Gå til innhold

[Løst]Ny ekstern harddisk, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Ja, nå er det på tide for meg å gå til anskaffelse av ny ekstern harddisk. (Første gang)

Så jeg trenger litt hjelp til dette.

Har sett endel tråder om dette, men der er det ytelse og masse sånt som er viktig.

Eneste jeg skal ha den til, er å overføre filer fra en PC til en annen, og kanskje ha den med litt forskjellige steder.

Noe jeg helst vil at det skal ha/klare:

-Ha god kapasitet, ca. 200-750 GB. Tror egentlig 750GB vil være passende

-Helst maks 1'000 kr

-Bare å koble den til PC'en med USB, uten strøm eller no.

Kommer ikke å koble den til inni PC'en, så ikke nødvendig med SATA-kontakt o.l.

Men en Fireware (eller hva det het) ville kanskje ha vært kjekt, for litt raskere overføring.

Og noen spørsmål når jeg har fått den:

-Er det bare å koble til til PC'en med USB, også kopiere filer, eller trenger jeg å gjøre noe mer?

Takker for god hjelp :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her finner du eksterne harddisker fra 500GB og oppover. Høres ut som det er det beste for deg. Fikk selv denne til jul, og so far er jeg fornøyd. Men hvorfor skal du ha en som ikke trenger å kobles til strøm? Er null stress å bare sette den inn i en kontakt og putte USBen i datamaskinen. De som ikke krever at du har koblet til strøm er også dyrere.
Lenke til kommentar

Har egentlg ikke særlig lyst på at den må ha strøm pga. ikke alle PC'ene her det er en ledig stikkontakt, og skal kanskje ha den med, så synes det er mye enklere med bare en USB-ledning, men takk for hjelpen uansett :)

Noen som vet om en ekstern harddisk på 500-750GB med bare USB, og ikke alt for dyr?

Vet at jeg kan søke i prisguiden, men lurer på noen som vet om en/har erfaring e.l.

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Har egentlg ikke særlig lyst på at den må ha strøm pga. ikke alle PC'ene her det er en ledig stikkontakt, og skal kanskje ha den med, så synes det er mye enklere med bare en USB-ledning, men takk for hjelpen uansett :)

Noen som vet om en ekstern harddisk på 500-750GB med bare USB, og ikke alt for dyr?

Vet at jeg kan søke i prisguiden, men lurer på noen som vet om en/har erfaring e.l.

Takker for all hjelp :)

Hvis du ikke vil ha ekstern strøm så snakker du om en 2,5" ekstern disk, da er 500GB det største på markedet. Prisen er ca dobbelt så høy i forhold til kapasitet, så dette er noe du burde vurdere sterkt før du kjøper den.

Vil du ha stor plass, eller vil du ha en liten og lett du kan ta med i lomma, men som har mindre plass og er dyrere (og som ikke trenger ekstra strøm)?

Lenke til kommentar

Hadde egentlig tenkt på en med stor plass som jeg kunne ha som backup, og av flytting av filer mellom to pc'er (samme hus), og samtidig ha med litt rundt (ikke så mye, men litt).

Men skjønner at det er litt vanskeligere en jeg trodde.

Når jeg ser at valgene er mellom en 500GB 2.5" til ca. 1'000kr, og en ekstern med ekstern strømforsyning, som er 1TB, til samme pris, så blir det nok med strøm pga. pris og plass.

Tror jeg tar 500GB eller 1TB-modellen av de som Gersh L linket til, de så fine ut. Stemmer det? (Ikke så god greie på harddisker)

Takker for god hjelp :)

Lenke til kommentar

Hvis du prioriterer fart, så burde du kjøpe en med både USB og eSATA, det koster litt mer (200-300kr), men da klarer disken 80-100MB/s i stedet for 30MB/s. 1TB versonen alså.

Dette kan faktisk ha mye å si hvis du skal flytte noen hundre gigabytes om gangen (LAN?...)

EDIT: Har selv hatt 1 500GB mybook (ga den til familien), og 2 1TB mybook pro. Den ene er fortsatt ekstern, den andre satt jeg inn i stasjonære pc'n siden 30MB/s ble litt lavt fra USB.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

GullLars: Tror ikke jeg trenger det, skal bare ha den til backup her hjemme, flytte noen filer (maks 5GB hver fil) og ha den med litt rundt. Men ellers takk for tipset og god hjelp :)

Tror jeg enter går for Western Digital Elements 500 GB eller Western Digital Elements 1000 GB da :)

For se hvem av de jeg går for når jeg skal bestille.

(500GB'en er mest sannsynlig pga. jeg trenger ikke mer plass)

Takker for gode svar :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...