Gå til innhold

elkjøp anbefaler bare sony a300

Anbefalte innlegg

Av egen erfaring og med forskjellige objektiver kan jeg bare bekrefte at A300/A350 er totalt ubrukelig i forhold til å få bilder i fokus og med noenlunde riktig hvitebalanse i automodus. Hold dere lagt unna..

Hadde ikke du bare testet A350 med kitobjektivet og ett eldre Tamronobjektiv av den billige varianten da ? Du hadde jo en annen tråd om det, og du har vel verken levert kamera inn for sjekk eller brukt bedre objektiver( og du fulgte vel heller ikke opp rådene andre brukere gav om at du skulle teste andre objektiver eller levere kameraet tilbake der du hadde kjøpt det?), så jeg syns det er ganske tynt grunnlag for å trekke så bastante slutninger....

Sony A350 fikk EISA pris og var Editors Choice i en rekke fotoblader, så det må ha vært fler som har vært fornøyd med det...

http://www.eisa.eu/eisa/awards/2008-2009

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elkjøp anbefaler A300 fordi det rett og slett er et bra kamera, verre er det ikke. Alle har det for seg at Canon sine 1000 og 450 er det rette valget, mens faktisk sony ligger faktisk omtrent helt på samme nivå eller er like bra, og også har liveview i tillegg. Selv fra en Elkjøp ansatt som ga meg råd som en venn og ikke selger, ville absolutt anbefale det kameraet da det er et bra kamera for pengene, og han har også rimlig peil på det han snakker om, så det er ikke noe bomkjøp å kjøpe sony ;)

Det er mulig at vennen din er unntaket. Men du må ikke tro at den jevne El-Kjøp selger forsøker å selge det som objektivt sett er den beste varen. H*n vil konsekvent forsøke å selge deg den varen som gir mest mulig profitt for El-Kjøp, det gjelder enten du kjøper vaskemaskin, kaffetrakter, fotoapparet, TV eller hva som helst annet.

Jeg sier ikke dermed at A300 er ett dårlig kamera for det er det ikke. Men ikke tillegg El-Kjøp edle motiver som de slett ikke har!

Lenke til kommentar
Du må huske på at elkjøp drives som en franchise og den lokale butikk ikke ser marginene som finnes. Det som er nyttig er ikke hva en elkjøp butikk betaler, men hva de ulike importørene faktisk tar betalt i forhold til den prisen som er i tilbudsavisene til elkjøp. Det er ikke snakk om at Elkjøp selger noe med tap, ikke i nærheten av tap engang, men jeg kan ikke utelukke at de skviser lokale franchise butikker, som igjen for de til å boikotte kampanjer med å prøve å unngå å selge kampanje modeller, og også la være å bestille opp slike modeller slik at kunden må be om det. Det er også vanlig at tilbudene gis av importøren/produsenten av produktet og ikke selve konsernet som selger det. I værste fall blir som om leif vidar skulle gi rema konsernet en kampanje på pølser og Rema da var så sleipe at de så ikke satte ned prisen inn til franchise forhandlerne, men alikevel tvang de til å være med på en sentral kampanje på pølser.

Tør jeg spørre hvor du har denne informasjonen fra? Den er jo full av feil.

*Noen Elkjøp-butikker er franchise, men de fleste er såkalte "egeneide", dvs. at de eies 100% av Elkjøp Nordic.

*Butikkene kan uten problemer se marginen på hvert enkelt produkt, både ved innkjøp og ved salg.

*Elkjøp selger enkelte produkter med tap, stort sett kampanjevarer. Det er akkurat som alle andre forhandlere selger enkelte kampanjevarer med tap for å trekke kunder.

*På grunn av konkurransen i markedet, selges mange populære produkter med tap eller minimal fortjeneste selv om de ikke er på kampanje. Det er for å bygge opp under påstanden om at man er billigst.

