Gjest gutt 14 år Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Hei ! Er fjorten år og lurer på om 12 dager uten søvn kan være farlig ? Har hørt en plass at 11 dager er rekorden og det høres rimelig ut å slå, kan være opp veldig lenge og da mener jeg ikke 22:00 , men 2-3 dager uten søvn. PS: Ingen søvn problemer, men bare veddemål. Lenke til kommentar
BlueCreature Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Hei !Er fjorten år og lurer på om 12 dager uten søvn kan være farlig ? Har hørt en plass at 11 dager er rekorden og det høres rimelig ut å slå, kan være opp veldig lenge og da mener jeg ikke 22:00 , men 2-3 dager uten søvn. PS: Ingen søvn problemer, men bare veddemål. FRA WIKIPEDIA : Søvnmangel over kortere perioder—som ett døgn— har ved forsøk vist tendenser til redusert kortidshukommelse, trøtthet, og redusert oppmerksomhet. Uteværende søvn over flere døgn svekker individet ytterligere, kan gi store konsentrasjonsproblemer og kan resultere i hallusinasjoner og paranoia. Virkningen kan sammenlignes med å være i en beruset tilstand. Randy Gardner holder verdensrekorden (Guinness rekordbok) for å holde seg våken lengst. I 1965 var gutten, da 17 år, våken i vel 10 døgn, i sammenheng med et skoleprosjekt.[1] Han ble alvorleg mentalt svekka under forsøket, men ble normal igjen etter få dager. Ved slutten av forsøket klarte likevel Gardener å slå læreren sin over 100 ganger i et arcadebasert basketballspill.[trenger referanse] Det blir ikke nye rekordholdere; Guinness vil ikke godkjenne flere på grunn av helsefaren. På grunn av dette finnes det ikke lenger noen offisiell rekordholder, bortsett fra Randy Gardner, men Briten Tony Wright holder den uoffisiell rekorden etter å ha holdt seg våken i mer enn 264timer (11dager) i Mai 2007 [1] Frarøvelse av søvn blir også benyttet som en torturmetode. Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Med mye tilføring av energi, og da mener jeg mye. Vil det gå men det vil nok blir tyngre enn noe annet i vertfall. Jeg har klart 4 dager selv under et helt LAN arrangement, men det skulle jeg ikke gjort. Resultatet var jo at jeg sov i 2 døgn etter lanet Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Blir søvning bare av å lese den tråden |-) Men ville selv ikke ha prøvd å vært våken lengs pga et veddemål, så ville ikke prøvd å vært våken i de 10 døgna som er verdensrekorden. 2 Lenke til kommentar
Jambimaster Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Tviler på at du dør eller noe slikt, men sunt er det neppe. Er selv inne i min fjerde dag med veldig lite søvn (Les: ikke rekordforsøk) og merker det godt på form og humør. Vil ikke anbefale dette siden du oppnår lite på det. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Å holde seg våken flere døgn er nok ikke bra, men det skader deg nok ikke i lengden. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å unngå veddemålet. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ja det er absolutt farlig. Å gå uten søvn over veldig lang tid, kan permanent skade deg og i ekstreme tilfeller dør man av det. Har vært tilfeller av personer som ikke klarte å sove pga en sykdom. Det værste tilfellet var en som var våken i 3 måneder før han døde av det. Kroppen slutter rett og slett å funke. Å være våken i 4-5 dager vil nok ikke ha noen langvarig effekt (man man kan merke de i noen dager etterpå), men jo lengre man pusher det jo større er risikoen. Lenke til kommentar
