Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Hvordan bli mer sosial

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra at du innser at du bør ordne de sosiale problemene nå, mens du enda går på skole. Du går i klassen med 15-20 andre elever, og du har egentlig alle muligheter til å bli bedre kjent med de. Ikke heng med en eller to stk du kjenner fra før konstant, men vær litt med alle du syns virker ålreit, så finner du ut hvem du vil bli bedre kjent med. Spør om å få være med på andre ting som skjer utenom skolen, fester i helgene, LAN osv... Hva som måtte være aktuellt.

Dette er viktig, for den dagen du slutter på skolen, og innser at du sitter igjen uten noen gode venner, men kun skole-bekjentskap, så blir det plutselig et mye større problem å få seg venner da du kanskje ikke lenger har daglig kontakt med jevnaldrede. Nå veit ikke jeg om det er tilfellet ditt, men å være den som sitter helt stille og ikke gjør noe ut av seg på skolen er ikke bra. Har du først kommet inn i tankegangen at "det går greit å skulke", så er det veldig vanskelig å komme seg ut av den tankegangen. Man må på en måte få for seg at "jeg MÅ på skolen". Det enkleste er å sette vekkeklokken på andre sia av rommet så du må stå opp, så du ikke tar konklusjonen at du vil skulke halvveis i søvne i den gode senga.

Jeg tror ikke piller mot depresjon er løsningen, jeg tror det er mye bedre å gå til roten av problemet. Det kan virke greit mens du går på pillene, men du kommer til å få deg en skikkelig nedtur den dagen du slutter med de. Piller er absolutt for de mest ekstreme tilfellene.

Stedet å begynne er å få opp selvtilliten. Det enkleste der er å sette av litt penger på frisør, nye klær, parfyme ++, det som må til for at du skal føle at du ser bra ut og føler deg helt 100% fresh. Allerede da vil du finne ut at selvtilliten har økt drastisk. Da går du inn i det sosiale med høyere selvtillit, som gjør det lettere for deg å prate og ha det gøy sammen med andre. Resten vil jeg tro faller inn naturlig.

Trening og selvtillit tror jeg egentlig er svaret på alle spørsmålene dine. Få til det, og resten kommer av seg selv. Fint at du har begynt å trene. Bare hold det gående, så vil det hjelpe deg utrolig mye på selvtilliten.

Hva du nå enn gjør, så må du ikke komme inn i en negativ tankesirkel der du tenker negativt om deg selv. Det er ekstremt ødeleggende for selvtilliten og gjør det mye værre, i tillegg til at det har en veldig negativ effekt på folk rundt deg. Gå heller aldri med tanken at du er bedre enn andre, det vil alltid passe dårlig om hinting til slik tankegang skulle glippe ut, og sånn tenking gjør ikke din selvtillit bedre.

Det som også kan hjelpe på å lære seg å snakke med fremmedfolk er å få seg jobb som ekstrahjelp etter skolen og på Lørdager i en serviceorientert butikk (for eksempel byggevarehandler). Det kan være litt vanskelig i starten, men med tiden når du blir varm i trøya og begynner å kunne en del av varene, så vil du lære veldig mye av det hvis du går inn for det. Det du lærer av å være den "morsomme og serviceinnstillte" i en butikk kan du ta med deg videre ut.

Mulig innlegget mitt ble litt rotete og upresist og, er litt seint på natta/tidlig på morgen ;). Men det er hvertfall litt av mine erfaringer rundt problemet fra ungdomsskole/grunnkurs tidene.

Stå på og lykke til!!

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...