Gå til innhold

Ram og Windows 98

Anbefalte innlegg

Jeg har en hipphopper i klassa mi som påstår at Windows98 ikke utnytter mer en 64MB ram, selv om du har eventuelt 128,192 og høyere.

jeg kan ikke skjønne at Win98 ikke utnytter mer en 64MB ram når systemkravet på ram ER 64MB. og da må jeg få en forklaring på hvorfor pc'en min går raskere og bedre med 192MB ram en med 64MB ram!.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-09-29 22:53, Dr_Pepper skrev:

Jeg har en hipphopper i klassa mi som påstår at Windows98 ikke utnytter mer en 64MB ram, selv om du har eventuelt 128,192 og høyere.

jeg kan ikke skjønne at Win98 ikke utnytter mer en 64MB ram når systemkravet på ram ER 64MB. og da må jeg få en forklaring på hvorfor pc'en min går raskere og bedre med 192MB ram en med 64MB ram!.

Windows 98 kan alkolisere 512MB RAM med mer RAM får Windows98 problemer med adresseringen.

Selve OS bruker ca 64MB RAM etter oppstart. Skal du bruker programmer (som er ganske nyttigt :smile:) krever dette ekstra RAM. Når systemet får forlite RAM benyttes en pagefile/swapfil som erstatter manglende tilgang til RAM.

Siden harddisken er tregere en RAM blir systemet tregere ved mye bruk av swapfil. Du kan se at system overvåkning ta ledig RAM minker når du starter programmer.

For å gjøre systemet så raskt som mulig er det en fordel å ha bra med RAM (det blir aldri for mye RAM målt i MB). Windwos98 har en begrensning på 512MB Windwos2000 har også en begrensning, men den er mye høyere flere GB om jeg ikke husker feil.

Dvs. en maskin som har 64MB og kjører Windwos98 vil blir merkbart raskere med 128 eller mer. Med dagens priser er 256MB å anbefale.

Lenke til kommentar

Hipphoppen har IKKE greie på data. Grensen for hva windows 98 ( også windows 95 og ME ) greier å bruke er 512 MB. Har du over 512 MB RAM innstallert får du ingen "feilmelding", men windows greier ikke å "finne" RAM'en over 512 MB, og slår over på swap-filen når utnyttelsen av RAM'en overstiger 512 MB.

Lenke til kommentar

Problemet med W9x/ME er t det spiser opp enorme mengder med RAM for å bruke det som disk-cache. Når man har over 512MB RAM hender det at all RAMen blir brukt opp, noe som fører til BSOD og kræsj. Programmer som fx Cacheman (hvis du bruker w9x/ME, skaff dette progget[uansett RAMmengde]!) kan brukes til å forhindre dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...