Gå til innhold

Skal eg bruke WMV eller MPEG (mpg) format til digitalisering?

Anbefalte innlegg

Hei

Har jobba i heile jula med digitalisering av eldre analoge og digitale Hi8 kasetter.

Har brukt to program. Det første var Windows Movie Maker som var genialt enkelt.

Brukte då instillingane "ANDRE INNSTILLINGER - Video med høy kvalitet (PAL)" som har videoformat WMV, variabel bithastighet, 720x576 piksel oppløysning med 25 bilder i sekundet. Filmane ser greie ut i mine auge. Størrelse på mellom 600mb til 1,2gb.

Så prøvde eg Pinnacle Studio 12 Ultimate. Då valgte eg "MPEG-digitalisering" og fekk filmane ut i MPEG (mpg) format. Filene vart ekstremt store. Låg på rundt 4 gb alle filmane.

Spørsmålet mitt er då: Kva format skal eg benytte meg av? Skal KUN digitalisere desse filmane en gang! Er kvaliteten den samme? For min del har eg god harddisk plass og kan godt benytte MPEG, men dersom behovet ikkje er til stede er dette dumt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både wmv og mpeg kan har forskjellig kvalitet bestemt av oppløsning og komprimeringsgrad. Det er mulig det finnes flere detaljerte valg for dette i de programmene du bruker uten at jeg kjenner disse spesielt.

Anbefaler at du ser på resultatet og selv avgjører hva du syns ser best ut. Filstørrelse er ikke ensbetydene med kvalitet, da forskjellige formater kan ha ulik komprimeringsgrad (uten tap) et tungt komprimert format krever normalt mer CPU kraft for å avspilles enn et mindre komprimert format. (Husk at man skiller mellom komprimering med tap (mister informasjon) og komprimering uten tap som f.eks zip filer) Angående filformat kan du jo tenke på hvor og hvordan du skal bruke filene. Det finnes nok flere enheter i dag som støtter mpeg enn wmv.

Litt mer generelt kan du lese her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_codec

Lenke til kommentar
Hei

Har jobba i heile jula med digitalisering av eldre analoge og digitale Hi8 kasetter.

Har brukt to program. Det første var Windows Movie Maker som var genialt enkelt.

Brukte då instillingane "ANDRE INNSTILLINGER - Video med høy kvalitet (PAL)" som har videoformat WMV, variabel bithastighet, 720x576 piksel oppløysning med 25 bilder i sekundet. Filmane ser greie ut i mine auge. Størrelse på mellom 600mb til 1,2gb.

Så prøvde eg Pinnacle Studio 12 Ultimate. Då valgte eg "MPEG-digitalisering" og fekk filmane ut i MPEG (mpg) format. Filene vart ekstremt store. Låg på rundt 4 gb alle filmane.

Spørsmålet mitt er då: Kva format skal eg benytte meg av? Skal KUN digitalisere desse filmane en gang! Er kvaliteten den samme? For min del har eg god harddisk plass og kan godt benytte MPEG, men dersom behovet ikkje er til stede er dette dumt.

Om du skal brenne til DVD senere, må du MPEG2. 8mbs.

Lenke til kommentar

Hei

Holder på med det samme som deg, Hi8 til harddisk med Studio 12. Jeg velger DV-digitalisering og lagrer hver kassett til egen mappe. Denne mappen blir stor, ca 12 Gb pr time film, husk å lagre en filen "Min film.stx", det er denne du senere åpner i Studio for å lage fimen. Disse filmene har jag tenkt å legge i nye mapper, slik at "orginalarkivet" fra Hi8 kassettene blir lagret uendret for evigheten..? Siste trinn i prossessen er konvertering til mpeg2 og brenning til DVD slik at den kan vises på alle DVD-spillere.

-men det er jo alltid mange veier til Rom...

Lenke til kommentar
hmm..

Ingen som hadde noko klare svar på kva format eg bør bruke..

Muligens MPEG2 som er tingen.

MPEG er i temmelig utdatert, så du bør i hvertfall bruke MPEG2 isteden. Fordelen med dette formatet er at såfremt innstillingene for oppløsning osv. er riktig, kan du svi filmene direkte ute på DVD senere. Hvis du bruker andre formater som WMV så blir du nødt til å konvertere enda en gang, med ytterligere tap av kvalitet.

Ellers fins jo nyere codecs som f.eks. H.264 hvis man uansett ikke har tenkt å brenne på DVD.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Som dere sier er det mange veier til rom og hvert filformat har sine fordeler.

Dersom du f.eks bare skal se på filene på pc er det somregel et fett, så lenge du kan spille dem av i det operativsystemet du bruker selv.

Så kommer dette med dvd spillere. Noen spillere støtter også flere formater enn standard dvd f.eks DivX, dersom du har en slik selv og ikke ser behovet for å kunne bruke platene i andre spillere kan du jo fint bruke dette formatet.

Flere kobler jo også pcene direkte til sine "store" tver og med alle avspillingsprogrammene som finnes til pc blir da valg av format til en smakssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...