Bata Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Snort en liner speed hver 3. time eller no sånt, da vil det sikkert gå ei stund. Du vil nok dævve, men nå et stykke på veien i allefall. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_familial_insomnia Lykke til med å slå den egentlige rekorden. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Også spørs det hva du mener med "uten søvn". Etter 1-1 1/2 døgn uten søvn vil hjernen (i mange tilfeller) begynne å ta seg litt søvn uten at du merker så mye til det. Det er snakk om 2-3 sekunder der du kopler ut, leser du en bok/spiller spill/sitter på vaktpost er dette helt ufarlig og du merker det kanskje ikke selv engang. Kjører du derimot bil eller er midt i en hjerteoperason eller noe sånt sier det seg selv at det kan gå dritt om du "sover" i ett par sekunder. Vil tro at om du ikke holdes våken av ett eller annet (medisiner/sykdom/innrettning som gir deg strøm/etc) vil hjernen ta seg den søvnen du trenger om du vil eller ikke. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Kan jo fortelle min opplevelse Var på et lan med masse støy, ihvertfall jeg var våken 2 dager i strekk. de siste 8 timene før jeg la meg husker at var svimmel innemellom. Husker at en kompis spurte meg om jeg skulle ha noe mat men husker ikke hva jeg svarte, 2 min etterpå spurte jeg han: "Hva var det?(!) Spurte du meg om jeg skulle ha noe å spise" Det er min opplevelse av mangel på søvn Endret 2. januar 2009 av Gjest Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 M98kf1: Det er begrenset hvor lenge man klarer å holde seg våken på egen viljestyrke ja. Men de som har prøvd å gått inn for å holde seg våken skikkelig lenge har hatt personer rundt dem som sørget for at de ikke sovnet. Sånner sekunder som du sier er farlige om man kjører eller lignende, men de gir ikke nok sovn til at det ikke er skadelig. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Kan eg spørje kvifor ditte er eit mål? Og ja, det er farleg for helsa. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Har hørt en plass at 11 dager er rekorden og det høres rimelig ut å slå Jeg har sentral nevrologisk søvnapnè. Før jeg ble diagnosert og behandlet hadde jeg ikke sovet hele livet, ifra jeg ble født. 25 år! Slå den! Forøvrig mener jeg bestemt at jeg har sett og hørt om folk som har vært oppe mye lengre i det, i mange måneder av gangen, og at det tom. var en nordmann på nyhetene som hadde vært oppe i et halvt år eller no, fordi han hadde noen seriøse medisinske problemer med å sove. Men det var altså ikke dokumentert av noen, så hvem vet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Sjølvsagt er det farleg. Folk har døydd av for lite søvn og næring på 2-3 dager. Noko rekord kjem du aldri til å setje ganske enkelt fordi dei ikkje aksepterer det pga. helsefaren. Då er det bortkasta. Forresten er det STOR forskjell på å være våken i 2-3 døgn som å være våken i 12 døgn. Dropp dette prosjektet og sov kvar dag, det har du godt av. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Var vell en nordmann som klarte å holde seg våken i 13-15 døgn (Husker ikke helt) ved å bare spise rått kjøtt. Lenke til kommentar
mutlu123 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Man kan ikke ringe med en mobiltelefon uten batteri.. Lenke til kommentar
Kuroi-Neko Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Greit at du klarer å være oppe i ett par dager. Men 12 dager tviler jeg sterkt på. Og alle klarer nok å være oppe til 22. Tror ikke dette er noe å satse på. Lenke til kommentar
Gjest Nednerb Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har alldri ingått ett vedemål ,, men har vært uten søvn lenger enn 11 dager,, så dette kan ikke stemme,,,, meg og min bror var våken i strekk 10 - 11 dager ,, da lillebroren min måtte sove pga ferien var over,,, og det var tid for skole,, jeg som sakt sov ikke på et par dager etter min bror,,,, dette har både meg og min bror gjort ,,, og vi lider ikkke av søvnproblemer,,,, høres merkelig ut at rekorden er 11 dager, Kan ikke stemme? I så fall skal jeg dokumenteres og slå den,,,, Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Det er ekstremt usunt for kroppen. Anbefaler å ikke prøve å sette rekord på nytt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå