Gå til innhold

Studere geografi, noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ferdig med vgs til våren, har generell studiekompetanse og har bestemt meg for å studere videre.

Problemet er bare hva.

Etter mye søking på internett har jeg funnet ut at geografi virker intresant men jeg er veldig usikker egentlig. Er det noen som har erfaringer som de vil dele med meg?

Jeg tenker mest på naturgeografi og har funnet ut at man kan studere det på ntnu og uib, noen som har noen tanker om hvilket sted jeg burde velge?

Takk på forånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naturgeografi er jo i teorien det samme som GEOLOGI - så det er det du heller bør satse på!

Jeg har personlig lite erfaring med geografi, men det er et svært tynt fagområde og du får ikke noe høy faglig forståelse gjennom å studere det. Jeg har ei veninne som tok naturgeografi som emne på NTNU, helt greit, men svært overfladisk i forhold til innføringen man får på et innføringskurs i geologi.

Jeg studerer personlig geofysikk og har mange emner innen geologi bak meg :) Det er kjempespennende og jeg anbefaler det på det sterkeste! De har gode geofaglige studier i Bergen og Tromsø, disse to byene "satser" mer på dette (logisk, siden de har høy tilhørighet av kysten) - hvorpå NTNU og UiO satser mindre men tilbyr emner og studieretninger.

Helt på tampen, naturgeografi har sikkert noen "jobbmuligheter" skissert opp, men du har nøyaktig like muligheter om du studerer geologi. Men med geologi står du ENDA sterkere på nøyaktig samme fagfelt, og har mer fordypning og erfaring.

PS: Jeg elsket naturgeografidelen av faget "Geografi" på VGS, det er akkurat samme pensum i geologi :)

Endret av .Lagrange.
Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

Jeg har også tenkt litt på geologi, men problemet er at jeg mangler matte kravet for å komme inn. Jeg har veldig lite lyst til å ta matte da jeg ikke er spesielt flink til det. Og derfor virket naturgeografi greit siden så vidt jeg ser kun har generell studiekompetanse for å komme inn.

Lenke til kommentar

Har du enda valget om å ta matte? Da bør du bare ta det. Det kreves vel matte på 2MX nivå (R1) - og det er virkelig ikke ille. Brukerkurs i matte på universitetet krever heller ikke allverdens, og det hjelper deg i å forstå alt 10 ganger bedre :)

Men det kommer an på om du vil ha "den enkle veien" hvor jobbmarkedet er syltynt, eller en litt mer krevende vei i ditt tilfelle (jeg synes geologien er det enkleste realfaget :p ) hvor du har en ti ganger større sjangs for å få jobb, i alt fra skole til oljebransje.

Lenke til kommentar
Har du enda valget om å ta matte? Da bør du bare ta det. Det kreves vel matte på 2MX nivå (R1) - og det er virkelig ikke ille. Brukerkurs i matte på universitetet krever heller ikke allverdens, og det hjelper deg i å forstå alt 10 ganger bedre :)

Men det kommer an på om du vil ha "den enkle veien" hvor jobbmarkedet er syltynt, eller en litt mer krevende vei i ditt tilfelle (jeg synes geologien er det enkleste realfaget :p ) hvor du har en ti ganger større sjangs for å få jobb, i alt fra skole til oljebransje.

Ok. Er ferdig med vgs nå til våren, så om jeg skal ta R1 må jeg nok ta det til neste år, noe jeg ikke har lyst til. Dessuten er jeg virkelig ikke flink i matte. :(

Men det er kanskje en lur ting å gjøre hvis det virkelig er syltynt jobbmarked for naturgeografer.

Lenke til kommentar

Jeg studerer nå 6. semester av bachelor i geografi ved NTNU. Naturgeografi er ikke nødvendigvis det samme som geologi. Den naturgeografien de tilbyr på NTNU (ikke de obligatoriske innføringsfagene) er i hovedsak geomorfologi og glasiologi, to fagfelt som har noen likheter med geologi og bergteknikk, men er mer myntet på kontemporær utvikling og endring av landformasjoner og hydrologi. Geoteknikken handler altså mye om vann og sedimenter, hvordan dette oppfører seg og ulike farer tilknytet endringer og forstyrrelser av dette.

