Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reboots uten bsod

Anbefalte innlegg

Hei, min venns maskin har en stygg uvane av at den bare tar en helt uventet reboot når den føler for det, det er et utrolig irriterende problem som vi ikke finner ut av.

Her har du det jeg har funnet ut av ting om selve hardwaren:

PSU: 500W

RAM: Corsair Twin2x 5400 DDR2 1024MB 2x

HD: Seagate Sata 3.5drive

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q5600 2.4Ghz

Skjermkort: Gforce 8800GTS 320MB

Hovedkort: MSI P35 Neo

Problemet er at vi ikke kan få funnet det ut på noen måte via maskinen fordi den booter når vi prøver f.eks å gå inn på hendelsesloggen. Maskinen er ganske ustabil i det hele tatt pga dette problemet. Det kan gå alt fra boot under oppstart til en boot etter 4-5 timer.

Vil også legge til at vi fikk en boot når vi prøvde å formatere maskinen.

Er takknemmelig for alle svar :)

Endret av Trollsauen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en av ram-brikkene kan være defekt.

Napp ut en av dem og start opp maskinen (prøv dem hver for seg). Hvis en av dem er defekt vil du finne ut hvilken på denne måten.

Ellers kan det tyde på for sterk varmeutvikling, eventuelt om kjøler'n ikke sitter skikkelig på cpu.

Lenke til kommentar
Høres ut som en av ram-brikkene kan være defekt.

Napp ut en av dem og start opp maskinen (prøv dem hver for seg). Hvis en av dem er defekt vil du finne ut hvilken på denne måten.

Ellers kan det tyde på for sterk varmeutvikling, eventuelt om kjøler'n ikke sitter skikkelig på cpu.

Takk for forslaget, dette virket desverre ikke :( vi prøvde på det nettopp og vi fikk boot igjen. Vi har også kjørt et program kalt "SpeedFan" tidligere som skjekker varmen i de forskjellige komponentene, dette programmet viste at GPU'en hadde en temp på 80+, jeg er ikke helt stø på hva som er normalt eller unormalt når det kommer til GPU'er men jeg tror dette er litt i det varmeste laget, dette var stabilt.

Lenke til kommentar
Det første jeg ville tenke på å bytte ut, er PSU. En PSU som begynner å svikte kan være en mulig årsak.

Dårlige kondensatorer på hk eller skjermkort kan også være en årsak. Det er lett å se om du ser noen av de buler utover eller har tegn til lekasje.

Nå flyter det uheldigvis ikke rundt med PSU'er på 500w her og å gå ned til 300w blir vel litt vel mye?

Ellers ser kondensatorene normale ut på både hk og skjermkort.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...