Som alle andre forhandlere er det ikke hovedproduktene Elkjøp tjener penger på, men ekstrautstyret. Der jeg jobbet før hadde vi 40 kroner fortjeneste på et meget populært kamera, der utsalgsprisen var 4000 kroner. Trekker vi fra andre kostnader, så er det et reellt tap. Da må man selge ekstrautstyr for å faktisk tjene penger på det.

Når det gjelder hvilke merker som anbefales hos forskjellige forhandlere, så er det stort sett fordi det er kjøpt inn et stort parti av dette merket. Og hvorfor kjøpes det inn store partier? En av grunnene kan være fordi forhandleren har gode erfaringer med merket, og kan stå for kvaliteten. Man kjøper ikke inn et stort parti av en vare man vet ikke holder mål, og som har en høy returrett og stor feilrate.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvilke merker som anbefales hos forskjellige forhandlere, så er det stort sett fordi det er kjøpt inn et stort parti av dette merket. Og hvorfor kjøpes det inn store partier? En av grunnene kan være fordi forhandleren har gode erfaringer med merket, og kan stå for kvaliteten. Man kjøper ikke inn et stort parti av en vare man vet ikke holder mål, og som har en høy returrett og stor feilrate.

En annen åpenbar grunn til å kjøpe inn store partier, og som du unnlater å nevne, er jo at man oppnår bedre innpris på produktet. Dermed så kan man ta ut høyere marginer når produktet selges til sluttbruker og det er åpenbart at selgere vil forsøke å selge slike produkter.

En annen ting som jeg må påpeke er at hva som er et "bra kamera" for El-Kjøp ikke nødvendigvis er et "bra kamera" for kunden, dvs det er slett ikke sikkert at El-Kjøp og kunden har de samme kriteriene for hva som er at godt eller "det beste" kameraet.

Jeg vil tro at det som er "det beste" kameraet for El-Kjøp er det som gir dem minst mulig "trøbbel" i etterkant, dvs et robust kamera som fungerer uten feil.

Det er selvsagt en kvalitet som kunden verdsetter også men h*n vil nok ta dette mer eller mindre for gitt og heller se etter andre kvaliteter ved kameraet.

Kanskje ett litt søkt eksempel men for å illustrere hva jeg mener: El-Kjøp kan mene at et kamera som mangler "M" funksjonen er det "beste" kameraet fordi det fungerer uten feil gjennom hele reklamasjonstiden og dermed gir El-Kjøp mindre "bry". For kunden derimot så er det sannsynligvis helt uakseptabelt at kameraet mangler "M" funksjonen og h*n bryr seg kanskje heller ikke så veldig mye om at kameraet må inn til reperasjon (kostnadsfritt) en gang eller to i løpet av garantitiden så lenge det har "M" funksjonen.

Og konklusjonen er? Stol ikke på El-Kjøp selgere! :whistle:

Lenke til kommentar
Kanskje ett litt søkt eksempel men for å illustrere hva jeg mener: El-Kjøp kan mene at et kamera som mangler "M" funksjonen er det "beste" kameraet fordi det fungerer uten feil gjennom hele reklamasjonstiden og dermed gir El-Kjøp mindre "bry". For kunden derimot så er det sannsynligvis helt uakseptabelt at kameraet mangler "M" funksjonen og h*n bryr seg kanskje heller ikke så veldig mye om at kameraet må inn til reperasjon (kostnadsfritt) en gang eller to i løpet av garantitiden så lenge det har "M" funksjonen.

Lættis, en Elkjøp selger tvinger ingen til å kjøpe noe som helst, og for all del tror jeg virkelig det er mer bry for kunden enn elkjøp at et produkt blir levert inn til garanti, da det er kunden som må vente av og til ganske lenge for å få det tilbake.

