Gå til innhold

Nettverkslagring: dedikert vs. hjemmebygget

Anbefalte innlegg

Det har i det siste vært en del artikler rundt dedikerte NAS-bokser på hardware.no. Diskusjonene i etterkant har alltid endt opp i ganske hete debatter hvor veldig mange gjerne mener at:

a) Hjemmebyggede NAS-bokser er billige

b) Hjemmebyggede NAS-bokser er fleksible

c) Hjemmebyggede NAS-bokser har god ytelse

På den annen side:

d) Dedikerte NAS-bokser er svært enkle å sette opp og bruke

e) Dedikerte NAS-bokser har lavt strømforbruk og er forholdsvis stillegående

f) Dedikerte NAS-bokser kommer i små, pene kabinetter

Mange innlegg har vært svært konstruktive, men jeg savner likevel noen konkrete forslag fra "hjemmebygget-leieren". Er det mulig å bygge et komplett system som oppfyller punktene a-c og samtidig kan konkurrere med punktene d-f? Ønsker forslag til et komplett system. Strømforbruk er viktig i en boks som skal stå på 24/7, så det kunne vært interessant å se et system med god vekt på strømgjerrighet både når det gjelder valg av hovedkort og prosessor, men også strømforsyning. Jeg har sett media-PC-er med ekstern 12 volts adapter og intern DC-DC konverter, men da ender en kanskje opp på samme prisnivå som en dedikert boks?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal kjøpe et system snart. Hadde i utgangspunktet tenkt til å gå for ReadyNAS NV+, men etter mange gode argumenter rundt hjemmebyggede NAS-bokser kunne det være morsomt å finne ut hva en kunne få dersom en puttet pengene i et slikt system i stedet.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før det kommer noe videre svar kan det være relevant å vite om du har en gammel PC (P4, athlon64, ca 2ghz+ eller nyere), eller om du har komponenter/disker du kan putte inn i et hjemmebygg. Hvis du for eksempel har en gammel stasjonær som er for svak til ditt normale bruk kan denne fungere fint som en NAS hvis du smeller inn linux eller home server, og litt disker. Jeg linket for kort tid siden til PCI kontroller kort med 2 eller 4 sata porter til henholdsvis 300 og 800 kr, så hvis maskinen har PCI går det fint å utvidde til SATA, evt Gbit LAN.

Lenke til kommentar

Har flere hovedkort og deler som kunne fungert i en slik boks ja. Men jeg mener likevel det er relevant med anbefaling rundt et komplett system, delvis pga krav om strømgjerrighet, men også fordi det kan være relevant for andre som leser tråden og er interessert i det samme.

Lenke til kommentar

Aha, daså.

Jeg er ikke heeeelt ekspert på HTPC, men jeg vil tro at en ca 2ghz dualcore vil klare å dra full hd. Hovedkort fra AMD's side vil jeg anbefale 690 eller 780 hvis du aksepterer ATX størrelse, er ikke noe god på intel HK, så der får en annen svare. 2-4GB DDR2, hastighet er ikke relevant. Til harddisk vil jeg anbefale en WD greencaviar, de er kjølige, stille og bruker litte strøm.

Hvis ingen mekkere har linka noe til jeg kommer hjem fra jobb i marra skal jeg se om jeg kan lage et komplett oppsett med lenker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...