt ha skriverettigheter og alt. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Eg gløymde å sei at eg fann utav det. Det var berre å mate ut disken på ein Windows maskin, og problemet vart løyst. Fungerer utmerka, takk for hjelpa Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hei. Siden dette ser ut til å funke for deg, kan du tenke deg å komme med noen erfaringer? Har en NTFS usb disk som er sharet ut. Den er koblet til en ubuntu server, og der fungerer ntfs støtten utmerket, men jeg var litt bekymret for macFuse og noen advarsler som stod rundt dette. Når du har en disk som skal aksesseres av både linux, windows i ulike avtapninger og mac blir det plutselig uforholdsmessig vanskelig. fat32 er jo et håpløst system både med tanke på filstørrelse begrensing(dvd iso anyone?) og sikkerhet. Hadde en disk som ble korrupt pga filsystemet og trøbbel med shutdown. Er i det hele tatt enig i at det er helt på trynet at ikke apple klarer å ha skrivestøtte for NTFS. Før det er på plass "ut av boksen", kan de bare drømme om å få innpass i særlig grad i bedrifter. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Problemet her er ikke Apple, men at NTFS er lukket kode, noe som er bestemt av skaperne - Microsoft. Les mer på Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Ntfs Lenke til kommentar
Xinopay Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg for min del bruker Paragon fra Paragon Software. Det koster riktignok penger, men skriving fungerer knirkefritt. Har forholdsvis gode hastigheter jevnt over også, noe jeg har hørt ikke alltid er tilfellet med ntfs-3g? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå