pierce007 Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Bruker idag WHS som server. Men etterhvert har jeg og bruk for en relativt kraftig maskin som kan kjøre bla Sony Vegas Pro og Adobe 4. Derfor tenkte jeg kanskje på å slå to fluer i en smekk. Installere Vista og bruke denne som server. Serveren idag brukes til streaming av musikk og filmer, backups. Ikke noe fancy greier egentlig. Vil dette med å bruke Vista som hjemmeserver være en god ide, eller vil det anbfeales å kjøpe ny PC til Sony Vegas formålet mitt? Og hva er fordelene/ulempene med Vista vs WHS? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Altså, hvis ikke PCen viser skjermbildet sitt på skjermen du bruker til film og sånt. Er WHS bare en filserver. Og da er det ingen forskjell fra WHS og Vista. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Altså, hvis ikke PCen viser skjermbildet sitt på skjermen du bruker til film og sånt. Er WHS bare en filserver. Og da er det ingen forskjell fra WHS og Vista. que? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Altså, hvis du bare har filmene på serveren, og ikke bruker WHS GUIet til å starte filmene med. Liksom. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Altså, hvis du bare har filmene på serveren, og ikke bruker WHS GUIet til å starte filmene med. Liksom. tror ikke jeg er helt med på det du forklarer her..... men uansett, streame, logge meg på hvorsomhelt i verden, la familie og kjent logge seg på - alt dette er mulig ved bruk av Vista? Backup av alle maskiner i hjemmenettverket... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Alt det der fikser en enkelt filtjener. Og ja Vista fikser dette. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Alt det der fikser en enkelt filtjener. Og ja Vista fikser dette. er dette noe å anbefale? eller er WHS på en maskin og Vista på en annen maskin det beste? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Nei, for ditt bruk er det like greitt å ha det på en maskin. Men hvis du skal ha det super bra, ville jeg gått for 1 super video maskin med maaasse RAM og CPU, og en med dritt hardware og Linux for lagring. (En gammel PC kan brukes til dette feks. Men det er ikke noe vits for ditt bruk) Lenke til kommentar
picatta Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Min erfaring er å ha WHS slik du har det i dag, og heller kjøre fjernstyring av serveren når du har behov for å bruke tyngre programmer. For å få alt dette til å fungere i Vista, må en installere flere tredjepartsprogrammer, disse må sette opp, ting må googles... Fra min erfaring var det ett sant helvete å få de tingene som er innebygd og fungerer fra første installasjon i WHS i andre OS som vista og ubuntu server. Det er nå min erfaring. Men ikke for å være stygg her, men når en ikke har erfaring med hva en filtjener og server er, så er det like greit å ha ett system som gjør dette alt for deg, noe WHS gjør. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Vista har vel innebygd filtjener, som kalles Delte mapper, og er operativt fra første stund vel? Forutsatt at jeg har skjønt alt han bruker PCen til. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Min erfaring er å ha WHS slik du har det i dag, og heller kjøre fjernstyring av serveren når du har behov for å bruke tyngre programmer. For å få alt dette til å fungere i Vista, må en installere flere tredjepartsprogrammer, disse må sette opp, ting må googles... Fra min erfaring var det ett sant helvete å få de tingene som er innebygd og fungerer fra første installasjon i WHS i andre OS som vista og ubuntu server. Det er nå min erfaring. Men ikke for å være stygg her, men når en ikke har erfaring med hva en filtjener og server er, så er det like greit å ha ett system som gjør dette alt for deg, noe WHS gjør. men WHS kan ikke kjøre tyngre programmer som du sier (fjernstyre). eller tenker jeg fullstendig feil nå/misforstått? For å streame trenger en vel bare å bruke program som feks XBMC... et system som gjør alt - WHS kan ikke kjøre Sony Vegas og Adobe såvidt jeg vet.....samt en rekke andre programmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå