Khogn Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Skal stå i en del timer før vi snakker om innbrenning da. Skje ikke på 30 min liksom. Mye har skjedd de siste årene på plasmasidrn og den er ikke på vei ut;) Det er MANGE spill som har store deler av skjermen som er et fullstendig statisk bilde. Hva skjer da hvis du spiller f.e. Duke Nukem 3D på Xbox'en din i flere timer, da? Innbrenning på ny TV... gøy. Jeg bare gjentar det fetteren sier, og siden han har jobbet med TV i 16 år pleier jeg å lytte. Han mener at innbrenningen kan ta mye kortere tid, avhengig av TVens alder. Plasma-TV'er skal visst erstattes rimelig snart pga. en rekke ulemper (innbrenning, kort levetid, ekplosjonsfare på topp) av en variant med en ny form for gass. Navnet har jeg selvsagt glemt... Endret 8. januar 2009 av Khogn Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Med slik evne til å gjengi feilaktig informasjon hadde det bare vært bedre å ti stille. Epic fail. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Da har han vist ikke kommet opp fra steinalderen. På de gamle skjermene var dette et stort problem. Nå har jeg lest mange sider med tråder og lest at folk har spilt i mange timer uten problemer En jeg jobbet med før med hadde th42px80. Han glemte dvden i en meny i 6 timer. Det brant seg fast men han satt på en vanlig kanal i halvtime og tven var som ny. Han har god erfaring. Han var tv eksperten her på jobben. Ofte har vi sport på på skjermene på jobben i hele dager og ingen innbrenning her:) Endret 8. januar 2009 av chriso89 Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg har ikke lest om så mange plasma skjermer som har sprengt, men jeg har lest om del lcd tv-er som har begynt å brenne siden de ikke har skikkelig av & på knapp. Hadde systemet hatt stor eksplosjonsfare så hadde de rett og slett vært forbudt for lenge siden. Det viktigste man skal bruke på en flat tv, enten det er plasma eller lcd er galvanisk skille. Riktignok er det en minimal sjanse for at det kan bli brann hvis man ikke bruker dette, men sjansen er til stede. Plasma skjermene kan komme til å forsvinne fra markedet før lcd og noe av grunnen er helt klart at selgere blir foret med en rekke lcd propaganda. Kan det ha noe å gjøre med hvor mye butikken tjener på selve salget? Selgere tjener mindre på en Panasonic plasma enn en Samsung lcd. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Når det gjelder innbrenningsfaren så var dette noe som gjaldt tidelige plasma paneler, men siden 2006 har dette vært et marginalt problem og det blir mindre for hver generasjon tv-er som lages. Faren for en permanent innbrenning er litt større de første 100 timene man bruker skjermen sidne cellene brenner kraftigs da. Etter dette synker faren for hver time man bruker tv-en. Det virker ikke helt som denne fetteren helt har satt seg inn i den moderne teknologien, men at en overordnet har fortalt ham at lcd er tingen tviler jeg ikke på... Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Galvanisk skille trengger man kun med kabeltv da Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Tja, ved forrige TV-kjøp (for ca. ett år siden) ble jeg frarådt av alle TV-selgerne jeg har besøkt om å kjøpe plasma til spill så jeg vil tro at det er noe i det og at det fremdeles gjelder i dag? Mulig at innbrenning ikke er et stort problem lenger, men jeg hadde ikke prøvd meg på å spille noe som nevnte DN3D 360 der nesten 40% av skjermen er et statisk bilde på en plasma-skjerm i mange timer. Jeg har det vanskelig for å tro at dette ikke har noe konsekvens på TV'en. Når det gjelder brannfare på LCD-skjermer er det et kjent problem som har innført påbudt på galvanisk skille. Eksplosjonsfaren med plasma er et gammelt problem som kanskje er fikset i dag, og som har med temperaturforskjeller å gjøre. Men plasma er jo fortsatt plasma? Levetiden og strømforbruket står fortsatt på LCD-siden. Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det virker ikke helt som denne fetteren helt har satt seg inn i den moderne teknologien, men at en overordnet har fortalt ham at lcd er tingen tviler jeg ikke på... Hehe... han jobber jo fortsatt med TV og hater både LCD og gaming. Han pleier å anbefale plasma, men fraråder det sterkt ved bruk av en konsoll. Jeg er veldig enig med ham i at LCD kan se stygt og for skarpt ut, men spiller du mye skal det visstnok være en must. I følge ham. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Plasma har marginalt større strømforbruk enn en lcd. Grunnen er plasmacellene dimmes opp og ned. Det betyr at lyse bilder trekker mer strøm enn de mørke. Forøvrig har Panasonic løst dette problemet med sine 2009 paneler. En lcd har et gjevnt strømforbruk på grunn av baklyset som er mer eller mindre konstant. Selv spiller jeg ganske mye PS3 og jeg har enda ikke fått noen permanente innbrenninger som følge av dette. Selvsagt kan man ta noen forholdsregler, men flere og flere plasma skjermer kommer med game-mode og det betyr at produsenter mener at dette er greit. Panasonic mener vel at man skal kjøre vanlig tv, eller snø i 15 min hver 3 time og da skal man være helt trygg. Jeg har selv spilt langt mer enn det. En lite detalj jeg har sett er at nye spill ofte demonstreres på plasma skjermer... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har Pioneer PDP-509, Xbox 360 og mediacenter. Her spiller jeg en rekke spill med krystallklart bilde, deilig respons og masse moro. HD-filmene surrer og går og jeg har helt sluttet å bruke DVD-spilleren min. Å råde folk til ikke å kjøpe plasma hvis de skal spille litt på TVen eller ha mediacenter er å feilinformere. LCD er best på konsoll og PC, men plasma er håret under. Og hvis man har Pioneer slår den de fleste LCD-TVer allikevel. De fleste ser dessuten mest på TV så egentlig burde man kun selge plasma. Når det gjelder innbrenningsfare er dette svært overdrevent og her har noen laget storm i vannglass. Jeg har glemt å slå av TVen min når jeg har hatt fest og latt den stå med nøyaktig samme bilde i godt over 12 timer og ingenting skjedde. Jeg kjenner også mange andre som har plasma-TV og heller ikke noen av dem har hatt dette problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå