Gå til innhold

Nyttårssalget: Ny TV - 5 til 7000kr budsjett

Anbefalte innlegg

hmm. gammel tråd :p

Har selv 42PFL5603D, fikk den akkurat for 6995,- inkl. gratis frakt fra computercity, denne har iværtfall lys-sensor som stiller inn kontrast og andre ting auto, den har også LED og ikke de gamle CFFL eller hva de heter til opplysning ;)

Er iværtfall veldig fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal si flere av sonys modeller klarer svart veldig bra:)

Ikke mot plasma og PX80.. Jeg liker dette bilde som gir et godt bilde av plasma vs en lcd som Dinside mener har god kvalitet men det blir nesten komisk.

Se på hårfarge og ansiktet til personen, trebjelken og genseren "kunstige farger"

nå vet jeg ikke helt om dette er en oppriktig test, da det her er snakk om en panasonic plasma til ca 6-7000 kr vs en Teco (!) tv til kr 2-3000 kr. teco er selvsagt en billig-tv, men alldeles ikke dårlig til prisen å være. skulle det vært en oppriktig test LCD vs Plasma, ville det vært bedre med f.eks. en samsung/lg/etc med lik størrelse og pris som den panasonicen.

Lenke til kommentar
Skal si flere av sonys modeller klarer svart veldig bra:)

Ikke mot plasma og PX80.. Jeg liker dette bilde som gir et godt bilde av plasma vs en lcd som Dinside mener har god kvalitet men det blir nesten komisk.

Se på hårfarge og ansiktet til personen, trebjelken og genseren "kunstige farger"

nå vet jeg ikke helt om dette er en oppriktig test, da det her er snakk om en panasonic plasma til ca 6-7000 kr vs en Teco (!) tv til kr 2-3000 kr. teco er selvsagt en billig-tv, men alldeles ikke dårlig til prisen å være. skulle det vært en oppriktig test LCD vs Plasma, ville det vært bedre med f.eks. en samsung/lg/etc med lik størrelse og pris som den panasonicen.

Teco fikk jo veldig gode omtaler på bildekvalitet og hengte veldig godt med de klart bedre/dyrere LCD skjermene i følge ekspertene.

Bildet er tatt ut fra lufta selv om jeg personlig syntes dette gir en god beskrivelse på den forskjellen som LCD VS Plasma har og da spesielt kunstige farger kontra et mye mer normalt bilde som er plasma sin sterkeste side (min mening)

Lenke til kommentar

No har eg ikkje lese noko tekst til det biletet, men å samanlikne LCD og plasma med det som utgangspunkt blir jo heilt riv ruskande galt. Går du i ein butikk har dei sjølvsagt på butikkinnstilling der alt blir glorete og fælt. Får du justert biletet godt, skrudd heilt ned skarphet og den slags så blir det langt betre bilete enn det som er vist her oppe.

Det stemmer at plasma har best bilete, men så galt som det biletet illustrerte er det ikkje. Samtidig varierer det frå skjerm til skjerm, men har du ein plasma og LCD i noko lunde same prisklasse vil du få finare bilete på plasmaskjermen.

Dette var kanskje litt utanfor saken, men når det gjeld trådstarter sitt spørsmål så vil eg anbefale Panasonic PX80, gjerne 42" om du har råd til det. Innbrenning er ikkje noko problem i dag. Du kan sjølvsagt klare å brenne inn eit bilete ved å la det stå statisk i titals timar, men kven gjer vel det? Du kan normalt vaske det vekk på minuttar om du skulle bli uheldig. Eg har og lese om folk som har fått dårlege eksemplarer som er meir utsatt enn normalt, men dei har fått bytte apparat, det høyrer og med til sjeldenhetane.

At LCD og PC høyrer saman er ein misforståelse. Om du køyrer video frå ein DVD-spelar eller PC betyr ingenting, det same blir vist på skjermen uansett. Det er andre fordelar med LCD, men for dei fleste vil plasma være det beste alternativet. Dei er og billigare.

Lenke til kommentar

de sier jo at innsynsvinkelen og sortnivå ikke er godt på den. Testen så litt usaklig ut og ikke skikkelig testet. å sammenligne slik er totalt feil da de ter klare forskjeller.

Ikke stol blindt på tester.

jada-jada: Stoler du blindt på alle tester eller? Virker veldig slik

Endret av chriso89
Lenke til kommentar

Kva i alle dagar skal ein bruke det biletet til, anna enn å samanlikne ein Panasonic 42" plasma til rundt 7-8000 (?) med den billigaste LCD-skjermen du får? Eg stolar ikkje på at Dinside justerer biletet riktig heller, om det er ein PX80 som står ved sida av så meiner eg å hugse at den kjem med ganske gode fabrikkinnstillinger.

Eg kan like godt finne eit bilete av ein jallaplasma, justere det til pokker og samanlikne med ein god LCD-skjerm, det bidrar like mykje (evt. lite) til diskusjonen.

Å samanlikne apparater i ein butikk er normalt håplaust, men om du får fatt på kontrollene og i et minste skrur av showcaseinnstillingen så får du i det minste eit litt betre inntrykk. Eg var på ein Expert-butikk som hadde alle kontrollane liggande rundt så eg fekk trykt på det meste som var der av interesse. Enkelte apparater har desverre ein grunninnstilling for butikk som deaktiverer ganske mange innstillingsmogelegheiter, noko som er ganske dumt. Det er ingen andre plassar ein kan studere eit så stort utval apparater som i ein butikk. Må og få nevne at signalkjelde spelar ein rolle her, om alt er mata med same signal og alt får det i lik kvalitet så er det veldig bra, en ofte er det desverre ikkje sånn. Om eitt apparat får dårleg signal kan det øydelegge heile inntrykket.

På same Expert-butikk var ein Samsung LCD kopla til ein BD-spelar som loopa ein promo-DVD. Eg spurte om eg kunne få putte i ein DVD, men det gjekk desverre ikkje sidan det var ein amerikansk modell (:roll:).

Utanom det har ein kanskje vennar eller familie som har eit aktuelt apparat ståande ein kan kikke på.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
de sier jo at innsynsvinkelen og sortnivå ikke er godt på den. Tester er ikke alltid korrekt

Innsynsvinkel er alltid plasma bedre på og at sortnivå ikke er i toppen burde være snodig da dette er en ekstemt billig skjerm men dette er bare et eksempel.

Jeg henger meg mer opp i de kunstige fargene som de dyreste LCD skjermene også viser da bildet og farger blir da unaturlige kontra plasma...

Lenke til kommentar
Kva i alle dagar skal ein bruke det biletet til, anna enn å samanlikne ein Panasonic 42" plasma til rundt 7-8000 (?) med den billigaste LCD-skjermen du får? Eg stolar ikkje på at Dinside justerer biletet riktig heller, om det er ein PX80 som står ved sida av så meiner eg å hugse at den kjem med ganske gode fabrikkinnstillinger.

Eg kan like godt finne eit bilete av ein jallaplasma, justere det til pokker og samanlikne med ein god LCD-skjerm, det bidrar like mykje (evt. lite) til diskusjonen.

Å samanlikne apparater i ein butikk er normalt håplaust, men om du får fatt på kontrollene og i et minste skrur av showcaseinnstillingen så får du i det minste eit litt betre inntrykk. Eg var på ein Expert-butikk som hadde alle kontrollane liggande rundt så eg fekk trykt på det meste som var der av interesse. Enkelte apparater har desverre ein grunninnstilling for butikk som deaktiverer ganske mange innstillingsmogelegheiter, noko som er ganske dumt.

Utanom det har ein kanskje vennar eller familie som har eit aktuelt apparat ståande ein kan kikke på.

