Gå til innhold

Er en dress en dress?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til JohndoeMAKT.

 

Det kan være at du får kjegleformen fordi dressjakka er litt for vid for deg. En-knapps er vanskelig å få fint til hvis du ikke har fått laget jakka til din kropp. Det er en knapp som holder jakka samlet, og da er det et visuelt punkt som blikket fester seg på. Om dette punktet er for høyt eller for lavt i forhold til dine proposjoner, vil jakka kunne se ut som om den ikke passer deg.

 

En to-toknapps eller tre, vil passe bedre til en som ikke er så lang. To-knapps så skal den nederste knappen være like utenpå navlen din.

 

Det er ikke uvanlig å åpne jakka når man sitter, det letter presset på knappene. Mange vil ha den åpen også når man står. Litt uformelt det, da.

 

Det er ulike måter å måle skjorte på. I Norge måler en halsomkrets, og så må en ta den armlengden som butkken har og håpe det passer.

 

I engelsk skjortetradisjon, måler en halsomkrets og armlengde. Men man måler ikke fra skuldra som du skulle tro. Du starter å måle fra midt på ryggen, like under kragen og frem til der tommelen begynner, ca der klokkereima er. Du finner god beskrivelse av fremgangsmåte i de fleste nettbutikker, som f.x. ctshirts.co.uk eller tmlewin.co.uk. Begge har gode og billige skjorter, de førster mest formelle, men de siste er mest forseggjorte.

 

Når det gjelder vestens nederste knapp, åpen eller lukket, vet jeg ikke hva som er kotyme. Men en åpen knapp, vil kunne forterke inntrykket av magestørrelse. Derfor bør litt runde menn være tilbakeholdende med det. Kanskje andre har oppfatninger.

Lenke til kommentar

Takk for svar dag1234.

 

Jeg startet å se 24 rett etter at jeg leste denne tråden, og nå ser jeg bare dresser hele tiden. :)

Hvordan høyre og venstre jakkedel holder seg parallelle og rette mens knappene er åpne som her som på presidentens mann syntes jeg ser rett ut. Det er vel en attributt av det korte halskuttet og perfekt skulderbredde.

post-9924-1232294293_thumb.png

Lenke til kommentar
Takk for svar dag1234.

 

Jeg startet å se 24 rett etter at jeg leste denne tråden, og nå ser jeg bare dresser hele tiden. :)

Hvordan høyre og venstre jakkedel holder seg parallelle og rette mens knappene er åpne som her som på presidentens mann syntes jeg ser rett ut. Det er vel en attributt av det korte halskuttet og perfekt skulderbredde.

Huff, den der var nok altfor ALTFOR stor for en liten spinkel mann.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å se fra bildet om dressen passer. Modellen står litt rart og bildet er beskåret i underkant.

 

Om forstykkene er paralelle pga jakkeslag og skulderbredde er en mulig forklaring.

 

Om plagget skal sitte godt, så må en rekke mål stemme, der skulderbredden er viktig, men også at ikke dressen er for vid eller for sid. På skreddersydddresser er ofte armhullet trangt for å hjelpe til å holde jakka på plass. Ikke alle liker det.

 

Dressens siluett skal fremheve mannens linjer. Den skal skjule mindre heldige sider, og forsterke de mer flatterende trekkene. Derfor vil en dress med en visst innsving i midjen fungere godt. Ofte legges det små skulderputer på, for å fremheve skulderpartiet.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

De beste stedene å kjøpe dress i den prisklassen er nok Ferner og Gunnar Øye. Du vil kanskje ikke ha så alt for mye å velge i pga prisgrensen, men det lønner seg uansett og dra ditt for å sjekke hva de har pga kompetansen til de som jobber der. Finner du ikke noe der blir det Follestad osv...

Lenke til kommentar

Jeg gikk ned på Ferner Jackobsen hvor jeg fikk meg en grå/gråstripet Boss-dress til 5800,-, formsydd skjorte til 1500,- og slips til 650,-.

 

Hele prosessen tok 45 minutter med hyggelig personell. Jeg er godt fornøyd og dressen vil være ferdig opplagt i ermer, nedre jakkekant og bukselengde i morgen i tide til halloween-festen jeg skal bruke den på. Skjorten tar desverre fire uker å få sydd..

Lenke til kommentar

Kjøpte meg dyr dress før konfirmasjonen, og den var da rimelig bra. Kjøpte den av en genial gubbe i en dyr butikk. Nå skal jeg kjøpe meg en dress igjen, men den skal bare brukes tre ganger eller noe på et år. Tenkte å kjøpe meg en billig en. Er det virkelig mange som legger merke til om det er en Dressmann dress som passer eller en fra Arne Rønning til 5000?

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til det, men det er nok fordi pappa er daglig leder for en konfeksjonsfabrikk, og at jeg derfor er vant til at han kommenterer alle dresser vi ser på tv, hva folk går med på 17.mai og hvor de ulike dressene kommer fra.

 

Jeg synes for øvrig at Frislid-dresser generelt ser bra ut. Kvaliteten er god, og prisen er ikke uoverkommelig. De kan også skreddersy dresser, så passformen blir best mulig i forhold til den enkelte kroppsfasong.

Lenke til kommentar
Er det virkelig mange som legger merke til om det er en Dressmann dress som passer eller en fra Arne Rønning til 5000?

Min andre dress er nå en tre år gammel ting fra Dressmann. 1200,- inkludert skjorte og slips.

En veldig grei dress som selv om den ikke passet formen min perfekt har gjort jobben godt og som jeg har fått mange komplementer på at jeg ser bra ut i. Jeg ser ingen problem med å anbefale en slik dress til den prisen til ditt bruksmønster. Et par år senere kan du som meg legge til enda en dress i en høyere prisklasse.

Lenke til kommentar
"Alle" ser bra ut i dress. Så om en får komplimenter om at en ser bra ut i dress trenger ikke nødvendigvis bety at dressen er pen. Litt keitete formulert, men dere forstår vel tegninga.

 

Nja, "alle" kan se bra ut i dress. Dessverre ser de fleste ut som om de ikke har sett seg i speilet før de kjøpte dressen.

Lenke til kommentar
"Alle" ser bra ut i dress. Så om en får komplimenter om at en ser bra ut i dress trenger ikke nødvendigvis bety at dressen er pen. Litt keitete formulert, men dere forstår vel tegninga.

 

Nja, "alle" kan se bra ut i dress. Dessverre ser de fleste ut som om de ikke har sett seg i speilet før de kjøpte dressen.

 

Ja, i våre øyner. Men trur alle får komplimenter med engang de trer på seg dressen, det er hvertfall slik jeg har oppfattet det. Var flere av kompissene mine som fikk komplimenter, og jeg tviler sterkt på at det i det heletatt var speil når de kjøpte dressen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...