Lenke til kommentar
En annen åpenbar grunn til å kjøpe inn store partier, og som du unnlater å nevne, er jo at man oppnår bedre innpris på produktet. Dermed så kan man ta ut høyere marginer når produktet selges til sluttbruker og det er åpenbart at selgere vil forsøke å selge slike produkter.
Det er selvsagt en faktor, men jeg står allikevel ved det jeg sa, at en forhandler vil ikke ta inn et stort parti med kamera eller noe annet som ikke holder mål kvalitetsmessig. Det vil føre til et strøm av misfornøyde kunder som a) leverer tilbake et kamera som må selges som b-vare og b) ikke kommer tilbake som kunde fordi de føler seg lurt. Det er derfor verken i forhandlerens eller kundens interesse å tilby ting som er dårligere enn normalen. Og normalen i dag er noe de aller fleste blir fornøyd med.
En annen ting som jeg må påpeke er at hva som er et "bra kamera" for El-Kjøp ikke nødvendigvis er et "bra kamera" for kunden
Kamera i samme prisklasser i dag er såpass like funksjonsmessig og kvalitetsmessig, at det for den jevne Elkjøp-kunde er hipp som happ hva man velger. Er man litt mer avansert, og har spesielle ønsker, går man uansett til en forhandler som har mer kunnskap om foto.
Selv om jeg selv selger kamera, så tør jeg si at man aldri skal stole på selgere uansett om de jobber på Elkjøp eller hos en annen forhandler. Med det mener jeg IKKE at selgerne prøver å lure deg.

En selger som lurer folk, blir gjennomskuet av flere. De kundene som oppdager dette, kommer ikke tilbake, og da har forhandleren mistet den kunden. Om kunden føler at han/hun har fått råd om å kjøpe noe som de blir fornøyd med, så forblir mange trofast kunde i den butikken. De to stedene jeg har jobbet som fotoselger, og det stedet jeg snart blir ansatt, har vektlagt kunnskap hos selgerne veldig tydelig, og at vedkommende er flink til å finne ut av hva kunden faktisk trenger. Man blir selvsagt presentert med et ønske fra ledelsen om å selge ting med fortjeneste, men ikke på en slik måte at kunden blir misfornøyd med kjøpet. Alfa og omega er at kunden blir fornøyd, og det er gjengs alle stedene jeg har vært i kontakt med.

Jeg legger mye av min stolthet som selger i at jeg gjør alt for at kunden går ut fra butikken jeg jobber i med et kamera/tilbehør i hånden som passer den kunden. Når jeg da allikevel mener at man ikke kan stole på meg eller andre selgere, så mener jeg med det at en selger er ikke tankeleser, vi er ikke synske, og selv om vi har en god forutsetning for å finne produktet som kunden trenger, så treffer vi ikke alltid 100% blink. Det er det samme med forum som dette... stol aldri på de du søker råd hos. Og tester? De skal man heller ikke stole på... alt avhenger av hva den personen du søker råd hos har som personlige preferanser. Kanskje er skjermen ytterst viktig hos en person du snakker med, mens det betyr null for deg.

Det er derfor viktig å vite hva som er viktig for en, og deretter se hva andre sier om akkurat den egenskapen. Men det aller, aller viktigste, er å gå i en butikk og prøve kameraene før du kjøper. Det kan bety forskjellen mellom fornøyd og veldig fornøyd... eller misfornøyd og veldig fornøyd. Ja, man sparer kanskje noen få kroner på å kjøpe på nett, men man skyter seg selv i foten på den måten. Kanskje du blir fornøyd med det du kjøper, javel, men du vil aldri få vite at du kanskje hadde blitt mye mer fornøyd med et helt annet kamera... noe som er lettere å avdekke hvis man kjøper i en butikk.

Lenke til kommentar

Lættis, en Elkjøp selger tvinger ingen til å kjøpe noe som helst, og for all del tror jeg virkelig det er mer bry for kunden enn elkjøp at et produkt blir levert inn til garanti, da det er kunden som må vente av og til ganske lenge for å få det tilbake.

Når du ikke skjønner hva jeg skriver så kan du like gjerne la være å kommentere det jeg skriver også! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...