Gå til innhold

Vann mellom lagene i filmen. Kondens?

Anbefalte innlegg

Hei! Var på hytta i romjul og tok ein rull Kodak t-max 100.

Fremkalte filmen i går på vanlig måte, hang til tørk til i dag.

Men da eg skulle lage bilder i dag, virka det som om det var vann inni selve filmen...

Da eg la et negativ i rammen og pressa de to glassplatene mot filmen, kom det vann (oljeligninde farge...) pressa utover deler av filmen. Dette vart da synlig på papirkopiene, som bølgete ringer og streker...

Glassplatene og utsiden av negativene var heilt tørr.

Alle bildene i denne filmen var slik. Testa og med et gammelt negativ. ingen problem der...

Kan det ha kommet kondens inni filmen på hytteturen? (-10 grader ute)

Eller har det skjedd noke gale under fremkallingen?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt så består film hovedsaklig av gelatin, som er et biologisk materiale. Det inneholder vann, og skal gjøre det. Tørker du filmen for mye vil den krølle seg inntil den opptar nok fuktighet fra luften.

Lagene i filmen er verken tykke nok eller solide nok til å holde på vann i flytende form, så det jeg tror du opplever er en slags lettere krysspolarisasjon eller lignende effekt som skjer når film legges inntil et gjennomsiktig materiale. At det ikek skjedde med den gamle filmen du testet med kan skyldes filmtype, alder, behandling, forskjeller i fremkallingsprosessen, etc etc etc.

EDIT: tyrkleifer

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Først av alt så består film hovedsakling av gelativ, som er et biologisk materiale. det inneholder vann, og skal gjøre det. Tørker du filmen for mye vil den krølle seg inntil den opptar nok fuktighet fra luften.

Lagene i filmen er verken tykke nok eller solide nok til å holde på vann i flytende form, så det jeg tror du opplever er en slags lettere krysspolarisasjon eller lignende effekt som skjer når film legges inntil et gjennomsiktig materiale. At det ikek skjedde med den gamle filmen du testet med kan skyldes filmtype, alder, behandling, forskjeller i fremkallingsprosessen, etc etc etc.

Hei, har aldri opplevd slike mønster på bildene før. Hvis eg ikke klemmer glassene mot filmen (legg noke imellom), så går det bra... Dette skjer når filmen får press.

Filemn er litt krøllet ja, tror du eg bare kan vente noen dager og prøve igjenn?

takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...