Gå til innhold

Formatere fra VISTA til XP


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har en HP Notebook pc G7000. Også skal jeg formatere fra vista til xp pro. Men så fortalte en venn at driverne mine kanskje ikke støttet XP. Er dette sant? Er det mulig og få sjekket det på en måte?

 

Takker for svar!

Endret av square
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! Jeg har en HP Notebook pc G7000. Også skal jeg formatere fra vista til xp pro. Men så fortalte en venn at driverne mine kanskje ikke støttet XP. Er dette sant? Er det mulig og få sjekket det på en måte?

 

Takker for svar!

For det første. Når du formaterer harddisken din så fjerner du alt som ligger inne. Inkludert operativsystemet ditt som i dette tilfellet er Vista. Da vil også dine personlige filer og drivere bli fjernet. Når du deretter innstallerer XP etterpå må du innstalere nye drivere. De driverne som fulgte med på cd/dvd til din laptop vil sannsynligvis ikke passe sammen med XP, men ettersom du har HP kan du laste ned alle driverne på HP sine hjemmesider for både XP og Vista. Så det skal ikke være noe problem.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Heisann! Jeg har en HP Notebook pc G7000. Også skal jeg formatere fra vista til xp pro. Men så fortalte en venn at driverne mine kanskje ikke støttet XP. Er dette sant? Er det mulig og få sjekket det på en måte?

 

Takker for svar!

For det første. Når du formaterer harddisken din så fjerner du alt som ligger inne. Inkludert operativsystemet ditt som i dette tilfellet er Vista. Da vil også dine personlige filer og drivere bli fjernet. Når du deretter innstallerer XP etterpå må du innstalere nye drivere. De driverne som fulgte med på cd/dvd til din laptop vil sannsynligvis ikke passe sammen med XP, men ettersom du har HP kan du laste ned alle driverne på HP sine hjemmesider for både XP og Vista. Så det skal ikke være noe problem.

 

Det fulgte ikke med noe CD til denne pcen! Men, sier du at jeg bare skal formatere også skal jeg gå inn på hp sine sider og laste ned nye drivere?

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at maskiner som leveres med Vista - IKKE har drivere til harddiskene dine installert på chipset. Hvis du kaster inn en XP cd og formaterer, vil du ikke kunne boote, da maskinen mest sansynlig ikke vil kjenne igjen harddiskene dine. Dette problemet gjelder dog bare SATA disker, ikke IDE disker... litt usikker på hva som er vanlig i bærbare maskiner :ermm:

 

Eneste (brukbare) løsningen på dette problemet er å integrere SATA driverene til harddiskene dine på XP cd'n med programmet nLite. Du har mulighet til å legge driverene på en diskett og trykke F3 under xp intallasjonen (når du får beskjed så klart).

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...