Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteriet eksploderte. Nå lurer jeg på hvorfor.

CFM

Anbefalte innlegg

Batteriet på bilen eksploderte. Bilen er en 95mod. Mercedes C180 w202.

Når jeg skulle starte bilen blinka det rødt og grønt om hverandre i bakspeilet (de til sentrallåsen). Det tyder jo på at startsperra feila, men bilen starta. Så jeg skrudde av og låste bilen og prøvde på nytt, men det samme skjedde. Da startet jeg bilen igjen og rett etterpå smalt det som faen. Først trodde jeg det var pottesmall, men det var en mye skarpere lyd. Så jeg åpnet bagasjerommet og da lukta det svidd, så jeg åpnet litt på matta. Da kom det litt røyk opp og jeg så at hele toppen på batteriet hadde blitt blåst av og det var syre overalt.

Var heldigvis hos noen som hadde et lager fra en butikk som var lagt ned så batteri fikk jeg kjøpe av dem.

Så var det og dra opp til et verksted der jeg kunne vaske hele rommet bak. Drittjobb.

Nå fungerer alt som det skal igjen, men jeg står fortsatt som et spørsmålstegn om hvorfor det eksploderte?

Batteriet står jo bak i bilen, under til høyre for reservehjulet. Kan det ha blitt skapt "knallgass"? Men jeg har sjekket etter alle kontakter der og alt sitter som det skal så noen gnist er det liten sannsynlighet for at det kan ha antent.

Kanskje det kan ha vært noe med "dreneringa" av knallgassen ut fra batteriet? Den kontakten inn i batteriet var jo knekt av, men om det har skjedd nå vet jeg ikke.

Det var heller ikke overladet etter det jeg kan se, for da pleier det jo å blåses opp som en ballong..

Men jeg fikk da nytt Varta 100Ah til innkjøpspris (det var det som satt i fra før og det tror jeg jaggu har holdt i 13 år). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men fra hvor :p Ingen sikringer har gått. Det eneste som står rett ved batteriet er to små sikringsbokser og en boks jeg ikke vet hva er til.

Og at det blinka i bakspeilet må jo fortelle at den visste at noe var galt..

Edit*

http://www.bilforumet.no/teknisk/30282-bat...ksploderte.html

Er akkurat det som har skjedd. Hele toppen på batteriet er blåst av, man kunne se alle cellene. Så jeg regner med at det har blitt dannet knallgass. Skal sjekke ladespenninga både på tomgang og på turtall i morra for å se om det kanskje kan være spenningsregulatoren.

Kan sikkert skaffe bilder av batteriet for moro skyld :p Det var en liten innsjø av syre nedi der, men da hadde jeg nok med det. Tok ikke bilder der og da.

Edit2*

Har nå kommet frem til at hvis et gammelt batteri frysen (bly) kan det skapes kondens i toppen etter gjentatte nedfrysninger. Etterhvert vil det fryse helt i toppen av batteriet og når det tappes veldig for strøm, som ved start av bil i kaldt vær, vil det begynne å koke og det vil gå i lufta.

Som vi alle vet: Syre i vann går an, vann i syre blir uhyre. Det er det mest sannsynlige jeg kan komme på for avluftniga til knallgassen var ikke tett.

Edit3*

Skyter inn noen bilder:

IMG_7333.jpg

IMG_7332.jpg

Endret av W202
Lenke til kommentar

"Batterisyre" er fortynnet svovelsyre. Oftest fortynnet til ca 30% tror jeg det er.

Vann i syre i dette tilfellet skal da ikke være noe problem.

Reaksjon med vann i syre gjelder spesielt for konsentrert svovelsyre, fordi det kan finne sted en rask varmeutvikling til det koker, og dermed blir sprut resultatet. Er det da trangt, blir det jo litt futt...

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig at batteriet kan kortslutte mellom celler innvendig, f.eks dersom det var lite vann i en av cellene, og deler av platene var i luft.

Forøvrig, som nevnt over, syrekonsentrasjonen i batteriet er for lavt for at vann kan få det til å eksplodere. Når batteriet er fullt av vann pga utladding er det fordi syra ligger som fast stoff på platene.

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt på skolen (en del år siden nå) at det oppstår (dannes) smuss/skitt

i bunnen av batteriet over tid.

At cellene ikke er montert helt i bunnen pga dette (ca 5 - 10 mm mellom celle og bunn).

Dette kan forårsake kortsluttning.

Er jeg helt på bær-tur og husker feil, eller stemmer dette?

Lenke til kommentar

Det er rom under cellene ja. Det er fordi "biter" som ramler av platene skal legge seg der istedet for å legge seg mellom platene. Legger det seg mellom platene kan det over tid kortslutte dem, og da er altså det rommet under platene for å unngå kortslutning mellom platene.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...