Gå til innhold

Posten,brev med oppkrav og erstatning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sannsynligvis så har du vært inne på posten.no og sett på produktene og tjenestene de tilbyr.

Hvis du da går til http://www.posten.no/Produkter+og+tjeneste...merker/8968.cms og klikker på spørsmål og svar så ser du at det finnes et alternativ.

Ja så den og,blir nesten samme prisen 115kr for esken+ oppkravs gebyr til 69kr.

Det er nesten 200kr for og sende et brev det,det er snylting synes jeg.

Lenke til kommentar

Oppkravsgebyr kommer i tillegg for verdibrev også.

Og det som koster når vi snakker om verdibrev eller småpakker er ikke selve transporten mellom A og B, men forsikring, håndtering i mottak/utlevering og underveis, tilleggsdokumentasjon, sporing etc. Verdibrev sendes også delvis i egne forsendelser.

Oppkrav har i tillegg rene banktjenester knyttet til seg, og du kan jo sjekke hvor mye det koster å gå i banken med 2 000 kr i kontanter som du skal sende/betale til en annen person. Dersom du ikke er kunde koster det normalt 75 kr, er du kunde 35 kr.

Lenke til kommentar

Erstatning

Inntil kr 40.000,- for Verdibrev sendt i oppkrav.

Inntil kr 1000,- for Rekommanderte brev sendt i oppkrav.

Ingen erstatning ved bruk av A-Prioritert eller B-Økonomi.

http://www.posten.no/Produkter+og+tjeneste...merker/1076.cms

edit: jeg TROR du må på et vanlig postkontor for å sende verdibrev, tror ikke de tar det på PiB(post i butikk)

tør jeg spørre akkurat hva du skal sende?

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Oppkravsgebyr kommer i tillegg for verdibrev også.

Og det som koster når vi snakker om verdibrev eller småpakker er ikke selve transporten mellom A og B, men forsikring, håndtering i mottak/utlevering og underveis, tilleggsdokumentasjon, sporing etc. Verdibrev sendes også delvis i egne forsendelser.

Oppkrav har i tillegg rene banktjenester knyttet til seg, og du kan jo sjekke hvor mye det koster å gå i banken med 2 000 kr i kontanter som du skal sende/betale til en annen person. Dersom du ikke er kunde koster det normalt 75 kr, er du kunde 35 kr.

Aha takk for svar begge 2 :) da er det letteste og billigst og sende med smartboks,siden det er erstatning på den inntil 10000.

Hvordan regner de ut erstatnings beløpet hvis pakken skulle bli borte,er verdien det beløpet som står som oppkrav eller verdien på selve objektet som sendes?

Erstatning

Inntil kr 40.000,- for Verdibrev sendt i oppkrav.

Inntil kr 1000,- for Rekommanderte brev sendt i oppkrav.

Ingen erstatning ved bruk av A-Prioritert eller B-Økonomi.

http://www.posten.no/Produkter+og+tjeneste...merker/1076.cms

edit: jeg TROR du må på et vanlig postkontor for å sende verdibrev, tror ikke de tar det på PiB(post i butikk)

tør jeg spørre akkurat hva du skal sende?

Ja det er billetter til en konsert.

Lenke til kommentar

er ikke sikker, eneste jeg kan garantere deg er at posten kommer til å være steinharde og nekte lengst mulig på å utbetale noe som helst av erstatning.

edit:

de er hvertfall det på skadesaker og vanlige pakker med mobiler osv inni seg.

kanskje litt annerledes hvis det er et forsikringsselskap som

håndterer forsikringssakene.....

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
er ikke sikker, eneste jeg kan garantere deg er at posten kommer til å være steinharde og nekte lengst mulig på å utbetale noe som helst av erstatning.

Javel? Er så surt og sende som vanlig post siden det er så enkelt for utro tjenere og putte brevet i lomma,kanskje vanskligere og putte en pakke i lomma.

Lenke til kommentar

selv om brever sendes som PuM, rekommandert el verdipost så er det ikke noe problem for en utro ansatt å stjele det.

pakkesporinga vil melde at pakka er kommet til en eller anna terminal, og hvis den forsvinner derifra skjer ingeting med sporinga før du ringer til posten og etterlyser den.

viktig for deg å ha fysisk dokumentasjon på at du faktisk sender konsert-billetter inni selve brevet :)

edit: håper ikke jeg skremmer deg, det pleier å gå bra når man sender ting med sporing :)

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
selv om brever sendes som PuM, rekommandert el verdipost så er det ikke noe problem for en utro ansatt å stjele det.

pakkesporinga vil melde at pakka er kommet til en eller anna terminal, og hvis den forsvinner derifra skjer ingeting med sporinga før du ringer til posten og etterlyser den.

viktig for deg å ha fysisk dokumentasjon på at du faktisk sender konsert-billetter inni selve brevet :)

Skummelt i seg selv og sende noe som helst med posten med andre ord da..

Lenke til kommentar

størsteparten av alle pakker kommer frem, spesielt hvis de er sporet.

men det forekommer jo at ting forsvinner, og at pakker ikke behandles fullt så pent.

satt selv å leste en artikkel på jobb, ang en sak mellom posten og en elektronikk leveradør i norge.

de hadde sendt ut 12 ps3 til kundene sine, og 2-3 hade forsvunnet på posten. posten nektet alt ansvar og leverandøren måtte dekke tapet selv og gi kundene en ny ps3.

de rotet også vekk en hel vogn med dvd'er, posten anså vogna som "tapt", før de plutselig fant alt igjen 1-2 mnd senere.

har desverre ikke kilde på dette, leste det i et blad.

kompis av meg kjøpte ny mob fra en seriøs aktør på nettet.

hentet den på postkontoret, skrev ut pakka og åpnet eska.

den var tom, blitt stjålet på en av terminalene.

posten nektet alt ansvar, men han fikk heldigvis ny mob av aktøren han hadlet fra.

edit: jeg jobber selv med PiB(post i butikk)

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Utro tjenere har man alle steder, men langt fra mange. Husk at Posten har svært stor grad av automatisert behandling, så det er i hovedsak ved innlevering og utlevering (ombæring) posten behandles mer manuelt. Prosentmessig er det minimal risiko for at noe som helst forsvinner, tror vi kan regne med at det er snakk om promiller, og små sådann.

Personlig har jeg opplevd det en gang på over 30 år, og jeg sender og mottar langt mere brev/pakker enn gjennomsnittet.

Personlig hadde jeg ikke hatt problemer med å sende noe til verdi av 1 000 - 2 000 kr, som vanlig brev med oppkrav, selv om dette ikke har noen erstatning. Risikoen for at forsendelsen forsvinner oppfatter jeg som mikroskopisk.

Priser vil være:

Vanlig brev med oppkrav: Porto + oppkravsgebyr, dvs fra 77,- kr.

Rekommandert brev med oppkrav: 100 kr + oppkravsgebyr, dvs kr 169,-

Og så har du de som er nevnt ovenfor.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Posten har gjort om vilkårene og prisene noe helt vanvittig!

For ca 1 år siden kunne man sende Rekommandert brev i alle vanlige konvoluttstørrelser inkl forsikring kr 1000 til ca kr 60.

Alternativt kunne man sende det som Verdibrev inkl forsikring kr 10000 til ca kr 100.

Nå er det ikke lov å sende verdier som Rekommandert + at prisen er fra kr 100 til kr 220 for ett brev!

For 2 min. siden fikk jeg nesten sjokk for sjekket prisene på posten.no! Visste at prisen på Verdibrev var satt opp i høst, men at det nå i 2009 koster 260 kr er helt rått!

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...