Gå til innhold

Ny lcd tv, hvordan fjerne svarte striper over/under bildet

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nettopp kjøpt en ny Full HD Samsung 40" LCD TV. Har brukt ganske lang tid nå til å stille den inn så at bildet blir opptimalt, men har noen problemer.

Problemet er at tv sendinger med 16:9 format får store svarte striper over og under på skjermen, akkurat som på en 4:3 skjerm (ikke like store, men de er der). HAr prøvd alle mulige løsninger som står i bruksanvisningen, men det virker ikke. Enten blir bildet alt for nære zoomet inn så man ikke ser hodet på personene på skjermen og teksten under blir delevis borte, eller så blir det svarte striper over og under.

Hvis jeg ikke får fjernet dem, så er jo poenget med kjøpet av tven bortkasta, for det blir det samme som på den gamle...

Hva kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilen bildekilde bruker du? Og er denne satt opp med 16:9?

I mange tilfeller vil det være svarte striper både oppe og nede fordi alt blir ikke sendt eller produsert i 16:9. Eg mener å ha hørt det finnes flere, men i hvertfall så er 16:10 et format som er brukt i tillegg.

Men vitsen er uansett ikke borte. Tidligere har du enten sett på et forminsket og forskjøvet bilde på en 4:3 skjerm. Nå kan du endelig se selve bildet slik det er ment uten FOR store striper under og over. Eg synes ofte det er bra med ei stor svart stripe nederst til teksten. Men det er jo bare meg :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

FdDRjaLBO.jpg

Så det er altså slik selv 16:9 sendinger blir på HDTV'er? Det er jo håpløst.

Enig i at poenget med widescreen tv blir nesten borte da ja. Blir jo akkurat de samme svarte kantene under og over som med 16:9 sendinger på vanlig 4:3 tv nå. De svarte stripene på dette bildet er omtrent like store som på min vanlige tv.

Hvorfor i all verden fyller ikke 16:9 sendingene hele skjermen?

Endret av MagnarP
Lenke til kommentar

Nei, er det 16:9 så er det 16:9, då skal det fylle heile skjermen. Det er i hovudsak filmar som får strekar oppe og nede. TV-seriar i 4:3-format får strekar på sidene.

Har du satt opp alt riktig? Både dekoder og TV må stå på 16:9.

Sendingar som på ein 16:9-TV får svarte strekar oppe og nede er skutt i eit breiare format enn 16:9. Dette gjeld som sagt i hovudsak filmar. Grunnen er at filmar blir skutt i 2.35:1-format for å få full breidde i kinosalen. Om dei skulle klipt det om til 16:9 ville informasjon på sidene forsvunnet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Kor vanleg er det med TV-programmer i 16:10-format då? Kan ikkje hugse å ha sett det i farten.

Enten fylles heile skjermen (16:9), eller så får eg svarte striper på sidene (4:3).

Om eg slår av 16:9 Fullskjerm på dekoderen og på 16:9 er dei fleste sendingane i 4:3-format, spesielt eldre TV-seriar. Ny seriar, nyhetssendingar og sånt er i 16:9. Eg er ikkje så glad i svarte strekar så eg strekker heller det til 16:9 i staden for å sjå det i 4:3.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Kor vanleg er det med TV-programmer i 16:10-format då? Kan ikkje hugse å ha sett det i farten.

Særlig vanlig er det kanskje ikke, men jeg husker noen skiskytingssendinger fra Khanty-Mansiysk, det er vel i Russland eller evt. en mindre ex-sovjet-stat, som var sendt med smale striper på siden av skjermen. Jeg trodde formatet var 14:9, men det tilsvarer 1,55:1, så det blir nesten det samme som 16:10 eller 1,6:1. Stripene var svarte første dagen, mens neste dag var det lagt inn noen gråblå sjatteringer i disse feltene, tippet at det var noen på NRK som la inn det for at det skulle se stilig ut i 16:9.

Lenke til kommentar
FdDRjaLBO.jpg

Vanskelig å se på bilde hva som er skjedd, men det ser ut som om du har satt TV'n til Letterbox, da blir det sånn. Damen i bildet er strukket horisontalt. Ikke alt som NRK sender er 16:9 heller. Går nyheter på tegnspråk i 16:9 ??

Når det sorte striper på siden av bildet på en 16:9 TV, er sendingen i 4:3 som nok var tilfellet med den Russiske skiskytersendingen det ble refert til i innlegget over.

Ta en ny runde med bruksanvisningen og vær oppmerksom hvis det står noe om "overscan" innstillinger.

Lenke til kommentar
FdDRjaLBO.jpg

Så det er altså slik selv 16:9 sendinger blir på HDTV'er? Det er jo håpløst.

Enig i at poenget med widescreen tv blir nesten borte da ja. Blir jo akkurat de samme svarte kantene under og over som med 16:9 sendinger på vanlig 4:3 tv nå. De svarte stripene på dette bildet er omtrent like store som på min vanlige tv.

Hvis du ikke har dekoder så får du ikke 16:9 sending og det vil bli sort oppe og nede. Skal du ha bort de sorte stripene da må du sette på zoom på tv.

Hvis du har dekoder så skal du gå inne i menyen og stille den til 16:9.

Da skal de sorte strekene bli borte så lenge det ikke er en film skutt i bredformat.

Lenke til kommentar
Vanskelig å se på bilde hva som er skjedd, men det ser ut som om du har satt TV'n til Letterbox, da blir det sånn. Damen i bildet er strukket horisontalt. Ikke alt som NRK sender er 16:9 heller. Går nyheter på tegnspråk i 16:9 ??
Alt de NRK produserer selv går i 16:9, muligens med unntak av noen femminutters travsendinger, og tegnspråknyhetene er 16:9, mener jeg 99% sikkert.

Når det sorte striper på siden av bildet på en 16:9 TV, er sendingen i 4:3 som nok var tilfellet med den Russiske skiskytersendingen det ble refert til i innlegget over.
Nei, stripene på siden var påfallende smalere enn med 4:3, så dette var et format mellom 16:9 og 4:3. Sannsynligvis 14:9, som er et kompromissformat som skal fylle en 4:3 og 16:9-skjerm like bra (alle får litt svart enten på sidene eller over/under, og omtrent like mange % av skjermen er svart, uansett om man har 16:9 eller 4:3). Andre som bruker dette formatet, er BBC World, National Geographic og Discovery, i alle fall på enkelte sendinger.
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har dekoder så får du ikke 16:9 sending og det vil bli sort oppe og nede. Skal du ha bort de sorte stripene da må du sette på zoom på tv.

Hvis du har dekoder så skal du gå inne i menyen og stille den til 16:9.

Da skal de sorte strekene bli borte så lenge det ikke er en film skutt i bredformat.

Korleis skal ha få bilete utan ein dekoder? Med mindre han framleis brukar det analoge nettet sjølvsagt. Dersom han brukar det digitale bakkenettet er dekoderen i TV-apparatet om han har kopla antenna rett inn. Då skal TV-en kunne stille dette inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...