Black Star Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Har ikke så mye peiling på det tekniske og hvorfor, så jeg gir meg der :!: Kort sagt, så er det fordi sensoren på et kompaktkamera er mindre enn på et speilrefleks Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hehe.. Jeg kan den korte versjonen. Det er den lange jeg sliter litt med. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Den mellomstore versjonen er at jo mindre sensoren er, jo mindre brennvidde trenger du for å få en gitt brennvidde, og da blir også arealet som samler inn lys fysisk mindre. Så kommer den biten som er vanskelig å forklare uten å illustrere. Du kan jo ta en titt her. Hvis du tenker deg at bildet er satt sammen av en mengde uendelig små lyskilder (punktlyskilder), så vil lyset fra hver enkelt slik kilde spres utover. Når da lysstrålene fra en kilde treffer forskjellige deler av frontelementet på objektivet, så er det en liten vinkel mellom dem. Jo større frontelementet er, jo større vil denne vinkelen være. Hvis da denne kilden ikke er i fokus (slik at alt lyset fra den kilden igjen samles i ett punkt), så vil kilden se uskarp ut fordi den samme spredningen vises på bildet som tegnes på sensoren. Hvis du blender ned, så vil du mer eller mindre plukke ut den delen av lyset fra punktlyskilden som treffer et bestemt område av frontelementet. Hva det betyr er at du velger ut lysstråler fra den kilden som i større grad er parallelle med hverandre. Det samme skjer hvis du bruker en mindre sensor og dermed et fysisk mindre objektiv til å vise den samme bildevinkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå