Akelbee Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Finnes det noen mobiltelefoner som kan lese data (f.eks. musikkfiler) fra en separat lagerenhet med USB-grensesnitt? (Det vil vel måtte bety at telefonen kan være en USB-server, men regner i utgangspunktet med at de telefonene som har en USB-kontakt kun kan funksjonere som USB-klienter. Håpet var der likevel...) Lenke til kommentar
stormelf Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Tviler på at dette eksisterer eller noen sinne kommer til å eksistere på vanlige små mobiltelefoner. Tror det er mer sansynlig at de mini-bærbare datamaskinene som nå begynner å dukke opp får telefonfunksjon. Da får du nok en slik alt-i-ett-maskin med USB-servermulighet. Bør nok belage deg på å vente i alle fall et år før det kommer noe slikt på det norske markedet. Men det store spørsmålet er jo hvorfor i all verden du vil koble mobilen til en USB-lagringsenhet i utgangspunktet?! Er det ikke tilstrekkelig med utskiftbare 8GB minnekort (til rundt 200,-)? Du kan jo dra med deg en haug med slike uten at det tar veier ett gram, i motsetning til en USB-harddisk som jo veier det dobbelte av en stor mobil. Bruk 8GB minnekort (kommer vel snart 32GB hvis du har nok penger). Eller kjøp deg en dedikert MP3-spiller med innebygget harddisk. Eller drass med deg en mini-laptop og et helt lass av eksterne 500GB harddisker. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Neo Freerunner med Openmoko kjerne kan gjøre dette. Den kan fungere både som USB host og USB client. Dermed kan en hvilken som helst enhet som det finnes drivere til brukes. Men, om det er en enhet som ikke har ekstern strømforsyning, og som suger en del strøm, bør man bruke en USB hub med ekstern strømforsyning (og evt. modde den til å gi uplink strøm til telefonen i samme slengen). Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Takk for tilbakemelding. Men det store spørsmålet er jo hvorfor i all verden du vil koble mobilen til en USB-lagringsenhet i utgangspunktet?! Er det ikke tilstrekkelig med utskiftbare 8GB minnekort (til rundt 200,-)? Du kan jo dra med deg en haug med slike uten at det tar veier ett gram, i motsetning til en USB-harddisk som jo veier det dobbelte av en stor mobil. Bruk 8GB minnekort (kommer vel snart 32GB hvis du har nok penger). Eller kjøp deg en dedikert MP3-spiller med innebygget harddisk. Eller drass med deg en mini-laptop og et helt lass av eksterne 500GB harddisker. Det store svaret er at jeg tenker på å legge hele platesamlingen inn på en liten mobil (WD Passport) harddisk - som må være større enn hva som tilbys i iPod mv - men lurer da på hvilke muligheter jeg har for å spille den av via bilstereo, bærbare enheter mv. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Neo Freerunner med Openmoko kjerne kan gjøre dette. Den kan fungere både som USB host og USB client. Dermed kan en hvilken som helst enhet som det finnes drivere til brukes. Men, om det er en enhet som ikke har ekstern strømforsyning, og som suger en del strøm, bør man bruke en USB hub med ekstern strømforsyning (og evt. modde den til å gi uplink strøm til telefonen i samme slengen). Takk for det. Jeg kjente ikke til denne. Dette var interessant - selv om den neppe fullt ut vil takle "min utfordring". Jeg ser den blir betegnet som "the hacker's dream toy", og skal jamen kikke nærmere på mulightene her. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg ser den blir betegnet som "the hacker's dream toy", og skal jamen kikke nærmere på mulightene her. Men vær klar over at den er akkurat det. Ikke forvent deg en konsumtelefon som bare virker... Forøvrig tror jeg Freerunner fint takler en ekstern harddisk. Men på grunn av størrelsen (samt at en ekstern harddisk også krever ekstern strøm), tror jeg heller jeg ville satse på et par svære USB minnepinner. (Minnepinner fungerer forresten utmerket på en Freerunner) Lenke til kommentar
stormelf Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Det store svaret er at jeg tenker på å legge hele platesamlingen inn på en liten mobil (WD Passport) harddisk - som må være større enn hva som tilbys i iPod mv - men lurer da på hvilke muligheter jeg har for å spille den av via bilstereo, bærbare enheter mv. Som cyclo skriver så er det nok mulig at endel enheter støtter USB-tilkobling. Men at det er mer tvilsomt om de er konstruert for å drive en såpass krevende enhet som en 2.5" harddisk. De fleste med USB-inngang er nok beregnet for USB-minnepinner uten særlig store krav. Så du må kanskje belage deg på å drasse rundt på ekstern strømadapter og tilhørede kabler og eventuelt 12V-omformer i tillegg til selve disken. Hvis du hadde vært meg ville du langtidslagret hele samlingen på harddisken, latt den ligge hjemme og kopiert det du faktisk trenger av album/spillelister over på noen 8GB microSDHC-brikker, hver til sitt bruk (forspiel/nachspiel/workout/relax/..), og fargekodet dem med sprittusj så du vet hvem som er hvem. Endret 3. januar 2009 av stormelf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå