Gå til innhold

i win xp: hvordan sette spesifikke brukerrettigheter?


Anbefalte innlegg

Har nettop lagt inn windows xp på nytt, men denne gangen har jeg bestemt meg for å bare være innlogget som en vanlig bruker, uten administratorrettigheter. Ved installasjon av programmer går dette greit, ettersom det kommer opp en boks hvor jeg logger inn som admin midlertidig. Det som er et problem, er særlig når jeg skal få opp kalenderen ved å dobbeltklikke på klokka nede i høyre hjørne. Denne har jeg ikke rettigheter til å få opp. Hvordan setter jeg spesifikke rettigheter slik at jeg kan endre på dette, og eventuelle andre småhindringer jeg måtte komme over?

 

I konfigurasjonsverktøyet brukerkontoer kan en bare lage to typer brukere: "administrator" eller "begrenset".

 

Hovedtanken bak å bruke en vanlig bruker med begrensede rettigheter er rett og slett at jeg ikke ønsker at spyware/virus/trojaner ol. eller generelle programmer skal ha full administratortilgang om de først kommer seg inn.

 

OS: Win Xp pro sp3 norsk

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalenderen du viser til er forbeholdt administrator og priviligerte brukere fordi du her også kan endre systemklokken/datoen.

 

Det du kan gjøre er å bruke en annen kalender i form av et eller annet gratisprogram, eller gå inn på Kontrollpanel - Administrative Verktøy - Lokal sikkerhetspolicy og legge til Alle under Lokale Policyer - Tilordning av brukerrettigheter - Still Systemklokken.

 

Det sistnevnte vil dog redusere noe av den sikkerheten du er ute etter å oppnå.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...