Tviler på ekspertpanelet til Dinside som også TV2 bruker er int i å nedjustere en tv i en test for å "lure mennesker"

Men alikevel det er det samme man hører fra mennesker som skal forsvare LCD teknologi ikke nytt i det hele tatt men artig å lese de samme undskyldingene hver gang :p

Synd du har blitt en av de som har forsvart din tidligere PX80 mange mange ganger på samme felt..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Plasma har best bilete hos toppmodellane og, men på dei apparatene du har sett, har dei vore riktig innstillt? Eg har sjølv LCD, så det er nærliggande å tru at eg prøver å pushe LCD på alle, sjølv om det er heilt motsatt om ein lese det eg skriv.

Men det får være grenser til svartmaling av LCD, kjøper du eit apparat i same prisklasse som ein plasma så får du aldri noko dårleg TV. Korleis bilete den får er 100% avhengig av korleis den blir stilt inn. Butikkinnstillingen på ein LCD er håplause, men når du får justert det som justerast skal er det langt frå so dramatisk som bilete av Teco-apparatet viser.

Det er rett og slett ein dramatisk forskjell frå den dynamiske standardinnstillingene butikkane køyrer til det optimale oppsettet.

Lenke til kommentar
Tviler på ekspertpanelet til Dinside som også TV2 bruker er int i å nedjustere en tv i en test for å "lure mennesker"

Men alikevel det er det samme man hører fra mennesker som skal forsvare LCD teknologi ikke nytt i det hele tatt men artig å lese de samme undskyldingene hver gang :p

Synd du har blitt en av de som har forsvart din tidligere PX80 mange mange ganger på samme felt..

Har eg heller aldri sagt, men eg stolar som sagt ikkje på at dei har stilt apparatet inn heller. Eg har sett nok TV2 Hjelper Deg testar av elektriske apparater til å vite kva ein kan forvente frå den kanten. Snodig at du, som har litt peiling, stolar blindt på dei.

Om du les det same om og om igjen kan være fordi du kjem med same feilinformasjon, som du så fint kaller det, gang på gang på gang...

Tidligere? Eg har aldri hatt PX80, ikkje forsvarer eg den heller, eg legg fram fakta basert på personlege erfaringar. Eg har forresten ein kamerat med PX80, om det er noko poeng.

Skal ein uttale seg bastant på dette området bør det i det minste være på grunnlag av personlege erfaringar, ikkje ein test av Dinside.

Lenke til kommentar
Eg lar denne diskusjonen ligge, det er ikkje noko poeng i gå lengre, me har diskutert dette før. Er jo som å diskutere med ein vegg dette her...

Jeg ba ikke om en diskusjon med deg...

Faktisk du som gikk til forsvar denne gangen men slik blir det etter handel av ny tv...

Lenke til kommentar

Jøss Zeph har jo tatt over for snekkern jo med samme argumentene og greier dette begynner å bli skikkelig kjedelig. Når skal dere skjønne at plasma er kongen på tv og film? Mangel på informasjon syntes jeg passer best her Zeph selv om du har tatt ditt valg. Jeg anbefaler ikke lcd så sant man ikke skal bruke den fryktelig mye med pc eller har store lysproblemer i stua. Guttungen fikk en 32 LG6000 til spill og pc og den er veldig bra men når ikke opp til plasma når man skal sammenligne bildekvalitet og ja jeg også syntes det blir kunstige farger i forhold og da sammenligner jeg med en 32 som på munnen er blant de beste som finnes på markede.

Lenke til kommentar

Ville bare informere om at de selger Sony KDL 40L4000 for 7000 kr på Siba nå. Det er nokså billig, særlig med tanke på at den har omtrent samme innmaten som 40V4000 (EDIT: Vertfall bildemessig: Se link)

Slo til i går, og er veldig fornøyd til nå.

Endret av DuffX
Lenke til kommentar
Ville bare informere om at de selger Sony KDL 40L4000 for 7000 kr på Siba nå. Det er nokså billig, særlig med tanke på at den har omtrent samme innmaten som 40V4000 (EDIT: Vertfall bildemessig: Se link)

Slo til i går, og er veldig fornøyd til nå.

Har du prøvd den i spill eller sett på fotball?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...