Det brukes en del ligninger i undervisningen og i pensum i naturgeografifagene på NTNU, men det er ingen utregninger. På bachelornivå er man mer interessert i at man forstår sammenhengen mellom ting framfor at man nødvendigvis er flink med tall. Eksempelvis hvilke konsenvenser det har om man putter hundre millioner tonn sedimenter i en elv, eller hvilke problemer store nedbørsmengder kan gi for en gitt vei.

NTNU har ikke nok antall rene naturgeografiske emner til å kunne fylle opp en hel bachelorgrad, og fagene har kanskje ikke den tyngden som fagene på UiO har, men du kan alltids begynner på NTNU og avslutte f.eks på UiO. Et par venner av meg har tatt ekstern naturgeografisk utdanning ved UiO som de får med i graden fra NTNU. En annen mulighet er å ta et semester eller to i utlandet.

Jeg har uansett størst tro på naturgeografi ved UiO. De har et større fagmiljø, og det er litt mer dybde og omfang på emnene de tilbyr. Men de master-studentene jeg hadde kontakt med som skrev masteroppgave i naturgeografi ved NTNU fikk alle sammen relevante jobber før de var ferdige for et vel år siden, men hvem vet hvordan arbeidsmarkedet for naturgeografer er om 5 år?

Og du trenger ikke bare ta naturgeografi i graden din. Jeg har i hovedsak tatt emner i geografisk informasjonssystemer (GIS) som handler om alt som har med innsamling, bearbeiding, analyse og presentasjon av geografisk/romlig informasjon. Digitale kart er det mest typiske eksemplet, men GIS er et stort og spennende fagfelt som kan brukes til veldig mye rart, f.eks i planlegging, konstruksjon/bygg og anlegg, oljeindustrien, metrologi, osv. Om du titter på wiki-lenken ovenfor så finner du bilder og flere eksempler på bruksområder. Forøvrig er arbeidsmarkedet veldig bra for GIS nå, så GIS kan være noe å vurdere selv om du blir ferdig om ca. 3 år fram i tid. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Jeg studerer nå 6. semester av bachelor i geografi ved NTNU. Naturgeografi er ikke nødvendigvis det samme som geologi. Den naturgeografien de tilbyr på NTNU (ikke de obligatoriske innføringsfagene) er i hovedsak geomorfologi og glasiologi, to fagfelt som har noen likheter med geologi og bergteknikk, men er mer myntet på kontemporær utvikling og endring av landformasjoner og hydrologi. Geoteknikken handler altså mye om vann og sedimenter, hvordan dette oppfører seg og ulike farer tilknytet endringer og forstyrrelser av dette.

Dette høres da ut som det jeg holder på med? Jeg har miljøgeologi bak meg, sedimentologi, miljø og risikoanalyse, og ikke minst anvendt geofysikk.

Synes geografien hørtes ut som en light-utgave av det jeg har? Kan per i dag ansettes som analytiker på alt fra oljerigger til veiutbygninger og utføre risikovurderinger og se an hvordan miljøet kan påvirke området. (Dog har jeg så mye matte og fysikk i sekken også at jeg har en hel rekke andre muligheter :p )

Som sagt er nok arbeidsmarkedet tryggere om man velger geologi, samme muligheter. Kartbehandling kan geologer også brukes til, man kan velge like emner og dermed stille enda sterkere. Men det handler selvfølgelig om hva man selv ser man er kapabel til, hva man "orker" og hvor mye man er villig til å ofre for sin utdanning. Du kommer deg nok rundt med geografi, for all del! :D

Lenke til kommentar

Jo, er en light variant de har på NTNU. Men jeg valgte GIS framfor naturgeografien. Skulle jeg spesialisert meg i naturgeografien ville jeg nok valgt UiO istedet. Men GIS er et het tips, spesielt om man supplementerer med emner fra ingeniørhøyskole e.l. For tiden tar jeg et år ekstern utdanning ved HiG med DAK, DEM/modellering, landmåling/geomatikk, databaser, osv. som er å anbefale dersom man har interesser av kart og kartlegging. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...