Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP! Feil ved lasting av operativsystem

Anbefalte innlegg

Heisann, folkens. Jeg fucka opp installeringen av Xubuntu på pappas PC ifjor. Den stoppet midt inni, og når jeg starter pcen nå, så står det bare: feil ved oppstart av operativsystem (oi, bombe).

PROBLEMET ER at jeg på denne gamle 128 mb pcen ikke får startet fra CDen, selv om jeg har stilt inn BIOS til å starte fra CD-driven før harddisken. Tror cd-leseren er fucka også, så da står jeg der.

MEN er det noen muligheter for å ta ut harddisken og installere et lett linux (tenkte arch + openbox) fra en annen desktop? Hva gjør jeg i så fall for å få fiksa en boot partisjon på den gamle pcen? Hvis det er windows på mbr på den gamle pcen, må jeg installere windows på partisjonen, eller er det muligheter for å installere linux og få den gamle windows mbr-et til å ta seg av hele greia?

Innspill ønskes, kjapp dere før denne idioten setter igang på lykke og fromme. :D :D

PS:

Om jeg installerer XP og mbr på den gamle PCen har en partisjon til å boote XP - kan jeg få installert XP uten å få windows til å skrive over mbr på den nye partisjonen? Kan fort bli krøll med operativsystemet på den nye.

Endret av NastyNovice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg ser at ting kanskje ikke er så svart allikevel, mbr er jo på harddisken!!! Dette burde da gå helt fint??? :)

Ang. cd-drevet, kansje prøv flytte den nederst på boot-priority lista i BIOS hvis du kan Etter floppy, hd, osv. På min maskin måtte jeg gjøre det for at cdn skulle få tid til og spinne opp tilstrekkelig lesefart.

Lenke til kommentar

Vært borit en del pcer, som ikke vil boote fra cd-rom selv om boot prioretiy er stillt in riktig, enste måten jeg har fått dette til å fugere er å låne en cdrom fra en annen pc og boote opp og installer med den.

Endret av super_1990
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...